Unghästar

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare kentflikkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 228
K

kentflikkan

Har en fråga ang unghästar !
Hur gamla är oftast hästarna när de startar fälttävlan första gången? Är det vanligt med 4-åringar som debuterar i 90cm på hösten eller är det för tidigt?

Sv: Unghästar

Våran 4 åring gick sin första debutant nu i augusti. Skall dom gå 4 års championatet så måste dom ju ha startat tidigare. Krävs ju kval tävlingar för att få starta i championatet.

ska man tex kvala till 4-årschampionat startar man debutant med fyraåringen på sommaren/ sen vår, på ett ungefär.

men det är minst lika vanligt att starta först som 5-åring eller ännu senare. det är ju trots allt inte så många som satsar på championat osv

Det var meningen att min fyraåring skulle gått sin första debutant i juli men det blidde bara dressyr och hoppning, terrängen ställdes in pga vädret... :smirk:

Jag har en 3,5 åring som jag hoppas kunna rida i gärds deb i april nästa år.
Det beror ju lite på hur han utvecklas i vinter och hur snappt vinter försvinner så man kan komma ut och träna.

Jag har dock ingen brådska. Han ska få utvecklas i sin egentakt. Tanken är ju att han ska hålla länge :d

Liknande trådar

Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 238
Senast: ufot
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
287
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 113
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
359
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka