Unghästen rymmer!! HJÄLP

legally_insane

Trådstartare
Nu ber jag om hjälp och tips av alla er bukefalister, jag har en 7 månaders liten fjordinggrabb som nu är ute på halvfoder hos en tjej. Och han har börjat rymma väldigt ofta ur hagen, han varvar det med att hoppa över staketet å springa igenom det... :(

När han var yngre och bodde hemma kröp han under tråden några gånger, men bara i grinden, så vi satte dit fler trådar och då slutade han.

När han flyttade till lösdriften där han bodde precis efter att vi hade särat honom från mitt sto, så rymde han lite i början (även då kröp han) men slutade efter 3-4 dagar.

snälla ni, kan ni komma med tips å hjälp om hur vi ska få vår lilla sötnos att sluta rymma, det kan ju vara lite jobbigt att ha en hingst som rymmer jämt och ständigt :angel:

Sv: Unghästen rymmer!! HJÄLP

Han har en shettiskompis i hagen nu, som han trivs bra med, dom är jättetajta, men dom har även testat ha honom med andra hästar i stallet. han slutade rymma när han väl fick gå med shettisen själv. men efter 3 dagar rymde han igen.

han har ju tidigare stått på fri tillgång på hö så har oxå tänkt att det kanske är det som är problemet, för då har han ju kunnat äta när han känner för det, nu är det ju 4 fodertillfällen om dagen... men han får 8 kg hö med superfina värden.

Jag tycker personligen att staketen är lite låga, själv har jag staket på ca 130 hemma, men i stallet där han står nu så är det ca 110 kanske. han går som sagt med en shettis så det är trådat för en rymling.

:bump:Hej, har precis varit ute o uppdaterat mitt staket då jag får hem en 8 månaders fjordtjej om 10 dar o fasar för att hon skulle rymma. Min ponny brukar rymma på våren då gräset blir grönare på utsidan, då sätter jag på antenner på grimman o lindar eltråd runt så att hon lättare ska få en stöt, brukar hjälpa. Hon får också ha reflexer ifall hon rymmer, så att hon ska synas bättre. Hoppas det löser sig för er. Lycka till Maria:rofl::rofl:

vi har pratat om att linda in grimman i lite elband så han får sig någon smäll, men de låter så elakt på samma gång :crazy:
Som tur är har hans grimma reflex :P men det är jobbigt, å ja hoppas att han ger sig :(

Precis vad jag brukar göra! Eltråd som en antenn längst upp & sedan elband ner på sidstyckena. Kan tyckas elakt mot hästen men dom lär sig efter första rymningen. Bättre lära han nu när han är liten än att ha en stor häst som kommer rasa alla staket. :)

Han behöver förmodligen lite mer stimulans och helst fri tillgång på foder.En 7-mån. unghäst bör ju helst ha några jämnåriga kompisar i flocken. Kanske ett nersågat träd, gärna asp att gnaga på och lite halm att förströa sig med.

som det är just nu har vi provat alla möjliga som kompisar, han spelar fotboll dagligen med sin fodervärd, dock kan han inte ha fri tillgång på mat pga att hans kompis är en shettis. ska se om han kan få nått träd att äta i att stoppa i hagen ^^

de som händer i övrigt är nog att han får elbandsantenner på huvudet, ni som har gjort sådana lösningar förut, ni får gärna lägga upp bilder på hur grimman brukar vara klädd.

fotbollen å teo

68637_1265401252.jpg

Hoppar de över får man ju höja staketet. Inget konstigt med det.
Drar de igenom ser man till att ha rejält med krydda i trådarna samt tråd som man inte springer igenom hur som helst. Tunna eltrådar är bara att skippa. Ordentliga trästolp med antingen elrep elelr ståltråd.

Är det inte ganska hög skaderisk om en liten fjordinggrabb brassar på i galopp mot ett staket med ståltråd? När de väl vant sig at staketet ger vika kanske han inte inser att det inte gör det längre när tråden är utbytt. Jag skulle nog satsa på högt staket med tre elband, alternativt fylla i med en planka också så intrycket är robustare och hästen hinner få sig några rejäla stötar om han försöker ta sig ut.

Satsa rejält på ett ordentligt staket en gång så vänjer han sig av med ovanan. Mkt ström och högt och rejält staket. Vi har alldeles för låga staket där vi är uppstallade och har stora problem med en lite fjordkorsning som hoppar ut nu, och vi får inte i några nya stolp med tjälen. Nu ångrar man sig att mna inte höjde i somras...

jag brukar iof leda dem så de får en stöt:devil:
Faktiskt alrdig haft några skador med sådan staket, kan iof också bero på tur...

Däremot har både häst och nöt stannat innanför:D

Låter smart, har inte behövt göra det eftersom mina små hästar respekterar elen men däremot försöker hoppa ut ibland. :P Jo jag har också haft hästar på bete med sånt staket och de har hållit sig inne väldigt bra.

Men fjordingar är enligt min erfarenhet så envisa att det drabbar dem själv ibland. :cool: Och ståltråd syns inte så bra så jag blir bara fundersam om hästen har ovanan att kuta igenom i tid och otid, då kan de gasa på rätt bra iom att de "vet" att staketet ger efter om man bara kommer med lite fart. Inte så bra om det är ståltråd då.

Lite mer massivt staket gör nog att han får lite respekt, och om han försöker trycka sig igenom får han förmodligen en riktig näsbränna om det är ordentligt med ström. :devil:

Rejält med ström är viktigt!
Även viktigt att kolla att det verkligen är ström hela vägen runt!
Jag har varit med om att samtliga metalltrådar i eltråden varit av 15 cm från agregatet! Så man får ta o köpa en elmätare på biltema eller liknande och testa!
Unghästar har en tendens att hitta vart det finns el och inte!

sen vi fixade staketen med denna apparat och satte på 10 000 volt ström så har vi inte haft en enda rymling (utom den gången jag glömde stänga grinden, hur jag nu kunde glömma det!?)

Rejält med ström är viktigt!
Även viktigt att kolla att det verkligen är ström hela vägen runt!
Jag har varit med om att samtliga metalltrådar i eltråden varit av 15 cm från agregatet! Så man får ta o köpa en elmätare på biltema eller liknande och testa!
Unghästar har en tendens att hitta vart det finns el och inte!

sen vi fixade staketen med denna apparat och satte på 10 000 volt ström så har vi inte haft en enda rymling (utom den gången jag glömde stänga grinden, hur jag nu kunde glömma det!?)[/QUOTE]

förlåt men..:rofl:
tankspridd kanske?:D

Massa bra tips,
dom har lite lågt staket där han står nu tyvärr, jag har själv valt att ha 180 stoplar i marken så mitt egna staket är på ca 140-150 :P
men där han står nu så är nog staketet max 110-120 högt å all snö gör ju att hästarna hamnar högre upp... :/

nu är de prat om att raka halsen å bogen på framsidan då han har en rejäl björnpäls -.- å sen ska dom sätta upp långa isolatorer uppåt så dom höjer staketet med ungefär 30 cm... det är svårt med rejäl el på vintern :(

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 441
Senast: Cornelia
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 979
Senast: hoppeloppe
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 087
Senast: paradiset
·
Hästhantering Nu har jag slut på idéer. Min, vanligtvis mycket lätthanterade, tvååring har helt plötsligt fått för sig att hon inte ska gå in i...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: niikon92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV