Jag har/har haft samma problem med min 2-åring, men det går bättre och bättre. Är också själv med min häst och behöver vara uppfinningsrik i träningen
Ju mer man kan träna när de är riktigt små (föl), desto bättre såklart. Hade dock inte min häst som föl och hon var inte var så mycket hanterad, så det har krävt mycket träning. Har läst och skrivit i en del trådar om det här, så sök gärna inlägg.
Tränade först att hon skulle kunna stå själv i box och stå själv på stallgången, lugn. När detta fungerade delade jag av hagen så att hon hade sin kompis i närheten. Detta innebar också fördelen att jag kunde börja träna enkla ledarskapsövningar med henne lös utan att den andre hästen var i vägen (jag saknar nämligen en paddock eller liknande att träna i). Eftersom hagen är i vinkel började jag sedan låta dem stå i var sin hage utan att se varandra. När detta fungerade utan problem började jag ta ut unghästen på små korta promenader på gårdsplanen i närheten av hagkompisen. Tränade mycket halter, igångsättningar och vändningar så att hon skulle behöva koncentrera sig på mig och inte kompisen, men inte heller för mycket så att hon skulle börja tröttna. Snart ska vi börja gå lite längre från hagen, men utan att ännu lämna kompisen utom synhåll.
Träna mycket och i korta stunder är mitt tips! Beroende på hur väluppfostrad hästen är i övrigt kan man ju om man vill ha hjälm, handskar, säkerhetsväst eventuellt, långt ledrep och repgrimma. Efter en olycka som hände när jag gick för långt från hagen med min unghäst som reste sig och sprang hem har jag i alla fall hjälm, handskar och långt rep. Gå inte för långt ifrån hagen och kompisen förrän ni har ett gemensamt språk och förstår varandras signaler.
Bra artikel på temat:
http://www.parelli.com/info_page.php?page=article&lit_num=10&title=Herd Bound&t=lit
Lycka till och hör gärna av dig om hur det går!