UNGHÄSTMÖNSTRING

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 308
B

**BORTTAGEN**

Hur vet man att det kan löna sig att visa upp sitt islands ungsto på en unghästmönstring?? Hur bör hon vara exteriört för att ha någon chans?? Är rädd att OM jag skulle visa upp henne så kanske hon blir "utdömd" på en gång att hon inte alls håller måtten...skulle ju kännas lite skamligt tycker jag. Har ingen aning alls om sånt här...Men jag är väldigt nyfiken!!! :confused:

Är ingen expert på avelsvisningar, men jag vet många "islandshästmänniskor" som tycker att alla ston borde visas. Varför inte chansa? Om hon nu blir utdömd så är det väl bra att veta så man inte avlar på en häst som för vidare dåliga egenskaper?

På en unghästmönstring bedöms hästen som 'mindre lovande', 'lovande' och 'mycket lovande'. Du kan alltså inte förlora på att mönstra din unghäst. Sesselja verkar prata om avelsvisning, vilket förstås är en helt annan sak.

Hoppsan, läste lite snabbt och tänkte inte riktigt. Men jag tycker i stort sätt samma sak ändå.....

Det är det inte alls. De bedöms inte med siffror på en unghästbedömning, de får inte vara äldre än fyra år och framför allt är det ingen ridegenskapsbedömning.

hej
undrar även vart man kan göra en unghästmönstring?
får man göra detta med importerade unghästar?

Så vitt jag vet får man det, det här med unghästmönstringar är ju fortfarande väldigt nytt. Kolla i din lokalklubb om den ska anordna någon.

Tack!! Men hur ska hon se ut och röra sig för att tex bli lovande?? Mitt ungsto är stor ca 137, är det negativt?? Jag skulle vilja veta så mycket som möjligt om detta. Har du själv varit på mönstring någon gång??

Jag menade inte att jag tycker att unghästmönstring och avelsvisning är samma sak. Jag menade att jag TYCKER fortfarande att det är värt att visa hästen!

Det trodde jag också (att de inte bedöms med siffror alltså), men så var jag på en unghästmönstring och tittade i våras (i Värmland) och döm om min förvåning för där fick hästarna sifferbedömning precis som på en avelvisning och jag hörde inte nån som bara fick "lovande" etc. Mycket märkligt faktiskt, men jag kom mig aldrig för att fråga varför då.

/Vildvittra

Jasså? För när det diskuterats har det inte sagts något om siffror. Det kanske är lokalt? Eller så har jag missat det helt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: WildWilma
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 240
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 987
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka