Unghästklasser

Angel

Trådstartare
Hur gammal får hästen max vara för att få starta i unghästklasser. Är det 6 år?
Om ett sto har fått föl som unghäst är det fortfarande så att hon i sådana fall får tävla bland ett år yngre hästar? Gäller det även årgångschampionat och liknande? :confused:

Sv: Unghästklasser

till och med det år hon fyller 6 år är hon unghäst.

i championat och liknande får hon tävla bland ett år yngre hästar om hon fått föl, annars gäller ovanstående regler vad jag vet i alla fall.

Om hon har fått föl så får hon gå unghästklass tom det år hon fyller 7, eftersom hon ska ha en chans att kvala in till årgångstävlingarna.

haha min häst har fått föl nu som 4:a åring men jag tror äna att jag bara får tävla henne som unghäst på"vanliga" tävlingar dock inte breeders...

owesmatte skrev:
Om hon har fått föl så får hon gå unghästklass tom det år hon fyller 7, eftersom hon ska ha en chans att kvala in till årgångstävlingarna.
Där tror jag du har fel, ett 7-årigt sto som har haft fel tävlar i avd. A, det går ju kvala till årgångschampionat även där, bara grundomg som räknas då.

om man ska kvala till ex breeders så måste iaf kvalen ske i avd B, och då får 7 ston som har haft föl starta avd B.
Övriga championat vet jag inte så mycket om, men är stensäker på breeders och falsterbo..

Okej, letade upp reglerna. Falsterbo får inte 6-åringarna starta bland 7-årigarna. Till Breeders skulle de kvala i Avd. B, men det stod att det var nytt, så jag skyller på att det var ett tag sen jag läste reglerna:angel:

Så jag ger mig... ;)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 608
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 087
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 552

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka