Unghästen äter inte!

K

Kharachi

Vi ger våran unghäst krafft grov, drygt ett halvår är våran lilla arabflicka, men hon vill inte gärna äta det, och står då heldre och mumsar hösilage, vilket i och för sej är bra då... men har ska vi gör för att hon ska lära sej äta groven??? Kan tillägga att hon äter allt krafftfoder dåligt även betfor...

Något tips??

Sv: Unghästen äter inte!

Har samma problem med lill kille. Har precis fått hem honom så han går ju igenom en omställning. Han är 7 månader. Kraft är det enda han har ätit med sin mamma, ingen havre, betfor eller nått annat och nu vill han röra något annat än kraft (och han är inte direkt förtjust i kraft heller). Så fort något annat presenteras så äts inget av det.

Hans mamma skall också vart lite petig med maten så förmodligen är det nedärvt en del, men hoppas att han får fart på sitt kraftfoder sug snarast.
Han älskar dock att äta hö.
Har endast haft honom i 5 dagar dock så jag inväntar till att oroa mig mer tills när han ställt om sig helt. Hoppas att han kommer igång med att äta mer!

Men tips eller folk som vart med om samma sak är ju alltid lugnande för mina nerver =)

Ah tips. Min lille man står uppbunden när han äter. han får kraftfoder först och har en timme på sig att äta upp det.
Han står med kompisar som äter bra som han kan "titta" på.

Först efter en timme serveras hö.
Genom att han är uppbunden blir ju det "tråkigt" och han kan inte hitta på så mycket annat skoj än att just äta.
Men det fodras ju att de är vana vid det också.

Börjar han inte äte mer snart funderar jag på att klippa ner lite hö för att han skall assosiera maten förutom "kraften" som mat också.

Förutom det har jag bara tålamod och håller koll på lilla magen.

Om ni inte redan gör det så kan ni ju testa att ge krafften blöt. Det händer ju rätt mycket i munnen på småttingarna så det kan ju vara så att de tycker att pelletsarna är för hårda.
Sen finns det ju många hästar som föredrar sin mat torr, så om ni ger blött nu så kan ni ju testa att ge torrt istället!

Vi ger våran unghäst krafft grov, drygt ett halvår är våran lilla arabflicka, men hon vill inte gärna äta det, och står då heldre och mumsar hösilage, vilket i och för sej är bra då... men har ska vi gör för att hon ska lära sej äta groven??? Kan tillägga att hon äter allt krafftfoder dåligt även betfor...

Något tips??

Gå över till ett smakligare foder, t.ex. Salsa XtraMix, ett svensktillverkat müslifoder med enbart svenska råvaror av HÖG kvalitet.
Du kan läsa mer om fodert och återförsäljare nära Dig på www.salsafoder.se
mvh

Om ni inte redan gör det så kan ni ju testa att ge krafften blöt. Det händer ju rätt mycket i munnen på småttingarna så det kan ju vara så att de tycker att pelletsarna är för hårda.
Sen finns det ju många hästar som föredrar sin mat torr, så om ni ger blött nu så kan ni ju testa att ge torrt istället!

Testade att blöta, men hon blev så lös i magen att det bara sprutade ut ur henne... :crazy: men hon borde ju vänja sej snart... alla våra unghästar har vart lite kräsna med krafftfodret...

Hur har det gått för dig?
Min lilleman har äntligen fått upp sin aptit.
Äntligen börjar han få smak för sitt fullfoder som han skall gå på.

Får idagsläget i sig 1/2 skopa, 1/2 havre, 1/2 lucern, 1/3 skopa Grov 2/3 skopa fullfoder +vitaminter och mineraler , detta 2 ggr om dagen =)

Håller på och byter in mer mot hans fullfoder.
Har fått mycket hjälp av hans 3 hingstkompisar som älskar mat och slukar i sig det snabbt. Plus att de står uppbundna så det blir lugn och ro.

Tänker på dig och hoppas att din lilla dam får upp sin aptit också snart.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 046
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?