Precis, det virus, så det finns ingen behandling så. Alla hästar som utsätts för viruset får inte vårtor, men de skaffar sig antikroppar och får livslång immunitet.
Så om de "smittar" eller ej beror på om de andra hästarna är immuna eller ej, dvs om de träffat viruset förr.
Min unghäst fick en JÄTTEattack av unghästvårtor. valacken, som gick igenom en ganska lindrig attack av unghästvårtor som ung berördes ju inte alls av unghästens enorma vårtansamling.
och i en grupp åringar t ex kan endera nästan alla ha vårtor, eller så bara en. Det är inte alla hästar somf år viruset som får vårtor, beror lite på hur bra immunförsvar de har just då etc.
Normalt går de över på 3-6 månader, och man behöver inte göra mer än att om det är väldigt mycket så håll rent litegrann. Vårtorna kan blöda och se ganska läbbiga ut ibland. Sen plötsligt så lyckas immunförsvaret besegra viruset och då går det FORT, på några veckor torkar alla vårtorna och ramlar av.
Min unghäst hade EXTREMT mycket, hennes ena näsborre var nästan igenmurad av äckelvårtor. Jag pratade med vet som sa att i extrema fall där hästen upenbart är störd kan man behandla kirurgiskt, men det är stor risk att de kommer tillbaka. Hästen måste själv klara av dem med hjälp av immunförsvaret.
Här är en bild på min unghästs mule. Observera då att det i verkligheten såg BETYDLIGT värre ut, men man får en aning om hur det var iaf:
http://hem.passagen.se/xyplex/vartor.jpg
Hon hade sina i nästan 8 månader innan de började trilla bort. Den extrema omfattningen och att det tog så lång tid innan de försvann fick sitt svar ett år senare när hon diganosticerades med, och nödslaktades för autoimmun sjukdom. (Nu har INTE hästar somf år unghästvårtor autoimmun sjukdo, utan det var mer för att förtydliga att hästens immunförsvar just då spelar stor roll för hur utbrett det blir. Har hästen ett annat virus, t ex en förkylning, samtidigt somd en blir smittad kan den få mer vårtor än en häst som är fullt frisk just då t ex. Och som sagt, mååånga hästar får inte en enda vårta, utan de klarar av viruset innan vårtorna ens hinner komma)