Unghästar i Tyskland vs Sverige

Mabuse

Trådstartare
Bor i Tyskland sen ett par manader, och när det gäller ridsporten är det atminstone en sak som tycks skilja sig rejält, nämligen i vilket tempo man gar fram med unghästarna.

Ridskolan jag rider pa har en del unghästar i verksamheten, däribland en fyraaring som redan är ute och tävlar i vuxenklasser, och en trearing (inridningen pabörjad för tre manader sedan) som är med pa entimmes-ridlektioner tillsammans med de vuxna hästarna.

I Sverige sa gar ju fyraaringar sällan mot klockan, och en trearing skulle man aldrig lata ga med pa ridskola.

Är det en kulturskillnad mellan länderna, eller är det slump?

Skiljer det sig mellan länderna, eller

Sv: Unghästar i Tyskland vs Sverige

hästar i sverige får inte delta som ridskolehästar innan dom blivit 5 år även om det inte efterföljs på alla håll.

tävlingsmässigt vet jag inte längre hur det ser ut då så mkt. är ändrat under dom år jag själv inte tävlat, men i min omgivning så går hästarna unghästklasser vid den åldern.

I Sverige får ju en fyraåring endast tävlingshoppa 1m. Dressyr har jag ingen koll på men jag skulle gissa på högst LB :S

Ja, jag tror ju inte att det var nagra högre höjder den hoppade, men unghästar brukar ju ga unghästklass, atminstone som fyraaringar - inte mot klockan.

Det kan kanske ha att göra med hur man tänker kring utbildandet av häst och vilka ryttare som gör jobbet.

Jag kan ju säga att min egen 4-åring ligger ganska långt efter sina jämnåriga, mycket pga kass ryttare som kanske inte har "det". :o ;)

En erfaren och skicklig unghäst ryttare lotsar självklart fram en unghäst mycket snabbare, utan att det blir ett hafsverk för det.

Men, tyvärr har jag sett ett par tyska unghästar som jag nog tycker har varit lite väl forcerade och därmed lite osäkra och "trötta", men det är så få jag sett så det kanske inte är representativt? :confused:

Jag regerade på det här för 2 (?) år sedan i Globen när Tyskland var värd land. Man hade en kadrilj med 3-5 åringar där ALLA gick i form, samlade gångarter, byten m.m.

Jag menar, hästen kan ju inte hålla särskilt länge om man sätter sånna krav på den så tidigt. Den är ju inte färdigväxt, det är ju aldrig bra.....

Man har ju en helt annan hästhållning nere i Europa än här uppe i Skandinavien, men jag tycker verkligen att man måste låta den unghästen vara ung. Precis som man måste låta barn vara barn.

Kanske inte så mycket svar på vad du frågade om, men mina tankar om det hela:)

Jag regerade på det här för 2 (?) år sedan i Globen när Tyskland var värd land. Man hade en kadrilj med 3-5 åringar där ALLA gick i form, samlade gångarter, byten m.m.

Detta tänkte jag också på när jag såg den kadriljen. Dessutom gick flera av hästarna i en rätt hög form, alldeles för hög för den åldern enligt mig.
Den erfarenheten jag har av tyskridna hästar är att de svarar bra på hjälperna men blir spända och nervösa väldigt lätt.

Precis.... Kommer särskilt ihåg täthästen i den kadriljen... Superfin, men den absolut yngsta i hela gänet och i mina ögon den som var mest "utbildad"...

Bor i Tyskland sen ett par manader, och när det gäller ridsporten är det atminstone en sak som tycks skilja sig rejält, nämligen i vilket tempo man gar fram med unghästarna.

Ridskolan jag rider pa har en del unghästar i verksamheten, däribland en fyraaring som redan är ute och tävlar i vuxenklasser, och en trearing (inridningen pabörjad för tre manader sedan) som är med pa entimmes-ridlektioner tillsammans med de vuxna hästarna.

Och sen när dom börjar bli lite knackiga säljs hästarna till Sverige "för vi köper vad skit somhelst" :grin:

Jag vet inte hur många jättefina tyskar/holländare jag sett gå till slakt inom ett år. 6-7 år gamla.

Det är ju pengar i allt och det är väl vad som ligger bakom även i detta fall. Man kan sälja hästarna tidigare för mer pengar.

Visst är det viktigt om det är bra ryttare som utbildar, då går det fortare. Men hästarna växer ju oavsett det i flera år till och visst måste det bli slitage också.

Jag menar verkligen inte att man ska vänta för länge, hästar mår bra av arbete även när de växer, men det beror ju på hur arbetet ser ut.

Inom trav och galopp tävlar man 2-åringar. En del tycker säkert det är helt ok och t o m att det är bra. Men många inom sporten startar inte tvååringar, eftersom man anser att det är fel. Det är för tidigt. Det är stor risk att de tar skada. De är inte tillräckligt färdiga i kroppen osv. Men alla kan inte välja, det handlar om pengar.

Ägare vill ha valuta för sina pengar så tidigt som möjligt, man vill kunna få betalt för hästarna tidigare osv.

Att man tar fram ridhästar tidigt är ju också en fråga om pengar. Man kan också forcera utbildningen för att få dem säljklara.
Som på så många andra sätt är det pengarna som styr, tyvärr. I stort sett styr ju pengarna det mesta.

Förr när jag var mkt ung och red på ridskola några år, hände det att man tog in treåringar där också. Vi var alla upprörda men vad skulle man säga?
I början fick de gå med bara personal, ett kort tag, sen med de lite duktigare, men på lektioner. Jag red flera såna under åren där. Små unghästar som knappt visste vad en galoppfattning var, vi fick lära dem:crazy: Det var inte någon buskridskola på landet utan en stor i huvudstaden.....

Treåringar var dock undantag, ska sägas, vanligare var fyråringar som efter några månader gick med som andra i verksamheten.:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Förr när jag var mkt ung och red på ridskola några år, hände det att man tog in treåringar där också. Vi var alla upprörda men vad skulle man säga?
I början fick de gå med bara personal, ett kort tag, sen med de lite duktigare, men på lektioner. Jag red flera såna under åren där. Små unghästar som knappt visste vad en galoppfattning var, vi fick lära dem Det var inte någon buskridskola på landet utan en stor i huvudstaden.....

Samma hände på min ridskola, med undantaget att hästen var fyra när den sattes i vanlig lektionsverksamhet. Allt från nybörjare till mer vana fick rida hästen. Han var ju så otroligt snäll och gjorde aldrig något bus eller så, en stadig häst, både psykiskt (till en början åtminstone.) och fysiskt. Lätt att utnyttja... :(

De första symptomen var att hästen blev fruktansvärt grinig i stallet, ingen ville hålla på med honom, sedan började han tjura ihop i ridningen, och tills sist gick det inte längre. Vet inte om han hade några skador eller så, men jag tror inte att han var mer än ca 6 år när han togs bort. :(:(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka