Unghästkliande

kopur

Trådstartare
Tydligen är det vanligt att unghästar kliar sig i man och svans. Har hört att man därför ska tvätta dem ofta för att minska klådan.

Men VARFÖR kliar det just på unghästar??? :confused:

Sv: Unghästkliande

Vet faktiskt inte exakt varför dom kliar sig så men en väninna fick ett tips av en w-tränare att ta "Atamon" och badda svansroten med det. Finns i vanliga affärer. Har inte provat själv än då mina går kvar ute på betet ännu men hon har provat och enligt henne blev det hur bra som helst. Inga hästar kliar svansen i hennes stall.

kopur skrev:
Tydligen är det vanligt att unghästar kliar sig i man och svans. Har hört att man därför ska tvätta dem ofta för att minska klådan.

Men VARFÖR kliar det just på unghästar??? :confused:

Min teori - de är inte i arbete och svettas inte lika mycket eller borstas/ryktas lika mycket som en vuxen häst och får alltså mer 'avlagringar' av stöv, smuts etc.

Piraja skrev:
Vet faktiskt inte exakt varför dom kliar sig så men en väninna fick ett tips av en w-tränare att ta "Atamon" och badda svansroten med det. Finns i vanliga affärer. Har inte provat själv än då mina går kvar ute på betet ännu men hon har provat och enligt henne blev det hur bra som helst. Inga hästar kliar svansen i hennes stall.

Intressant! Sökte på Atamon på nätet och det är visst ett konserveringsmedel som används t ex i sylt! Men det används även i tillverkning av hudcremer och schampo. Samt - tydligen till bekämpning av olika sorters svamp på krukväxter!

Vet du om det ska spädas ut eller baddas med i koncentrerad form?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Har ett sådant fr förra hästen som inte är använt spec mkt (oklart i regn faktiskt). Haft det 2 ggr på nya hästen när det regnat, o han...
Svar
1
· Visningar
265
Hemmet Haha, nä, just dusch är nog en sån sak som jag skulle unna mig oavsett. Men de flesta maskinerna går ju att ställa på timer numera, så...
2 3
Svar
44
· Visningar
299
Senast: Enya
·
Hemmet Börjar bli lite less på mina lakan från Ikea (Ullvide) då de inte blir riktigt rena i tvätten + att jag ofta måste tvätta madrasskyddet...
Svar
16
· Visningar
591
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25