Unghästar i maskinhall??

misen

Trådstartare
Kan någon hjälpa mej...

Är det lagligt att dela en liten maskin hall på 3 delar å göra en av delarna till en lösdrift å ha ca 10 unghästar på UTAN att det finns en hage fån den utan dom går där inne dygnet runt i alla väder å får mat när de "passar" ägarna???

Sv: Unghästar i maskinhall??

om jag inte missminner mig så är det ännu inte lag på att en häst måste vara ute i hage varje dag.
Så ja, i det avseendet är det nog lagligt, men inte något att eftersträva.
Men om de inte får vatten minst 2 ggr/dygn, eller inte fodras. Då ska det väl inte vara lagligt

utan hage då är det ingen lösdrift utan en grupp box. varje häst ska ha en viss m2. hur mkt. beroende på ålder och storlek. ytan som krävs/häst är mindre än om var och en stod i egen box.

en häst får stå inne hur länge som (även om det är olämpligt) men därimot inte vara ute dygnet runt utan ligghall. vet du att dom inte fodras och vattnas regelbundet ?

vet du att dom inte fodras och vattnas regelbundet ?

Om det är unghästar så kan man ju ha dem på fri tillgång som man fyller på när det passar en själv.
Bara det alltid är fullt med mat så märker ju inte hästarna att ägarna är lata.

Vi fodrar var 4de dag när vi ger fri tillgång.
Och det verkar ju utifrån sett inte riktigt klokt.

om inte jag minns helt fel säger väl lagen att en häst inte får stå inne mer än ett antal x timmar om den inte är sjuk, om det inte är jätte dåligt väder eller att den ska skyddas från insektangrepp eller ngt liknande...

det låter i vilket fall som helst jäkligt sjukt att ha dom sådär

. vet du att dom inte fodras och vattnas regelbundet ?

Kompisen sa att dom hade ingen mat när hon kom å ingen när hon åkte några timmar senare å hästarna stod å pillade i skitig halm =/ vatten vet jag faktiskt ej. Ytan va kankse 15*7 meter där alla gick. allt från föl till 3 åringar.

Detta är vad jordbruksverkets regler om storlek säger.

Utrymme per häst vid grupphållning

Gruppbox

Hållningsform Boxstorlek
Vuxna hästar: 100 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Sto med föl: 100 % av arean för fölningsbox
Unghästar 12-24 mån: 75 % av arean för vuxen häst i enhästbox
Unghästar 5-12 mån: 50 % av arean för vuxen häst i enhästbox

Stallklimat
I ett häststall ska klimatet vara anpassat till djuren och till djurhållningsformen. Du ska se till att alla hästar alltid får frisk luft i stallet. Det får inte strömma luft från utgödslingen till stallet.
Du ska se till att stallet inte blir fuktigt eftersom en hästs luftvägar kan skadas av fuktig stallmiljö.

Hästarna får endast tillfälligtvis utsättas för luftföroreningar. I mekaniskt ventilerade stallar ska det finnas nödventilation.

En länk på att personen i fråga måste ha tillstånd för den verksamheten hon/han bedriver om hon/han har så många hästar.

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001759/DFS_2004_05.pdf

om inte jag minns helt fel säger väl lagen att en häst inte får stå inne mer än ett antal x timmar om den inte är sjuk, om det inte är jätte dåligt väder eller att den ska skyddas från insektangrepp eller ngt liknande...

Du minns fel. Det finns ingen lag som reglerar "innevistelse". Däremot finns det lagstadgat att hästar som går ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska ha tillgång till ligghall.

Kompisen sa att dom hade ingen mat när hon kom å ingen när hon åkte några timmar senare å hästarna stod å pillade i skitig halm =/ vatten vet jag faktiskt ej. Ytan va kankse 15*7 meter där alla gick. allt från föl till 3 åringar.

Det finns ingen lag som säger att hästen måste ha fri tillgång, däremot att den ska få den dagsgiva den är behov av och rent krasst så klarar den sig på 6 kg hö så är det ok om den får det en gång per dygn oavsett när det är.

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 140
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
350
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka