Unghästträning

A

Aifoz

Hej hopp! (vet inte om det här kommer rätt nu...men testar)

Jag har ett ardennersto som snart fyller 1.5 år. Hon är världens snällaste och goase, lätt att lära och hantera, social och trevlig =) Jag brukar ta med henne ut på promenader för att aktivera henne (och för att jag behöver röra på mig), precis som när man går ut och går med hunden! Hon är mycket lugn och trygg i sig själv och lunkar efter mig som om hon aldrig gjort annat när vi är ute. Det jag nu undrar är hur länge och ofta man kan gå med en så ung häst? Vi brukar trava en bit nu och då också, kan det vara dåligt med för mycket rörelse? Kanske är det så att så länge hon verkar tycka att det är skoj och gärna vill förja med så går det bra?
Hoppas ni har några bra råd och synpunkter!

MVH Sofia och Trollvi

Sv: Unghästträning

jag tycker du gör helt rätt!
dessutom så tränar du upp trafiksäkerheten -om du går på vägen-, sedan behöver det inte bli pirrigt när du i framtiden sitter på ryggen med olika och nya vägar.
Hästar mår bra av att få komma ut och röra på sig det är de skapta för!

Jag är ute och går med min minischettis på 3,5 år, brukar ta en promenad på 30-40 min och går genom en liten skog,en trafikerad väg, förbi andra hästhagar och grusväg.

Det är precis som det låter unghästträning!:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 699
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 409
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
767
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka