Sv: Unghäst!

KL

Jag är säkert en av "de där"...
Jag har ingen egen häst, har inte haft någon, men jag har en kandidat på G nu, som jag, om det går enligt planerna, kommer ta på foder inom en snar framtid, för ett ev köp i framtiden.
Hästen i fråga är nu ett år, och jag har suttit på en unghäst kanske 4-5 gånger i mitt liv.
Jag har de senaste åren ridit privathästar, och jag har på senare år inte haft några problem med tanken på att köpa en unghäst, om jag hittat någon jag fallit för.
(Har hjälpt till vid insittning/inridning av nästan alla unghästar i stallet där min sköthäst står, dock bara från marken, men jag har ett par kandidater att fråga om hjälp när det behövs)

Jag vet dock att jag inte på långa vägar är bäst, men jag tror inte att jag skulle ha några större problem med att sitta in en häst, samt lära den gå fram för skänkeln, göra halt/sakta ner och svänga åt det håll jag vill att den ska gå.
Däremot vet jag redan nu att jag kommer vilja ha hjälp när jag ska lära in mer "avancerade" saker än så, och jag är öppen för tanken att jag kanske även skulle behöva be om hjälp tidigare än så.

Dvs jag är ingen människa som är rädd för att be/få hjälp (såvida inte människan i fråga säger att såhär SKA du göra, för det är ENDAST det sättet som fungerar.... För det finns inte en grej här i världen som BARA har en lösning, om ni frågar mig....)

att rida in unghästar är inget lätt, det krävs mycket tid, tålamod och lugn.
själv jobbar jag mina hästar mycket från marken, då alltfrån att stanna, skritta, trava och galoppera på kommando till att flytta sig sidled eller bara bakändan eller framändan osv. Så när jag sitter upp på mina hästar så har dom redan en grund som gör att dom brukar förstå vad jag vill. Så man ska inte vara för snabb upp i sadeln, jag lovar att markarbetet är minnst lika roligt, om inte roligare...

:bow::bow: Bingo! Så gör jag med!

Hej jag sak rida in min unghäst i sommar hon är ett tre årigt paint sto och vi kommer bra överens så det sociala är det första man bör tänka på tycker jag.
Ärfarenhet har jag och jag pratar mycket med folk, läser, tittar och lyssnar.
Men jag är en ung tjej så så jag ska ta och börja söka hjälp nu så att allt blir rätt. Jag har börjat öva sadel och träns men nu ska jag ringa efter en tjeje som jobbar enligt nh med problemhästar och jag har planerat att hålla kontakten med henne och be henne komma förbi så att allt blir rätt och riktigt! Jag avslutar inte en "prosses" själv utan gör det jag är säker på och sedan ber jag någon komma och titta och slutföra och visa mig hur jag kan fortsätta på egen hand och sedan kan jag ringa ingen. det är min plan :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 097
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar