Sv: Unghäststång - Lopez
Hej.
Jag skrev en ganska utförlig beskrivning på linoljebehandlign av bett i ett PM en gång. Jag har redigerat/utökat texten lite och lägger upp det här, kanske kan vara intressant?
Att rostbehandla bett med linolja hemma i ugnen:
Smeder använder linolja när de ska svärta ner järn. De har de en glödhet värmekälla. De doppar föremålet i linolja och bränner sen föremålet i glöden, då hjälper även soten till att svärta ner järnet ytterligare. Detta gör järnet svart och rostbeständigt. Det går att göra nästan lika bra hemma i ugnen.
Bett behandlade med linolja i ugnen får en liten hinna av rödglans, men den syns bara om man verkligen tittar närmare. Beroende på om ditt bett är rostigt innan eller inte, så blir bettet mer rött. Om du har ett sprillans nytt, så syns det inte nämnvärt. Jag har inte än fått mina att rosta än.
Jag lägger in det torra bettet på ett folie i ugnen och sätter på ugnen på högsta max. Den får ligga där inne ett tag så att det blir rejält varmt. Tar ut plåten och penslar på linoljan överallt på bettet. Ta bort bossetter innan, linolja fastnar på alla metallmaterial!
Var noga med att ha en pensel som är av riktig borst, så du inte avnänder plastborts. Du kan kolla penseln med en tändare. Om inte håren smälter när du eldar lite på den så är det ren borst.
Man penslar på hela bettet, och in i ugnen igen. Det kommer ryka lite och lukta en del, så det gäller att ha fläkt på. När all olja är inkokad i järnet tar du ut och penslar igen. Processen kan ta upp till 2 timmar och bettet ska vara helt torrt från linolja när det är klart. Om du får några droppar som hänger ner någonstans ifrån gör det inte så mycket, man kan gnugga bort överflödigt lin med trasa när bettet svalnat. Då gäller det att bettet inte har legat för länge där så att dropparna har stelnat för mycket.
Du kan lägga hur många lager som helst, det kan bli lite gummiaktig hinna på om man tar för mycket som går att gnugga bort, men det blir inte lika snyggt då. Pensla hellre tunnt och fler gånger.