unghästträning

K

knasan

Vad tycker ni att en islandshäst på ett, två, tre år bör kunna?

Lyfta hovar, lastas, ledas, backas, spolas och sprayas, främmande miljöer och fenomen, trafikvana (typ hage vid vägen), vara ensam korta stunder, horsemanship, rösthjälper, stå uppbunden en stund...???

Hur tidigt börjar ni träna era unghästar i vardagshantering innan de börjar den riktiga skolan?

När börjar ni rida den som handhäst, vänja den vid träns/longering/tömkörning, löshoppar ni dem, arbetar vid hand, longerar över bommar, går ut på promenader, vilka krav ställer ni vid vilken ålder?

Sv: unghästträning

"Lyfta hovar, lastas, ledas, backas, spolas och sprayas, främmande miljöer och fenomen, trafikvana (typ hage vid vägen), vara ensam korta stunder, horsemanship, rösthjälper, stå uppbunden en stund...???"

Ovanstående har min tvååring varit med om. Eftersom han går i unghästflock 11 mil bort så har jag inte hanterat honom så mycket sedan han var 9 månader men han är naturligt lätthanterlig. Fast på unghästmönstringen i söndags märktes det att vi borde ha tränat mer.
Han har haft bett två gånger. Nästa sommar ska han gå som handhäst och tömköras.

Min yngling blev 3 år i somras, dessförinnan kunde ha verkas, ledas i grimma och stå uppbunden under verkning samt visitation.

I somras fick han lära sig att gå med som handhäst, lite markarbete i runcorall med bl a longering. Han fick även vänja sig vid träns och så småningom sadel, därefter fick han en liten ryttare på ryggen i korta korta intervaller. Då fick han lära sig att gå framåt, stanna svänga för tygel. Till våren är planen att han skall markarbetas först och sen ridas i grundgångarterna samt grundridning, dvs han skall kunna gå undanför skänkel, lära sig halvhalten osv. Detta kommer att omfattas av 4-6 veckor, därefter kommer han att gå på bete samt vila. I höst om han verkar ok samt tillräckligt positiv skall han få fortsätta med grundgångarterna, och väljer han själv tölt så må det då vara. Även det under ett antal veckor och därefet vila, sen hinner verkligheten ifatt runt våren på det femte året.:D

En oinriden 3 åring skall kunna precis samma saker som en inrider 25 åring anser jag.Skillnaden är att 3 åringen inte har ryttare på sig än bara=)

Vad tycker ni att en islandshäst på ett, två, tre år bör kunna?

Lyfta hovar, lastas, ledas, backas, spolas och sprayas, främmande miljöer och fenomen, trafikvana (typ hage vid vägen), vara ensam korta stunder, horsemanship, rösthjälper, stå uppbunden en stund...???

Allt ovanstående kan min åring. Hon kan stå ensam lite längre stunder utan att bli upprörd. Hon är även van vid att gå längre promenader till hands (började gå promenader med henne när hon var runt 4 mån). Hon har även fått hänga med som handshäst kortare stunder någon gång i veckan eftersom att hon måste stärkas pga en patellaupphakning hon råkade ut för nyligen.

Jag tycker själv att det har gått lite fort fram, iaf med handshästträningen, men hon är glad och nöjd med uppmärksamheten och det har helt enkelt varit mina lösningar på de problem som dykt upp.

Vill inte uttala mig riktigt om hur jag tycker allt ska gå till, för det är så individuellt. Tycker inte det finns så många måsten, det enda jag tycker en häst upp till tre år ska kunna är att respektera människan, och basic-kunskaper som att verkas, ledas osv. Sadel och träns, tömkörning, handshäst etc kan man introducera när som helst i livet, så länge den gillar och respekterar människor, för då vill den garanterat vara till lags.

Jag tycker att unga islandshästar kan lära sig det mesta inom flocken, och det på bästa sätt. Ledarskap, att lita på ledaren, social samvaro - det mesta finns faktiskt att tillgå i en väl sammansatt flock. Dessutom så vaccineras, verkas, visiteras och hanteras hästarna under uppväxten.

Och oftast blir då andra saker senare i träningen inte så svåra. Sen så finns omständigheter där flockvistelse inte är ett alternativ, men de bör höra till undantagen.

*KL*

Min två åring går i unghingstflock, och blir uppfostrad i den. Han verkas regelbundet, avmaskas och har åkt transport fram och tillbaka från betet i slutet av sommaren och på våren. Han har blivit ledd kortare sträckor.

Jag kommer inte börja med honom förän tidigast till våren.

//Julia

*kl*
min lillkille är tre nu (köpte honom i somras)
han kan nu longeras (både lös och i lång lina), löshoppas (85cm som högst nu :love:), har haft sadel 4ggr bara för att se hur han reagerar, leds utan problem, verkas, vaccineras, handhästas (vilket han bara tycker är sååå kul!).
det är nog det vi pysslat med hittills.
måste tilläggas att han är väldigt välväxt och välutvecklad med ett superpsyke :love:
beter sig mer "moget" än sin far som är 7 nu :p
tanken är att jag ska sitta på honom något i vinter, då träna framåt-stanna-sväng.
sen ska han få gå i flock fram till nästa sommar då jag ska börja rida på honom (då är han 4)

Jag har läst mycket och funderat lite. Inom western och kapplöpning hanterar man hästarna extremt tidigt och tycker verkligen att hästarna blir bäst då. Inom Islandstraditionen har man tidigare hävdat att hästarna blir bäst om man inte gör något alls förrän de är ca fem och tämjs som vildhästar. Nu har man förstås börjat hantera dem lite lätt tidigare och tycker att det är bra. Men jag tänkte det att kan det månne vara så att anledningen till att man ansett att det blir fel att hantera unghästarna för mycket för tidigt är för att man inte haft den kunskapen och erfarenheten av unghästhantering som man har inom andra discipliner? Att skillnaden helt enkelt sitter hos människan? Att man på island, där man ju av tradiotion är ganska så självlärd, tidigare har varit lite opedagogiska mot unghästarna och sedan bara dragit slutsatsen att det är hästarna som är för unga? Så att slutsatsen borde vara att det är inte alls fel att hantera sin unga islandshäst tidigt, bara man vet vad man gör, och idag vet vi det.

En annan fundering jag har: eftersom hästarna behöver röra mycket på sej innan de är fem för att bli hållbara, och de svenskfödda islandshästarna tenderar att röra på sej betydligt mindre (draget över en kam) än de islandsfödda, så borde det väl kunna vara bra att köra in en häst i ca treårsåldern och sedan köra den en hel del tills den är fem? Om man t ex inte har möjlighet till handhästridning, eller som komplement därtill.

Får höra vad ni tror!!!

En annan tanke. Om man har ett sto med bra stam som man vill kunna både rida och ta föl på. Kan en bra idé vara att träna henne tills hon är ca fem och hinna med t o m enkel ridning, sedan låta henne få föl ett år så att det inte behöver bli för första gången i en alltför hög ålder senare, och sedan fortsätta med ridningen på allvar?

T ex om hon betäcks som fyraåring hinner man ju ändå träna hennes kondis och samarbetsvilja även under hösten, och låta henne gå in i högdräktighetsperioden under våren, för att återuppta träningen när fölets vants av följande vår. Då missar man lite drygt ett år, allt som allt. Javisstja, man kan ju börja rida ett sto lite försiktigt även innan fölet är avvant, då missar man ju ännu mindre. Eller annan typ av träning förutsatt att den är väl avpassad.

Kolla nya islandshästen - där finns många idéer och tankar från Holar och hur det hanterar unghästarna! :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 499
Senast: Cornelia
·
Träning Har hittat en urbra tränare som hjälper mig med lilla damen jag har som medryttarhäst. Hon har de senaste åren mest fått skrota i hagen...
Svar
8
· Visningar
1 459
Senast: Nepeta
·
Hästhantering Hur hade ni lagt upp er plan? Alla är vi olika, med ofta helt annorlunda synsätt, erfarenheter osv. Så det är alltid kul att höra andras...
Svar
6
· Visningar
1 122
Senast: Bebben
·
Träning Jag har ett litet projekt inför hösten för mig och min häst. Hon är en frieser på 7 år som är ganska outbildad, blev inriden sent och...
Svar
16
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka