Unghingst som tuggar på kompisens tagel....

Cornelia

Trådstartare
Har två tvåårshingstar som går tillsammans på lösdrift här hos oss. De är jättekompisar och allt funkar perfekt, förutom att den ene tuggar på den andres tagel.... Lite dystert, eftersom den som blir tuggad på har jättefin man och svans och är av en ras där taglet inte klipps utan ska växa fritt och mycket....
Har någon tips på om det finns något man kan smörja in taglet med, så att han inte biter på det?

Hästar kliar ju på varandra när de är vänner. Visst att det är tråkigt när den tre dm långa manen har ett hack mitt i av kompisen men jag skulle ändå inte göra något för att förhindra det. Det är en så viktig del i deras umgänge med varandra.

Han har man bara på ena sidan, så jag tänker egoistiskt att tuggaren kan klia på den andra.... ;)
Plus det faktum att den tuggande unghingsten i stort sett halverade svansen på sin mor, mormor och valackkompis i somras, detsamma med deras manar. Så det är inte något vanligt litet nibblande utan något som han verkligen har fått för sig.

Han har man bara på ena sidan, så jag tänker egoistiskt att tuggaren kan klia på den andra.... ;)
Plus det faktum att den tuggande unghingsten i stort sett halverade svansen på sin mor, mormor och valackkompis i somras, detsamma med deras manar. Så det är inte något vanligt litet nibblande utan något som han verkligen har fått för sig.

Haha ja det kan man tycka :p Mina har man på båda sidor men båda brukar gnaga på den andre uppe på mankammen så att det inte finns någon man alls på 5-10 cm :meh:

Frågan är varför han gnager så extremt? För det verkar vara mer än vanligt? Svansen har jag inte varit med om att de går på alls. Kan han ha någon brist? För kort ättid? Då kan de ju få för sig att gnaga på allt möjligt.

Kanske fungerar det med något antibit? Finns ju diverse antibit som inte är farliga för hästen att få i sig. (Var försiktig om du väljer spray bara. Jag sprayade inomhus på ett ställe och hade den vidriga smaken i munnen länge efter :yuck: Hästen gnagde däremot glatt vidare :rofl:)

Hjorthornsolja i man och svans, så behöver man inte lägga på varje dag. Kanske en gång i veckan, men det luktar pecka och taglet får vara i fred, jag lovar.

Tack för tips!! :)
De går på lösdrift med fri tillgång på hö. Tuggaren är inte min, men han får exakt samma foder som min som inte tuggar. Och jag vet att han är mycket väl uppfödd med bra foder redan från start. Har också funderat på någon brist, men det verkar rätt långsökt....
Jag ska försöka med hjorthornsolja, tror jag. Kan man tvätta bort det om man skulle vilja ha hästen bland folk??

Liknande trådar

Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 434
Senast: Jenka
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 434
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?