Unghästuppvisning kallblod

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare snuttis_linsan
  • Startdatum Startdatum
S

snuttis_linsan

Jag har nu fått en inbjudan om unghästuppvisning av min åring. Och jag har ingen aning hur man gör?. Hur går det till?? och vad ska man ha för huvudlag? :confused:

Har ju gått en liten kurs om häst vid hand. Går det till på samma sätt... HJÄLP? :angel:

Sv: Unghästuppvisning kallblod

När vi (jag) visade våran kbl hingst hade vi ett vanligt träns på honom (träns+tyglar).
Du ska visa din häst i skritt & trav på rakt spår, samt uppställd (domaren vill se hästen från den manfria sidan)

Jag vet inte om det finns något direkt "regelverk" gällande hur det ska se ut, men detta är min personliga syn på det hela....:angel:

* Hästen ska vara blank, fin & välborstad.
Vissa flätar manen, andra inte...

* Den som visar hästen bör i mitt tycke vara; välklädd (hel & ren) gärna vita byxor och marinblå tröja...
Använd hjälm! (visar på gott omdöme & säkerhetstänkande).
Har du långt hår - sätt upp håret i svans/knut.
Handskar (prydligt + mer säkerhetstänk...)
Ev, spö (beroende på häst)

Ett tips är att träna mkt hemma - led hästen i skritt & trav, på linje och på fyrkantspår.
Träna att ställa upp hästen & se till att den står stilla...
Är ni väl förberedda har ni större möjligheter att lyckas!

Lycka till!;)

När vi (jag) visade våran kbl hingst hade vi ett vanligt träns på honom (träns+tyglar).
Du ska visa din häst i skritt & trav på rakt spår, samt uppställd (domaren vill se hästen från den manfria sidan)

Jag vet inte om det finns något direkt "regelverk" gällande hur det ska se ut, men detta är min personliga syn på det hela....:angel:

* Hästen ska vara blank, fin & välborstad.
Vissa flätar manen, andra inte...

* Den som visar hästen bör i mitt tycke vara; välklädd (hel & ren) gärna vita byxor och marinblå tröja...
Använd hjälm! (visar på gott omdöme & säkerhetstänkande).
Har du långt hår - sätt upp håret i svans/knut.
Handskar (prydligt + mer säkerhetstänk...)
Ev, spö (beroende på häst)

Ett tips är att träna mkt hemma - led hästen i skritt & trav, på linje och på fyrkantspår.
Träna att ställa upp hästen & se till att den står stilla...
Är ni väl förberedda har ni större möjligheter att lyckas!

Lycka till!;)

Tack så mycket :D men det känns som att det är mindre seriöst inom travvärlden? eller är det ungefär samma?

Med ett förflutet inom ridvärlden - kan jag säga att jag tycker att det är mindre prestige & inte lika fint i kanten inom travvärlden...

Jag skulle inte säga att det är mindre seriöst... men alla är inte lika noga med "puts & studs" inom travet...;)

Lycka till med din visning....

Jag va och visade min kille förra året, då han va ett.

Håller med om att det inte är lika "seriöst" inom travet. Men det var jätte roligt. Det var lite mer avspänt. Och man kunde komma lite som man är. Men jag tycker att man ska träna ordentligt innan och vara vårdat klädd.

Ska iväg i år igen. Min blev klass ett hingst förra året och kom tvåa, så det ska bli kul att se om han fortfarande är lika fin.

MVH Russin8

Jag va och visade min kille förra året, då han va ett.

Håller med om att det inte är lika "seriöst" inom travet. Men det var jätte roligt. Det var lite mer avspänt. Och man kunde komma lite som man är. Men jag tycker att man ska träna ordentligt innan och vara vårdat klädd.

Ska iväg i år igen. Min blev klass ett hingst förra året och kom tvåa, så det ska bli kul att se om han fortfarande är lika fin.

MVH Russin8

OKej vad kul :laugh:
Det ända jag är nervös över är att hon har lagt på sig lite under sommaren :(

Att hon lagt på sig lite är inget att bekymra sig över. Det visar ju bara att hon gått på bete.

Jag tycker verkligen att du ska åka. Det var jätte kul. Mycke kallblods snack och många mysiga hästar att titta på.

För mig som inte hållit på med trav förut så var det min första kontakt med trav folket. Och det var verkligen en positiv upplevelse. Mycke bättre stämning än inom ridsporten.

När jag visat klart min buse och fått omdömet var det jätte många som kom in till stallet bara för att gratulera, sådan jag inte kände:laugh:
Hur kul som helst:laugh:

MVH Russin8

Okej då måste jag ju såklart åka dit :) vill ju komma in i det här med trav nu eftersom man har travare å allt :D

Har visat upp kallblod för ett tag sen och det jag tycker att du ska tänka på är att:

*Hästen ska vara finputsad (även om inte de andra är det så är det roligt att kunna glänsa med sin och kunna visa att du verkligen gått in för det här);) Fläta dock inte manen om den är alldeles jättetjock, det ser bara klumpigt ut...

*Den som visar upp hästen ska börja att träna på att springa med hästen några veckor innan så får man en lugnare och trevligare häst att springa med på plats ( har gjort misstaget att träna en par ggr innan, samma vecka, och DET var ingen hit.:crazy: Hade då en häst som mer var på bakbenen än på alla fyra, kom dock 2:a bland stona ändå:rofl:)
Träna på att springa i samma tempo som hästen och allra snyggast är det om man springer med "samma" ben som hästen, dvs när hästen har höger fram framåt ska ledaren ha höger ben framåt...

*Den som springer med hästen ska vara prydligt klädd och använda hjälm! Om man är utan hjälm kan man få minuspoäng, och det är ju onödigt?!:crazy:

*Smörj den utrustning som ska användas så att den blänker och är fin :laugh: det ger ett gott intryck.

* Sen som ett sista tips är det bra att ha med ett spö ifall att... Har varit med om att man fått låna spö vid "framspringningen" för att väcka upp hästen så att den sedan när det gäller springer alert och piggt på ett bra sätt.

Till sist: Lycka till och hoppas ni får kul:) Jag lovar att du kommer vilja göra det fler ggr... :d

Överlag är det MYCKET trevligare stämning på såna här visningar, mycket prat om stammar och betydligt mer hanterade hästar, de visningar jag har varit på visar ett/tvååringarna mycket gott uppförande till skillnad emot treåringarna av andra raser. Nej det är inte bara fördomar för min del, utan ren erfarenhet vilket jag tycker är jättetrevligt att vi har så välhanterade unghästar :bow:

Allt går lugnt till, snabbt och smidigt. Längtar redan till våran visning på Dannero i oktober :banana:

Håller med! :bow:

Längtar tills jag ska visa min om ett år :D
Som han ser ut nu är han inte rastypisk (ser mer ut som en bloding):eek:

Nu har jag tagit mej tiden att träna. Men hon vill inte springa förutom när jag är framför henne :crazy: ?? Hur ska jag då göra? .. Nog för att jag tror det blir skillnad när man kommer till ett nytt ställe. Då kanske hon blir piggare..

Har du testat att ha ett spö med dig i andra handen som du kan peta henne på baken med? Brukar oftast funka om man petar till dem lite;)

Ja då va de lite klurigare:confused: Kanske blir det som du tror att hon blir lite piggare att komma på nytt ställe så att det väcker upp henne?:grin:

Prova att knyta fast en liten plastpåse ytterst på pisken - en som prasslar lite. Det brukar kunna få fart på dom...:idea:

Vifta lite med pisken - så rasslar det i plastpåsen.
Vips blir pålle lite lagom "rädd" och springer undan framåt...

Prova att knyta fast en liten plastpåse ytterst på pisken - en som prasslar lite. Det brukar kunna få fart på dom...:idea:

Vifta lite med pisken - så rasslar det i plastpåsen.
Vips blir pålle lite lagom "rädd" och springer undan framåt...

Aha :idea: Det kan nog va en idé =)

Det där skriver jag oxå under på:D

Så himla mysig stämning. Det spelade ingen roll om man hållt på i 20 år eller som jag i ett halvår (med travare, har haft ridhäst innan) alla var välkommna i diskutionerna.

Men jag tycker att det är så överlag inom travsporten. När man säger att man är nybörjare tycker alla att det är jätte kul att man börjat.
Skulle köpa skydd till min igår på gävle, jag så ut som ett ? och visste inte vad jag skulle ha. Då var det genast en vänlig själ som frågade om jag behövde hjälp.
Inge snobberi på samma sätt som inom ridsporten.

Till TS

guggeflickan hade jätte bra råd.

Hoppas du får fart på din häst. Och hoppas det går bra när du ska visa henne.
Om hon inte vill springa när du är där så får du säkert hjälp. Jag såg flera som inte ville trava, och dom fick hjälp av en som sprang bakom och smackade på.

MVH Russin8

Det där skriver jag oxå under på:D

Så himla mysig stämning. Det spelade ingen roll om man hållt på i 20 år eller som jag i ett halvår (med travare, har haft ridhäst innan) alla var välkommna i diskutionerna.

Men jag tycker att det är så överlag inom travsporten. När man säger att man är nybörjare tycker alla att det är jätte kul att man börjat.
Skulle köpa skydd till min igår på gävle, jag så ut som ett ? och visste inte vad jag skulle ha. Då var det genast en vänlig själ som frågade om jag behövde hjälp.
Inge snobberi på samma sätt som inom ridsporten.

Till TS

guggeflickan hade jätte bra råd.

Hoppas du får fart på din häst. Och hoppas det går bra när du ska visa henne.
Om hon inte vill springa när du är där så får du säkert hjälp. Jag såg flera som inte ville trava, och dom fick hjälp av en som sprang bakom och smackade på.

MVH Russin8

Härligt :) Jag ser verkligen framemot allt och att få lära sig så mycket nytt!
Jag är själv förvånad över att jag kört in min allra första åring och allt har gått så bra =) Har även fått massor av beröm från våra travgrannar. :banana:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Jag ska hyra ut min bostadsrätt i andra hand till en person som bor i samma förening. Eftersom det i ligger i hens intresse och...
Svar
4
· Visningar
455
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Jag vänder mig till Buke som brukar ha svar på det mesta. Min mamma som är pensionär bor i Kenya. Hon behöver en gång varje år lämna in...
Svar
3
· Visningar
456
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 475
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar