Unghästen är nästan för lugn:)

skjona

Trådstartare
Blir nästan lite bekymrad för vår lille unghäst,han är så helcool och lugn och accepterar allt vi gör så man går bara och väntar på när bakslaget ska komma...Är det så här med vissa individer eller?
Fullblodet som är 6 år är mycket mera unghästaktig än vad han är.
Ändå är han nästan helt ohanterad innan.Han verkar vilja vara till lags och fattar ganska snabbt vad det är vi vill.Just nu har vi påbörjat longeringsarbetet,han fattar inte riktigt än men verkar vara villig att samarbeta och några bocksprång eller racingar har det inte varit tal om......
Det enda med honom är att han varit lite huvudskygg annars är han verkligen hur trevlig som helst!:)
 
Sv: Unghästen är nästan för lugn:)

Absolut. ;)Har själv en 4-åring som jag började inridningen av i april. Han har hela vägen varit super cool och accepterar allt man presenterar honom för. :p

Ibland är jag nästan säker på att han har varit inriden förut fast jag är helt 100% säker på att så är det inte. Har länge gått och väntat på ett bakslag. Men det har inte kommit än, så nu väntar vi inte längre. :angel:

Det enda vi inte har provat än, är tur i skogen utan sällskap av en annan häst. Och det hänger nog mest på mig. Vi ska nämligen en tur utmed en tungt traffikerad väg och under en motorväg för att komma ut i skogen.

Jag tror bara att om allt faller sig naturligt för hästen så är det ingen ide at bråka. Min är cool, men absolut självgående. Skogstur är lika med fullt ös! Alltså om man får lov! Får man inte lov är det med max 1 ben i backen åt gången, med fnys och hög svansföring :rofl:

Han går stabilt i alla tre gångarter, fina övergångar, har börjat leka lite med skänkelvikningar och öppnor. Galopanspring til bägge sidor utan problem. Det svåraste med en samarbetsvillig häst är att inte gå fram för fort. Jag rider max 4 ggr i veckan, med 1 eller 2 skogsturer och lösspringer 1 ggr.

Lycka till med resten av arbetet mot en ny ridhäst!


Så njut du bara av din sköna unghäst och låt bli att vänta på något som aldrid kommer.
 
Sv: Unghästen är nästan för lugn:)

Äsch,NJUUUUUUUUT av lugnet i stället,kommer det ett bakslag så gör det,men tills dess,njut och var glad! ;):D
 
Sv: Unghästen är nästan för lugn:)

Tack för det lugnande svaren!Ja,det kanske är så att han bara är en alldeles särskilt trevlig och tillitsfull individ:love:
 
Sv: Unghästen är nästan för lugn:)

Njut!
Min var som en filbunke hela inridningen och bockade inte ens vid longering. Dock vaknade han till när han var en 4-5 år och då kunde han både visa hur fint han kunde stegra och bocka. Nu räknas han snart som 6 år vid årsskiftet och han börjar lugna ner sig igen, men han kan fortfarande busa;)
 
Sv: Unghästen är nästan för lugn:)

Har ridit in ett par unghästar som bara accepterat allt och varit super trevliga under hela inridningen. :) har inte fått något "bakslag".. bara för att det är unghästar betyder det inte att de ska bocka/stegra osv ;)
 
Sv: Unghästen är nästan för lugn:)

Behöver absolut inte komma något bakslag.

Min Saigon-avkomma var sådan genom hela tiden jag hade henne och har även fortsatt så efter jag sålde henne, och hon är 7 nu i år :)

/Camilla
 
Sv: Unghästen är nästan för lugn:)

Har också en sådan. Som bäbis räckte det med lite galopp på stället och slänga med huvudet när hon busade med jämnåriga kompisarna. Hon har busat en gång vid ridning - då red vi i grimma och tyglar i sommarhagen när hon knappt var riden innan (hon är inriden i grimma då det inte finns träns som passar). Buset bestod av några travsteg på stället, glatt gnäggande och lite skak på huvudet :D

Hon har nog alltid varit tryggheten, de gånger vi ridit ut och sällskapet varit rädd för nåt och vägrat gå förbi så har hon tagit täten :angel:

Hon är 4,5 år och 180 stor så det är rätt skönt att hon är en chill häst :grin:
 

Liknande trådar

Hästvård En av mina hästar, travstoet på 19 år har börjat bete sig konstigt och jag är mycket bekymrad för henne. Jag har ägt henne 7,5 år och...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: nexxa
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 136
Senast: mimus
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 591
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp