Unghästövningar

N

naad

Skulle vilja få lite tips om övningar man kan göra med unghästar, både hoppövningar och andra övningar. Jag har en D-ponny, grundriden. Tacksam för svar :)

Sv: Unghästövningar

jag vill med veta, kommer följa denna tråd :D

Det finns massor av olika övningar som man kan göra. Man måste nog gå lite efter vad det är för ålder på hästen, hur "mogen" den är och om det gäller dressyr, hopp eller kanske tömkörning?

jag själv är hoppryttare så jag kan tipsa om några hoppövningar som är bra för ungahästar.

hon är 4 år, inriden men inte så mycket mera, kan inte så mycket, mest bara halt, skritt, trav, galopp, höger, vänster. Försöker träna mycket med vikthjälper och röstkommando. Tacksam för alla sorts övningar, gärna i hoppning. jag har hoppat en del med henne, hon har tävlat en clear round på 40 cm. Alla svar är bra :)

Ingen som har några tips alls? :confused: ,ALLT välkommet :)

Här kommer några "unghäst" övningar, dom är i svårighets grad, lättast först. (sorry för fula ritningar) :smirk:

Hoppövning 1.
unghstvning1.jpg

Beskrivning:
Den här övningen består av tre moment: A, B och C
A: Skritta och trava över cavalettibommar på marken. Avståndet mellan bommarna är ca 0,80 m vid skritt och 1,10 m vid trav.
B: Galoppera på 20 meters volt över en bom på marken. Använd väggen och koner som infångare.
C: Travhoppa ett kryss med en bom ca 2,30 m på marken framför. Det ska vara ett väl infångat litet kryss med marklinje.

Hoppövning 2.

unghstvning2.jpg

Beskrivning:
1: Sätt upp tre enkelhinder som rids som en serpentin med lång anridning. Använd all slags hindermaterial för att redan från början vänja den ungahästen att hinder kan se olika ut. Man ska bygga lätt och med bra infångare, hoppa inte högre en 80cm.
2: Börja med att travhoppa banan och rid den sedan i galopp. Om hästen landar i fel galopp eller väljer korsgalopp, rid då bara lugnt in hästen på volt och fatta ny galopp. Använd mycket vikthjälper. Rid banan i början fåtal gånger. Trötta inte ut unghästen.

Hoppövning 3

unghstvning3.jpg

Beskrivning.
A: cavalettiserie på volt. Trava över serien och var noga med att hästen håller takten och ärligt bjuder fram på bettet. Den ska vara eftergiven och arbeta med ryggen, rid i båda varven.
B: detta är en så kallad "fem-femma" eller femonhalvan, och består av en bom på marken 2,3 m framför ett kryss, sedan är det 5,5 meters avstånd till en kryssoxer.
C: Hästen tränas att se en linje mellan två olika hinder. Sätt upp hinder på 20 meters avstånd (motsvarar ca 5 galopp språng), först ett kryss och sedan en kryssoxer. Travhoppa in på krysset. Variera med att lägga till volter, halter eller sakta av till skritt, så hästen lär sig fortsättningen efter hindret, det är inte bara hindret som ska klaras.

Hoppövning 4 - Bana

unghstvning4bana.jpg

Beskrivning:
Detta är en skiss över en bana som passar bra för unghästar. Några tips inför uppbyggnaden av hinder:
-Ha alltid framdragen marklinje på räcken, plank och grind
-När det gäller oxer, ska marklinjen ligga nära intill framkanten.
-Bygg gärna karaktärshinder, men glöm inte att ha dom väl infångade.
-Hinderhöjd - avgör ryttaren

tacktacktack, super bra! :):)
men vilket avstånd skulle det va mellan bommen och krysset i övning 1?
Tacksam för fler svar :)

Hoppövning 5

unghstvning5.jpg

Beskrivning:
1: Cavaletti på böjt spår. Här är det viktigt att ryttaren bibehåller hästen eftergiven över bommarna. Använd vikthjälper och rama in hästen med ytterskänkeln för att noggrant forma den kring innerskänkeln.
2: Den här serien går att utveckla mer efterhand, men till en början rids den så här. Inled med en bom på marken, sedan ett avstånd på 2,50 m till en serie om tre kryss hinder med 3,00 m mellan. Efter 5,50 (ett galoppsprång) en kryssoxer, efter 9,50 m (två galoppsprång) ett räked med väl framdragen marklinje. Hästen ska vara säker på att hoppa studslinjer inann man rider denna övning. Anridning sker i trav.
3: Här börjar vi med ett kryss och 3,50 m efter det kommer fyra bommar på marken med 3,20 m avstånd. Serien avslutas med en oxer som står 3,20 m från sista bommen. denna övning ger hästen självförtroende och ryttaren säkerhet att komma fram till hindret, anridning görs i galopp.

Så 5 olika övnigar med olika svårighets grad bara att välja och vraka, jag har många fler, dessa övningar använder sig Jens Fredricson mkt av och nu även jag.

tacktacktack, super bra! :):)
men vilket avstånd skulle det va mellan bommen och krysset i övning 1?
Tacksam för fler svar :)

så lite så :) det står 2,30, tänk på att du har en d-ponny, så den kanske behöver lite kortare avstånd överallt, jag har utgått från min halvblods häst med korta steg.

oj, super mkt tack :)
du har möjligtvis inte några tips på övningar man kan göra från marken? :)

du menar typ longering elelr tömkörning?

om det är det du menar: skulle jag lägga mkt jobb på markbomar, olika tempoväxlingar och lydnad.

Jag använder mig jätte mkt av tömkörning på min 4-åring, då det är så bra för ungahästar att jobba och bygga muskler utasn ryttare på ryggen, jag använder mig av mkt bomar, börjat lära henne att flytta i sidled (skänkelvikningar) osv. Desutom tränar vi mkt på galopp då hon är lite svag i det.

I dressyr skulle jag på en sån grön häst rida mkt lätta övningar, som ex rida på rakt spår, träna halter och igångsättningar, forma sig för skänkeln, rida mkt hörnpasseringar osv. du får testa dig fram och se vad din pålle accepterar, gå inte för fort fram bara! och framföraltl se till att hästen tycker det är kul :D

Jag vet vem som får hjälpa mig med pållen sen ;) :angel:

jag tycker också att övningarna verkar bra! Fellow blir ju 4 i mars. Men han är väldigt seg i galoppen ännu, så det blir mer jobb med den först. han orkar inte hålla igång galoppen liksom...nån som har bra tipps på arbete med galoppen då?

jag tycker också att övningarna verkar bra! Fellow blir ju 4 i mars. Men han är väldigt seg i galoppen ännu, så det blir mer jobb med den först. han orkar inte hålla igång galoppen liksom...nån som har bra tipps på arbete med galoppen då?

För att få balans och ork i galoppen så är det ju dels konditions träning. Tycker även du kan jobba med bommar... och rida mycket galoppfattningar, så får du in både lydnad, styrka och galopp träning. Om han inte bjuder på framåt så rid mycket ute och ta vara på det han tycker är kul. Tömköra är också ett smart sätt att få en häst starkre och mer musklad , samt slipper ha ryttare på ryggen. :)

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 066
Senast: Tilly_85
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama