Smurfoff

Trådstartare
Hur ofta rider man en unghäst som man nyss ridit in?

Hur långa pass/hur många dagar i veckan?

Ska rida in en 4 åring från grunden, kommer börja i padocken sen kommer jag rida ut i skogen nästan direkt, för att få mer framåtdriv osv.

Jobbade med arabiska fullblod i Turkiet och red in unghästar då gjorde vi grunden i manegen sen var det skogen. Men där börjar dem nästan arbeta direkt (2-3 timmars turer i skogen)

Hur sakta fram ska man gå ?
 
Sv: Unghäst

En häst (oavsett ålder) som ej blivit riden tidigare har inte musklerna eller senor/ligament osv för ridning, därför är det viktigt att ta det långsamt.
Jag börjar alltid med en unghäst från marken, lär den alla signaler. Tränar med sadel/träns osv, longerar, tömkör allt så den förstår ljudsignaler och bettet/handen.
3-5 dagar i veckan ca 15 min om dagen skulle jag börja med, just för att stärka hästen me att inte göra för mycket. Sen när du väl har kommit så långt att du kan sitta och skritta skulle jag skritta hästen 15-30 min några gånger i veckan, bara för att hästen ska få känna tyngden och belastningen av ryttare och sadel på ryggen. En månad eller 2 skulle jag göra så innan jag börjar trava, ex på grusväg i skogen. Hästen måste känna sig trygg i skritt och vara sväng och stoppbar innan man kan börja trava. Långsamt ska muskler och ligament byggas upp för hållbarhet.

Men allt är indivduellt, en mogen häst kan man gå lite fortare fram med och en annan måste man ta det ännu långsammare. Men långsamt och successivt ska senor/ligament byggas upp för hållbarhet :)
 
Sv: Unghäst

Jag jobbar just nu med att rida in hästar :)

Tränar 5 dagar i veckan ca 10min. Hästen rids in på ca 2 månader och sedan får den total vila på 2 månader (alltså bara "stå" i hagen med hagkompisar och smälta allt den lärt sig).

Jag börjar alltid i rundpaddock, går vidare till paddock och sen rider jag ut. Börjar rida ut efter ca 2-3 veckor, i början med sällskap av äldre häst.
 
Sv: Unghäst

Någon som vet hur mycket vikt en arab på 4 år, 150 i mankhöjd kan bära Max på ryggen ?
 
Sv: Unghäst

Beror på typen av arab, men en smäcker oriden skulle jag sätta max 70kg på, en lite kraftigare, kortare rygg max 75kg. Läste någonstans att en häst tog skada av att bära 25-30% av sin kroppsvikt och att 20% var normalt. Har jag för mig, ska leta upp vart jag läste det så jag vet säkert. :)
 
Sv: Unghäst

Men vill bara tillägga att det där med 20% är bara en bra tumregel, alla hästar är individer och klarar olika mycket. Jag skulle aldrig sätta upp en som vägde mer än 20% på nån av mina hästar. Men man ska känna sig för så går det nog bra :)
 
Sv: Unghäst

Det är lite beroende på hur mycket han har gått tidigare. Är han igång, eller precis kommit från sommarbete? Hur mycket är han riden, bara sutten på eller gått i alla gångarter med ryttare?

Jag skulle rekommendera att rida ca 4 ggr/v i ca 20 min. Det är otroligt viktigt med vila, så som westernhorsemanship skriver: De har inte byggt upp musklerna. Det är inte naturigt för hästar att bära ryttare så för att undivka skador så kan det vara bra att ta den lugnt. Även vad det gäller mentaliteten så är det viktigt att hästen får "smälta" det som precis har tagits in. Så att det inte tycker att det börjar bli tråkigt. Det ska vara roligt att bli riden. Det ska vara en trevlig upplevelse för hästen samt att "skynda långsamt".
Jag själv brukar lägga in lite längre vilopauser för mina unghästar, ca 1 vecka. Sedan är det viktigt ifall de växer, håll koll på kroppensutveckling. Vid växtperioder så kan de behöva vila.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 379
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 621
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp