Unghästträning

alethe

Trådstartare
Är lite nyfiken hur det ser ut för er som har 1,5-2 åringar hemma. Hur ser veckorna ut för hantering/träning med era små hästar ?

Min fyller 1,5 om några veckor. Främst går hon på stor lösdrift med kompisar och bara är häst men hon får lite mental träning nån/några ggr i veckan.
Hon kan longeras i alla gångarter. Kommandon för skritt, trav, galopp, halt etc. Basic sådär. Löslongerat har vi gjort nån gång. Lasttränat, hon går in direkt. :bow:
Ibland tränar vi på läskiga saker som ha pressening som täcke, gå över pressening, leka med stor yogaboll. Hon har följt med som handhäst i skogen några gånger. Löshoppat en gång. Varit i ridhus etc. Hon har haft sadel på sig också. Så mest basic för att underlätta vid inridning och för hon tycker det är så himla kul att få aktivera hjärnan lite. :)

Vi hanterar dagligen, hästen leds och skall vara uppmärksam. Borstas och binds up. Verkas. Lastas ev. någon gång. Någon promenad för att byta miljö.
Allt annat görs efter att de fyllt 2 och sprids ut under året så intensiteten blir låg. Löshoppning under våren, vila sommar, träns/sadel under hösten samt longering/tömkörning under hösten. Inridning nu framåt vintern alt. efter nyår som 3-åring.

Jag har islandshästar och våra går bara i hagen i stor flock och stora marker :)
Verkar såklart regelbundet och vaccineras 1gång/år. Hanteras inte mer förutom någon lite klapp när man ordnar med staketet eller hämtar någon äldre häst

Jag tar in o ut min, borstar och kliar. Jag är en superjobbig matte som inte begriper var det är skönt att bli kliad utan envisas med att klia på huvudet, mellan öronen dessutom. Det är det vi tränar på. Att han inte ska ifrågasätta vad jag än pillar med på honom.

Min 2 åring "tränas" runt 3 ggr i veckan. Ibland mer ibland mindre. Vi går promenader, han går som handhäst, longeras, hängs på, tömkörs. Ofta tränar jag honom med att bli trygg med olika grejer, exempelvis att gå på prasslande presseningar, hoppa över vattendiken och få yogabollar rullande på sig. Jag började sitta smått på honom i augusti men det har lagts på is pga. att han växer så mycket just nu.
All träning för att han så småningom ska bli en lättsam och trygg ridhäst. :)

Nu är min äldre men när han var 2 år kunde han följa med som handhäst, bli tömkörd ute och blev även inkörd som 2 åring.

Han är nu mera 12 år och otroligt trygg och vänlig häst.

Min 1,5 åring gör inte mycket. Han går med kompisar på lösdrift. När vi tar in så får han lite extra mat, pyssel, borstning, kanske jag mäter honom. Jag har lagt på tömkörningsgjord och påbörjat longering - men inte kommit långt, har haft ett ländtäcke på och provat täcken lite då och då för han har lite tendenser att vara bakskygg. Provat ett träns en gång. Han är lite låg just nu så jag har lagt all träning på is tills jag känner att han är som vanligt igen. Vi ska till kliniken och kolla lite med blodprover osv nu i veckan.

Mina 1.5 åringar går i hagen och lever rövare med sina kompisar. De tas sällan in, men visiteras och borstas dagligen i hagen. De verkas regelbundet och är förstås vaccinerade
Den ena ska vi provlasta nästa vecka och kanske åka och löshoppa veckan efter om han kliver in snällt och det finns hjälp att tillgå.

Liknande trådar

Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
244
Senast: Jeps
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: MiniLi
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 106
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Dejtingtråden del 38
  • Byta bäddmadrass?

Hund, Katt, Andra Djur