unghingst och ettarig valack ihop??

L

lovelylace

Jag har en 2.5 arig pre hingst som ar runt 155-160 cms mankhojd, han ar ratt hingstig men ar ocksa ratt omogen som hast...stuteriet han kommer ifran har haft honom ensam sen han var 1.5 ar i hagen sa han har inte riktigt lart sig vara hast och det astadkommer nu lite problem, dels ar han lite for lekfull och vill garna leka med mig (vilket inte ar riktigt sa kul som det later:cool:) och dels har han vissa problem med hur man faktiskt ska bete sig har i varlden....

Anyway...min tranare har foreslagit att jag lanar enn annan unghast en vallack, hon tycket en tuff ponny (dartmoor, exmoor typ) kunde vara idealt...

Har in england finns det ratt mycket ponnys som man kan fa gratis, ( typ fran rescue centres etc, ) sa, nu har jag en tjej som ber mig att over hennes welsh sec A ponny....men han ar bara ett ar..sa dels ar det en ungre hast, och dels en mindre...jag ar lite osaker pa om min killle inte kommer vara lite for tuff for honom...nan som har lite erfarenheter av att ha unghingst med andra yngre hastar...tex pa hingstbete, forsoker man matcha sa dom ar samma alder storlek t.ex? Eller ska jag forsoka fa tag pa nat lite storre och aldre??
Jatte tacksam for svar
Anna

Sv: unghingst och ettarig valack ihop??

Det är ju alltid svårt att säga något för hästens sätt att vara spelar stor roll. Vet dock att när jag var på foderföreläsning hos Krafft sa deras föreläsare att det var inte så smart att blanda ett och tvååringar. Tvååringar ska leka och ettåringar ska helst äta sa hon. Nu är ju detta i Sverige och anledningen till att hon sa det var kanske att hon tyckte att när man åkte runt såg man alltför många magra ettåringar.

När du skriver tycker jag att det låter som att dina häst kanske blir för tuff för den lille.

Sv: unghingst och ettarig valack ihop??

kan vara sant...jag har ju starka tvivlel och darfor startade jag traden...man vet ju aldrig riktigt vad som kan handa manga ganger har jag haft hastar som man tror skulle passa jatte bra tillsammans men av nan anledning hatar dom varandra...person kemi kan jag tanka...

synd for den den lilla welsh sec A kommer nog aka till slakt om ingen tar hand om honom, han ar en ratt ful krabat:o, ( men jag tycker han ar sot anda) och han har en gammal skada i ryggen som iochforsig inte skapar nagra problem for honom men gor att han inte nagaonsin kan ridas in...och nu har inte agaren tid for honom....jag har alldeles for mjukt hjarta och har i england blir jag erbjuden sa manga hastar gratis som alla har en srglig historia att beratta...hittills har jag tagit mig an fyra en utav dom har jag kvar men dom andra har jag lyckats "fixa" och skaffa nya bra hem at...men man kan ju inte ta sig an allt har i varlden...maste lara mig att saga nej...

Tack for svar:)

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 153
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 831
Senast: ElinAgnes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama