Unghästar

BernT

Trådstartare
Hur ofta tränar ni för tränare med 3-4 åringar?
Hur ofta är det markarbete/dressyr och hur ofta hoppning?

Sv: Unghästar

Med treåringar inte alls. Fyraåringarna brukar få börja åka med till någon träning på vårvintern när de är fyra år. Sedan är det väldigt beroende på individen hur mycket de följer med. Under någon period (kanske 3 gånger eller så) kanske det kan vara nyttigt att åka en gång per vecka så att de kommer in i det och vänjer sig vid situationen, men sedan tycker jag ofta att det är lagom med en avstämning någon gång i månaden kanske.

Men, som sagt, en svår fråga att svara generellt på. Det beror ju dels på hästen, men också på hur rutinerad ryttaren är och hur väl ryttaren kan utbilda unghästen på egen hand.

Om man har ridhus på gården då, hästen behöver inte åka nånstans alltså.
Jag har hört så olika nämligen :p

Jag tränar 1 gång varje vecka för instruktör på min som nu är 4,5 år.
Har blivit mestadels dressyr eftersom jag är en feg hoppryttare. :crazy:
Tror jag haft 1 lektion med hoppning enbart.

Ja, det är klart, då slipper de ju resan.

Det som jag tycker kan vara nackdelen med att ta med så unga hästar på träningar är att vid hoppträning rider man ju ofta i grupp och ålder/utbildningsståndpunkt kan vara ganska blandad, och därmed är det svårt att ha övningar som verkligen passar alla. Likaså kan det bli ett ganska långt pass.
Men samtidigt är det ju bra att få lite hjälp att komma på rätt spår med den unga hästen. Är man inte så van vid att utbilda unghästar överväger nog det positiva. På dressyrträningar finns väl ofta en annan möjlighet att avpassa både ridtid och svårighetsgrad efter hästen ifråga och då kan man väl rida så ofta man vill.

Men, som sagt, en svår fråga att svara generellt på. Det beror ju dels på hästen, men också på hur rutinerad ryttaren är och hur väl ryttaren kan utbilda unghästen på egen hand.

Håller med. Min 3 åring har under hösten bara gått i skogen och någon gång i veckan på banan och jobbat lätt över 2-3 bommar. Hon ska komma igång mer nu på vårkanten, växte ganska mycket under hösten så fick ta det långsamt. Så beror ju helt och hållet på hästen..

Oavsett om det är dressyr eller hoppning så kommer den hästen få vara själv, inte i grupp alltså.
Jag har provat en 3-åring som vi ev ska köpa, men jag tvekar eftersom jag själv inte är särskilt duktig. Iofs har jag hjälp av massa andra duktiga vuxna (min tränare har sin häst i samma stall).
Jag är bara så rädd att göra fel :p

Vill man ha lite hjälp med hur man ska utbilda sin häst är det en bra idé att rida för tränare på en tre-åring. Däremot kanske du inte ska rida så lång stund i början, en halvtimme räcker gott. Finns det nån tränare på plats så gör det inget om man så bara rider en kvart-20 min, om man bara ska kolla upp lite hur det går och få hjälp med vilka "knappar" man ska trycka på.
När min förra häst var ung (våren som 4-åring) åkte jag bara varannan vecka o tränade. Det räckte, måste ju hinna med vila, uteritter och markarbete på egen hand emellan gångerna.

Har du möjlighet att rida själv så är det väl alldeles utmärkt. Då kan ju tränaren hjälpa dig att lägga upp passet så att det passar hästens ålder och utbildningsståndpunkt. Då skulle du ju kunna rida för tränare varje gång du jobbar hästen på bana om du så vill... Om nu tränaren tycker att det "är värt besväret" om ni bara har en kort stunds träning. En treåring kanske bara orkar koncentrera sig/jobba tio minuter, medan en fyraåring ju kan hålla på lite längre.

Lycka till med det eventuella köpet! Det går säkert bra, du har ju hjälp nära till hands. Ta det bara lungt med hästen, det är fullt möjligt att hinna till championat och liknande även om man inte börjar jättetidigt och bara rider korta pass. :)

Smart, så kan man ju göra :)
Hur ofta ska en 4 åring ridas? Inte varje dag, den måste väl få vila.
Championat, typ 4-års, får bara svenskfödda hästar gå det?

Min 4-åring har precis börjat komma igång "på riktigt", jag kommer att rida för tränare ungefär 1gång/vecka. Framförallt hoppningen vill jag ha hjälp med nu direkt från början, men när hon är mer igång kmr vi nog att varva med dressyren. Rider faktiskt hellre i grupp (inte för många...) med unghästen än själv, då blir det automatiska pauser och så vänjer de sig direkt vid att ha andra hästar omkring sig :) Dock är det såklart en fördel med en grupp som är hyffsat jämn i utbildningsståndpunkt, såatt man kan lägga upp passet efter vad de orkar o.s.v.

Sedan har jag inte heller ngn annan mer färdig häst för tillfället, så mkt för att "bevara" och utveckla min egen ridning känns det viktigt att underhålla för tränare :)

Jag tycker att fyra dagar per vecka är lagom för en fyraåring. Dessutom behöver den ha en ordentlig sommarvila och gärna några veckors vila under våren respektive hösten när den, som unghästar ofta gör, börjar kännas lite "off". Det är ju en avvägning det där; den behöver tid för återhämtning och ska inte överansträngas, men samtidigt måste den ju tränas och utbildas. Men en sådan avvägning kan ju alldeles säkert din tränare hjälpa till med om du tycker det är tryggt att ha någon att bolla med.

När det gäller fyraårschampionatet måste hästen vara registrerad hos ASVH med grönt, vitt, gult eller grått hästpass. Den kan dock vara född utomlands.

Jag rider min 3-4 ggr i veckan,
beroende på hur jag får in promenader, markövningar osv.
Tar det extremt lugnt eftersom jag inte har bråttom.

Jag red för tränare med min 3-åring för att checka av att inridningen gick åt rätt håll. Det skedde ca 1 gång i månaden. I övrigt jobbades hon 3-4 dagar i veckan antingen under ryttare, tömkörning eller kommunikationsjobb lös eller på lina. Nu blir hon 4 och vi kör igång till våren igen har jag planerat.

Eftersom du verkar veta det mesta så måste jag fråga en till sak :p
Vilka hästar får vara med i Breeders? För vissa hästar vi tittat på har ägarna påpekat flera gånger att deras unghästar är anslutna till Breeders.
Men jag antar att det är en bra sak iaf ;)

Vet "det mesta" är definitivt en överdrift, men det har blivit en del unghästar genom åren, både egna och andras, så fråga på för all del. :)

För att vara med i Breeders ska hästarna vara svenskfödda. Men samtidigt som Breeders, så avgörs även "öppna championatet", som är öppet även för utlandsfödda hästar som är registrerade i ASVH. Det är samma bana i BT och öppna championatet och hästarna som går i BT deltar även i öppna championatet. Sedan finns ju Falsterbo, som är öppet "för alla". Kolla på www.swedehorse.com för mer info om arrangemanget på Flyinge.

enligt mig behöver en 3-åring inte tränas för instruktör, för det som ryttaren rider då tycker jag att ryttaren ska va så bra på att den ska klara det själv. En 4-åring i början av året räker med lättare hoppövningar var 14 dag, enligt mig, därimot kan man rida mkt bomar, och hoppa lite i skogen osv. Mycket är nog efter indevid. Eftersom en 4-åring får börja tävla, så måste man planera veckorna och månaderna så att det inte blir för mkt träning/tävling. Vi bör inte slita ut våra unghästar!

Vilken bra länk, tack :)

Och tack för alla tips, bra att ha om det nu blir den hästen.

enligt mig behöver en 3-åring inte tränas för instruktör, för det som ryttaren rider då tycker jag att ryttaren ska va så bra på att den ska klara det själv. En 4-åring i början av året räker med lättare hoppövningar var 14 dag, enligt mig, därimot kan man rida mkt bomar, och hoppa lite i skogen osv. Mycket är nog efter indevid. Eftersom en 4-åring får börja tävla, så måste man planera veckorna och månaderna så att det inte blir för mkt träning/tävling. Vi bör inte slita ut våra unghästar!

Hur ofta tycker du att en 4-åring ''ska'' tävla? Tex 1 gång/månad eller 1 gång/ varannan månad?

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: Tora
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
592
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Lejd
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Skandaler om våld mot hästar har skakat ridsporten, senast under OS i Paris. En ny studie visar att tränare ofta missar hästens...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama