Unghästar på tävling

N

Nova

Hur gör ni första gången ni skall ta ut en unghäst på tävling? Min lilla dam skall nämligen debutera om 3 veckor. Vill bara ha lite tips och råd.

Sv: Unghästar på tävling

Första gången vi var i väg med våran unghäst så fick hon gå runt och bekanta sig med omgivningen innan jag började sitta på henne. Jag försökte vara den trygga punkten och hela tiden stötta och peppa henne. Dom blir ju trots allt lite vilsna i pannkakan när dom kommer till en helt främmande plats med en massa hästar runtomkring. Så var lugn och trygg som ryttare och var säker på din sak så kommer det nog att gå susen! :)

Lycka till!

Förutsätter att det är miljöträning och att allt kan hända.

De kan få frispel och hoppa groda för att de blir så spralliga av kaoset runt omkring.

De kan få panik på framhoppningen för att de tror att alla hästar ska springa på dem.

De kan få för sig att banpersonalen är livsfarlig! Så de får 40 fel i tidsfel men inga fel på hinder! :D

OCH de kan vara stencoola och bete sig som om de aldrig gjort annat.

Min minsta har varit på två tävlingar nu. På den första var han rätt cool och mest spanade runt. Nu sist så var han heltikog - nu visste han ju vad det var. Blåste upp sig, sprätte runt som en liten hingst och höll p att boka av mig på framridningen. Däremot så skötte han sig riktigt bra inne på banan!

Så allt kan hända! Tänk på att de är bebisar som aldrig varit med om något liknande. Ha gott om tid och ha med någon som kan hjälpa dig som känner hästen!

Lycka till! :)

/C

Ett litet tips är att åka ut på en dressyrtävling först. Det är lugnare och inte lika mkt att tänka på för hästarna. Man kan ju struta i resultatet och bara låta dem se sig omkring lite. Jag har varit ute på en dressyrtävling med min 4-åring och red på 62%, som sagt bara för att hon skulle få se sig omkring lite. Har även varit och tränat hoppning i nya ridhus med nya hästar för att hon ska få vänja sig. Jag tror det är viktigt att ta lite i taget så att man inte skrämmer dem, men nu är vi redo för en hopptävling också!

Liknande trådar

Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 042
Senast: shebeen
·
Katthälsa Hejhej! För 6 dagar sedan fick våran lilla birma sin kull och det blev bara en unge, lilla Gimli. Första kullen var det 4 ungar i så vi...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka