unghästhantering!

Toya

Trådstartare
Går rätt på sak; kommer min unghingst bli svår om jag inte hanterar honom?

Han är ett år snart, och går i hingstflock. Innan han åkte ledde jag honom i grimma (med mamman med). Vi stannade dock och stod still fastän mamman gick vidare. Öht. fick jag (vi) intrycket av att det var en kavat liten kille, som gärna ville vara till lags, men som ändå hade humör och egen vilja. Han var precis som jag ville ha honom!
Men efter att jag lämnade honom i flocken har jag inte kunnat åka dit och hantera honom. Han har ju hanterats, vid fodring, avmaskning och vaccinering.
Nu ska vi upp på betessläpp och jag börjar oroa mig för att jag kommer vara den enda som inte får tag på sin häst :crazy: Ser för mig hur alla står där med sina välartade, väluppfostrade hästar redan i grimma, medan jag förgäves försöker få tag på min illbatting.
I sommar ska jag försöka åka dit oftare, och om möjligt ta hem honom och greja lite, men till hösten far jag till Holland...

Ahh, tänk om allt bara blir fel nu!

Sv: unghästhantering!

Du får INTE en svår häst om han får gå i flock utan att hanteras. Det är ju så Islandshästarna har vuxit upp i århundraden.

Låter ju ändå som om han hanteras lite och det räcker.
Om du vill träna honom lite mer i att gå i grimma, stå uppbunden m m så ta in honom på stall i 3 dagar och jobba 1-2 ggr/dag med honom. På dom dagarna lär han sig allt och det sitter för resten av livet.

För mycket hantering är betydligt skadligare!

Och jag tror inte du är den enda som inte får tag i din häst eller har svårt att hantera den, det går nog bra ska du se!

Haha, tack ska du ha. Jag har liksom tyckt att det räckte, eftersom han var så trevlig att hålla på med dessutom. Men sen verkar det som att var o varannan människa pysslar jättemycket med sina föl/unghästar. Trodde att jag helt och hållet hade missat några nya Råd och Rön i Hanteringen av Unghästen. Men jag kan alltså andas ut och behöver alltså inte skämmas om han är lite halvvild nu då? :grin:

På söndag ska vi fånga in dem i hagen, sedan ska de ledas in och verkas och så ska de ut på sommarbetet, så då finns en chans att få klämma lite på honom :grin:
Sedan ska de få sin sista spruta i juni, så då kanske jag kan passa på i de dagarna att campa på gården och .greja med honom lite. Så kan han få vara slyngel med gott samvete sen.

Måste bara säga att det inte är FÖR MYCKET hantering som är skadlig utan FELAKTIG hantering! Man kan inte låta en unghäat göra saker man inte accepterar att den gör som vuxen för då är man ute och cyklar. Personligen är jag mycket mer nogrann med unghästarna än med dem lite äldre (som vet vad som gäller).

Jag håller däremot med dig om att ett par dagars god hantering räcker väldigt långt. Oftast är hästen trevligare att hålla på med när den sedan har fått vara i fred och tänka igenom sakerna ordentligt.

/ Milschen

Kan ju säga att min sexåring gått på lösdrift med hästkompisar hela sin uppväxt och var knappt hanterad alls (mer än veterinärbesök + verkning) innan hon reds in för ett tag sedan. Hon är hur snäll och väluppfostrad som helst. :)

Hästar i flock "hanterar" och uppfostrar varandra. Oftast mycket bättre, krävande och tuffare än vi :D

Men hur många är det som ärligen bemästrar den korrekta hanteringen?

Jag säger som alltid; underskatta inte flockens förmåga att träna sina medlemmar. Det sker dessutom 24/7.

Tyvärr är det väldigt många som hanterar hästar som inte har den blekaste aning om vad de håller på med och varför... Men hanterar du din häst korrekt så får du inga bekymmer.
Självklart är flocken mycket bra på att fostra hästar, men den kan inte lära hästen att interaggera med människan. Jag ser många människor inom islandshästvärlden (och även resten av hästvärlden) som har uppenbara brister i sin hantering och onödiga problem med sina hästar.

/ Milschen

Nej, den lär sig inte interaggera med människor när den går i flock men det lär den sig snabbt när det väl är dags. OM människan hanterar hästen som en häst. Människan ska vara ledaren och vet hästen det så får man sällan problem. .

Har ett sto som är ett år, vi har inte gjort mer vi.
Jag ledde henne i grimma för första gången för en vecka sedan :angel: Däremot har hon haft grimma och även stått uppbunden när hovis varit här.
Men hon är ändå en jättehärlig häst.
Jag har knappt tränat att lyfta hovarna och ändå står hon som ett ljus när hovslagaren är här.
Jag har gjort lite annat istället. Hon älskar att bli masserad över hela kroppen och står då också som ett ljus. Hon kan vara svår att fånga i hagen ibland, men då är det bara att snabbt börja massera mellan bakbenen :o så stannar hon direkt.
När hon skulle ha spruta tyckte hon det var obehagligt. Då masserar man och hon kan koppla av :love:

OJ snacka om att du kommer få 1800 olika svar på frågan hahaha
De där får du helt enkelt gå på känsla coh vad du själv tycker och tänker i fråan..
Omöjligt att säga att bara för du hanterar den kommer den bli så eller så..Eller att enhäst kommer bli si eller så bara för du hanterar den.

Allt beror på hur man hanterar.
Vet man inte riktigt hur så är de nog bäst i att låta bli hästen och sedan när den dagen kommer då den ska hanteras ridas in lämna iväg hästen.

Felhanterad respektlös häst kan vara farliga att hantera..

Jag är uppväxt med att man hanterar hästar från dag 1 i stort sett Det är lika bra och lära dom gå i grimma, ta upp hovar ,acceptera att bli klappad när dom är små och inte gör så mkt motstånd.
Min erfarenhet av denna hantering är att man får väluppfostrade lätt ledda/hanterade hästar.
och att det blir odramatiskt vid inridning/inkörning.

Eftersom denna metod funkar bra för mig och min häst har jag kört på denna linje..
Andra låter unghästarna vara tills de ska ridas in.. många gånger praktiskt har man uppfödning och 20-30 föl det funkar inte att ta in alla och dutta med dom då..
Smidigt att låta alla gå ihop på lösdrift tills man väl har "nytta" av dom:D

Som sagt båda alternativen är nog lika bra häsatrna tycks inte lida av varken de enda eller andra alternativet..
Så kör på de du tycker känns bäst!

Och lycka till!:)

Det har du så rätt i! Problemet är ju bara att många som hanterar hästar inte vet hur man aggerar som ledare och där kommer problemen...
Jag har sedan en tid en häst hemma som de första 16 åren av sitt liv fått göra som han velat. När han kom hade han för vana att bitas, gå över folk, gå dit han ville etc. En sådan häst är otroligt svårt att få bukt på (eftersom han är så pass gammal) och jag får dagligen tala om för honom vem som bestämmer, fast det blir mer och mer sällan. Han fungerar hur bra som helst med andra hästar, där har han hyfs, men med människor har han lärt sig att det inte behövs. Tråkigt vad människor kan ställa till med! :crazy:
/ Milschen

Ja, det är sant. Men om hästen hade gått i flock i 16 år utan särskilt mycket kontakt med människor så hade han varit betydligt lättare att hantera nu, eller hur? :)

Frågan i detta inlägg var ju om hästen skulle bli svår om den fick gå i flock utan någon större kontakt med människor vilket jag inte tror att den blir.

Senast ändrad av en moderator:

Nej det blir den inte, men hon kan ju inte räkna med att kunna fånga den i hagen om hon inte tränar den. Tränar man då rätt så får man inga problem och livet är frid och fröjd när hon kommer hem igen. ;)

/ Milschen
Ps. Mitt exempel var ett (litet) "skräckexempel" på hur saker kan gå fel när folk inte vet vad de pysslar med... DS

Du får INTE en svår häst om han får gå i flock utan att hanteras. Det är ju så Islandshästarna har vuxit upp i århundraden.

Ursäkta men SKITSNACK!
Det är klart det kan och blir problem. Vissa hästar fungerar det jätte bra för och andra går aldig att hantera efteråt eller som den jag har han går att hantera av mig ignen annan kan rida och ingen annan kan fånga han alla som vill ha med han att göra måste tillbring bra många timmar,dagar och veckor i hans närhet innan han accepterar nya mäniskor. Han gick i lösdrift tills han var fem och var bara, som jag förstått det, hanterad ett fåtal gånger.
Det jag menar är att om en häst kommer att fungera utan hantering är jätte svårt att veta och det är så olika från individ till individ man kan juh inte dömma alla bara för att dom råkara vara en islandshäst det är fortfarande en häst.

Man ska INTE säga att man INTE får problem för det händer och det har hänt fler än en gång. Skillnaden på oss i Sverige och dom på Island är att är hästen ohanterbar eller blir som min bara allmänt skeptisk så ses det som en svag individ och då går dom på slakt punktslut. Dom ser ofta inte på hästana som vi gör vi provar juh alltid fixa promblemen som uppkommer. Jag skulle aldrig fundera på att slakta min häst men flera islänningar har sagt att han hör hemma på matbordet. Så anledning till att dom inte får "PROBLEM" på island är för att dom ser det inte som ett probem, utan ett bra sätt att sålla bort dom svaga individerna från dom straka.
Nu säger jag island men självklart menar jag inte att alla islänningar har samma syn men så låter inte alla islänningar hästarna gå ohanterad heller.

Senast ändrad:

Ursäkta men SUCK!!
Det är klart att det kan bli problem hur man än gör. Men överlag så mår unghästarna bättre av att fostras i flock än av människor.
Självklart så hanterar man dom några ggr per år i samband med verkning, avmaskning o dyl. Man märker ju då om en individ behöver mer hantering p g a att den är skygg, är det en normal häst så räcker detta. Man kan i samband med att man ändå har den på stall hantera den lite extra, leda, borsta och stå uppbunden. Men det räcker med några gånger.
Dom flesta unghästar blir bara avtrubbade mot människor när dom blir hanterade dagligen, vilket visar sig när man väl ska börja rida in dom. Dom blir fräcka och lata (nu pratar vi inte alla men större delen av dom)
Nu vet jag ju inte hur många föl/unghästar du har fött upp och ridit in men det är ialla fall min erfarenhet.

Jag har köpt 2 st svensk- (trädgårds-)uppfödda islandshästar och aldrig mer säger jag. Om jag skulle köpa någon fler som inte jag själv är uppfödare till så blir det noga koll av hur mkt hanterade/fräcka dom är.

Jag är av helt samma uppfattning som du det du beskriver i ditt sista inlägg är vad jag kallar sund hästhantering det var just bara orden "du får INTE problem" som jag hakade mig på sedan tog jag i onödigt mycket när jag skrev och ber om ursäckt för detta, allmänt dåligt humör bara.

Jag föder själv inte upp hästar och jag rider normalt inte in hästar heller det är bara just den här som jag har nu och han är verkligen resultatet av en häst som inte borde ha gott ohanterad, sedan tror jag iochförsig att dom knäckte han totalt när dom skulle "tämja" honom.
Jag har heller aldrig haft en svenskfödd gårdshäst (eller ja jag hade en från norge och han vet jag inte hur han växte upp) så hurvida det är bra eller dåligt med lösdrift på det viset kan jag inte säga något om bara det att jag har själv mina hästar på lösdrift och jag liksom du tror att det är bra att ha unghästar så. Det är bara det att jag inte tror på det här med att aldrig hantera dom utan att man hela tiden måste kolla av hur hästen utväcklar sig och ser man då att hästen börjar ha tendenser till att skygga undan eller visa rädsla kanske man ska välja att jobba mer med denna häst.

Men även om hästen går i flock på lösdrift så hanteras den ju vid verkning, vaccinering, avmaskning och annat. Det är väl inte så att man släpper ut hästen någonstans och sen glömmer bort den tills den fyller fyra-fem år.

För mycket hantering är betydligt skadligare!

Tycker amn ska passa sig för att just säga så här blir det om du gör si eller så. till 110%.

För som jag skrev innan hansklar det inte om hur mkt du hanterar en häst utan hur du hanterar din häst.

Jag har hanterat min islänning dagligen sedan jag köpte henne och jag har aldrig haft några problem med henne i hanteringen.
Tvärt om är hon ohyggligt trevlig och lugn och väluppfostrad som unghäst och häst överhuvudtaget.

Vet man inte hur man ska hantera en häst framförallt unghäst som är känligare för misstag än vad en äldre häst är.
Så håller jag med hantera hästen i nödfall så som verkning vacc avmaskning.
Kanske ska man inte ens ha en unghäst då?

Jag har en oerhört bra kontakt med min häst det är som om jag vet vad hon tänker ibland.

Den metod jag har lagt upp för unghästar tycks funka väldigt bra oavsätt raser.Hästarna blir väldigt trygga i sig själva och lätthanterade.

Kan man hantera häsatr på de vis att ma lyckas få en bra snäll häst genom att under hästens första 5 år inte se männikskan mer än några gånger om året så är de ju kalasbra..
Men den metoden passar ju inte alla precis som att hantera hästen inte alltid passar alla..

De enda vi kan säga är ju att båda alternativen tycks funka..
Du och andra som valt att inte hantera får vad jag ser och hör av er snälla häsatr.
Jag och de som väljer att hantera får också snälla fina hästar=)

De är väl endå målet??

Men även om hästen går i flock på lösdrift så hanteras den ju vid verkning, vaccinering, avmaskning och annat. Det är väl inte så att man släpper ut hästen någonstans och sen glömmer bort den tills den fyller fyra-fem år.

tyvärr verkar det som att det är flera som värken gör det ena eller det andra:mad:. Sdan kan jag tycka att det känns som att ska man verkligen lära hästen att så fort det kommer en mäniska och hämtar mig så händer "dåliga" saker, att stå silla och bli verkad begöver juh inte alls vara roligt för en livlig unghäst och sedan att bli vaccinerad kan dom juh också tycka är obehagligt.
Så lite mer än så skulle jag nog ändå göra med hästen så att den får göra något roligt/mysigt mellan varven också så att den inte bara förknippar mäniskor med "äckliga" saker. Som sagts alla hästar är juh olika så jag är heltsäker på att för många hästar kanske det inte är några problem alls att bli tex verkad utan att dom retav tycker det är lite mysigt men för dom som inte gör det tror jag det är viktigt med mer hantering en just dom tillfällena du skrev.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka