Unghästar som stryker sig

N

neferra

:idea:Vad gör ni när ni har en unghäst som stryker sig?

Har en fyraåring hemma som stryker sig bak. Ngt utåttåad, som till vis del kan rättas till genom verkning/skoning.

Är i valet och kvalet om jag ska använda skydd bak på honom, men vill absolut inte göra det egentligen då jag är rädd att han blir än mer okänslig. Han är inte speciellt rädd om sig och rättar sig själv, det kan bli sår och förhårdnader på bak-/insidan av kotorna.

Då bakskydd ej är tillåtna i 4årskvaliteén och Breeders känns det snett att använda skydd.

Brukar linda bak utan padd, då "slår" han sig utan att ta skada så att säga, men lindat är heller inte tillåtet i ovanstående.

Om jag har tur är det en växtfas. Han strök sig inte i vintras, och han växer mkt nu (är redan 175 :crazy: )

Tips? Synpunkter? :laugh:

Sv: Unghästar som stryker sig

...och en relaterad fråga (kom på nu och har inte tidigare haft anledning att kolla upp)

är det tillåtet med bakskydd/lindor i kvalen? Det måste det väl vara?

Jag hade använt bakskydd utan att tveka, tror inte hästar lär sig av att springa och stryka sig utan bara skadar sig. Däremot tror jag att chansen är stor att han slutar med det i vilket fall som när han växt i sin kropp och får bättre balans och styrka.
Under 4-års får du inte använda bakskydd, men däremot sedan under 5- och 6-års får du använda skydd som det är nu i alla fall.

/Camilla

tack för svar!

jo, det lutar ju helt klart åt att använda skydd.
ville bara kolla av om ngn hade ngt klokt tips.
hoppas han växer i sin kropp som du säger, men det enda som känns dumt är att "lära" honom att bli ännu mer oförsiktig, och dessutom ifall han nu skulle gå till semi/final skulle det kännas så konstigt att rida utan då.
men det är väl så det är.

vet du hur det är med kvalen? det står ingenting om det så jag tolkar det som att det är fritt?

Fast jag tror inte riktigt på det där att man lär hästarna vara oförsiktiga. Antingen så jobbar man dom rätt så att dom blir starkare och mer balanserade och då även stryker sig mindre. Eller så jobbar man dom fel och dom fortsätter stryker sig lika mycket eller mer.

Jag skulle gissa att dom som kvalar via vanliga tävlingar går under tr´s reglemente vid kvalen, men om man kvalar via kvalitets så är det utan bakskydd.

Förstår det där med att det känns konstigt att rida utan skydd, rider själv bara dressyr och där är det alltid utan skydd på tävling, fast man alltid ha dom för säkerhets skull vid träning.

/Camilla

tack igen för svar! tänkte kvala på både vanligt vis och via kvaliteén.

och jag använder faktiskt bakskydd nu ;)

Min häst var fem och inte mkt riden när hon kom till mig och strök sig också bak, satte på skydd och när hon blitt lite säkrare på sig själv slutade hon stryka sig:laugh:

Då bakskydd ej är tillåtna i 4årskvaliteén och Breeders känns det snett att använda skydd.

Men du har ju inte skydd för att det är tillåtet! Skydden är till för att skydda så givetvis ska du använda skydd om de behövs. Tror du kan vara inne på ett bra spår om växtperiod. Då kan gången bli lite sämre med strykningar som följd. Beroende på var hästen stryker sig kan det vara idé att prata med hovslagaren. En mindre justering på skorna kan hjälpa om det är skänkeln som "skaver". Eller om du behöver sko om oftare? En del stryker sig i slutet av skoperioden och då får man sko oftare.

Lycka till och hoppas att det är ett övergående problem!

Liknande trådar

Utrustning Jag är verkligen urusel på benskydd. Jag har aldrig haft behovet riktigt, men har skaffat senskydd att ha till travaren nu när vi börjat...
Svar
2
· Visningar
1 186
Senast: purity_666
·
Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 309
Senast: aprilia
·
J
Hoppning Hej! I TR står det om vilka bakbensskydd som ska få användas på unghästar t.o.m det år de blir 7. Min fråga är ifall någon där ute...
2
Svar
23
· Visningar
6 869
Senast: zanque
·
H
Hästvård Sommaren -07 började min 2-åriga halvblodsvalack svullna i kotorna fram (insidan). Han blev gallig, men ej i leden, och svampig utanpå...
Svar
4
· Visningar
895
Senast: Helan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama