Unghingst och äldre hingst tillsammans?

H

Heira

Hur fungerar det att släppa ihop ett nyligen avvant hingstföl till en äldre hingst? Någon som har erfarenheter, eller är det helt tokigt att göra så?
 
Sv: Unghingst och äldre hingst tillsammans?

Det beror helt på individerna och omständigheterna.
Det kan gå hur bra som helst och det kan bokstavligt talat gå åt helvete. Har varit med om bägge delar men det är nog vanligast att det går bra, trots allt.
 
Sv: Unghingst och äldre hingst tillsammans?

Båda hästarna är väldigt trevliga att ha att göra med, kallblodstravare båda två. Den äldre går på travet och är van vid alla möjliga boxgrannar och att köras/ridas med andra hästar utan problem.

Det KÄNNS som om det borde gå bra, men eftersom hingstfölet inte är så gammal så är man ju lite orolig. När är bästa tidpunkten?

Hingstfölet är också han en väldigt cool kille, och visar underkastelse genom att tugga som en galning när han har hälsat på den äldre hingsten över boxdörren eller staketet.
 
Sv: Unghingst och äldre hingst tillsammans?

Våran 6 åriga avels hingst har gått med hingstar i olika åldrar oc det har inte varit några problem. Är hingsten klok så ger han sig inte på den som är mindre än han själv.
 
Sv: Unghingst och äldre hingst tillsammans?

Jag tror det går bra om dom känner varran, eller som du sa att dom har hälsat och så. märks det inget då är det nog ingen fara. när unghingsten visar underkastelse finns det ingen andledning för den äldre att ge sig på honom. men det kan ju såklart bli annorlunda när unghingsten är könsmogen och börjar testa om han kan bli ledaren. Men jag släppte ihop min häst med en annan och dom har hälsat över staketet och så så när vi släppte ihop dom så vrydde dom sig inte dom nosade på varrandra sen gick dom åt olika håll:)
 
Sv: Unghingst och äldre hingst tillsammans?

I mitt fall gick det rent åt hel***e! Flyttade min halvblodshingst till ett nytt ställe när han var 6 mån. Hon som hade stallet hade en ponnyhingst och några ston och ungston.
Till en början fick han gå med stona, men fick då och då hälsa på hingsten. Nån månad senare tyckte vi att det var dags att släppa ihop dem. Ponnyn var 4 år och hade inte gått ihop med några hästar sen 1-2 års ålder.
Han satte igång och jaga min lille runt om i hela hagen så att min sprang igenom flera staket. Jag var glad att han endast fick några skrapsår!!!
Vi provade aldrig igen utan han fick fortsätta att gå med stona!


Malin
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 475
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
858
Senast: Stekspaden
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp