Unghäst VM hoppning - 2007

gylle

Trådstartare
Nu är listan över uttagna hästar offentlig så då kan jag ju lägga ut den här :angel:

Uttagna hästar till Zangersheide 2007

5-åringar Kön Härstamning Uppfödare Ägare Ryttare
Anastacia S Nupilot - Edith Piaf - Irco Marco Susanne Schelin Susanne Schelin & Siv Ahrne Emelie Danielsson
Brassica S Cappucino - Felicia - Stanford Bengt Andersson Helena Holm Madeleine Larsen
El On af Östra Hult V Indoctro - Elvira - Everest Marie & Johan Persson Nyag AB Kristin Nyberg
Liebling S Last Liberty - Athena - Everest Katrine & Lars Lundbäck Katrine & Lars Lundbäck Cecilia Lundbäck
Onosa N S Oramé - Caterpillar - Le Mexico Ingrid & Olle Kindberg Ingrid & Olle Kindberg Jens Wickström
Thunderball H Cardento - Fanny - Dragon Susanne Schelin S Schelin, S Carlsson & S Ahrne Sandra Carlsson

Wild Card
Verona S Heartbreaker - Darla - L. Ronald Klaus Werner Thiess Emelie Broman Emelie Broman
Caballito V Contendro - Arabesque - Argentinus AC Carlsson, T Gustavsson & E Lickhammer Erika Lickhammer
Veronieque S Indoctro - Ramonieque - Ahorn D. Noordhuis Nyag AB Kristin Nyberg
Charlotta Singular S Chasseur - - Singular Joter Az. Agr. La Magnifica Linn Zakariasson

6-åringar
Currescutt H Irco Mena - Curra Curra - Cortez Rene Flück Rene Flück Rene Flück
Bee Wonderful S Cagliostro - Wonder - Indus Eva-Gun Lundberg Eva-Gun Lundberg Linda Heed
Midsummer S Cardento - Heather Money - Nurprimus Göran Linell Göran Linell Elin Hultberg
Glory Days V Cardento - Diamond Glory - Diamond Serpent Springfield AB Springfield Showjumpers AB Daniel Zetterman
Double o Seven H Equest Carnute - Dainty - Irco Mena Marita Nordgren Marita Nordgren Maria Gretzer
Cadence V Cardento - Main Mirco - Irco Marco Team Amy HB Team Amy HB Peter Eriksson

Reserver
Carmeline M S Camaro M - Pauline - Orust 639 Åsa Jönsson Åsa Jönsson Daniel Zetterman
Eleyi S Elmshorn - Robinia - Robin Z Sven Johansson Springfield Showjumpers AB Ewa Hellström
Cordelia Ztar S Cortus - Ronya - Maximus Jenny & Roger Friman Ewa & Robert Hallberg Helena Holm
T Dayzmyluckyday V Cagliostro - Samantha - Irco Marco Åsa Karlsson Amelie Von Schwerin Lotte Göransson

Wild Card
Colina S Cambridge - Gefion - Tin Rocco Hans Hinrich Lehrmann Tony Lundin Linda Heed
Liberace 1087 H Lansing - Faira Lady II - Capitol I Klaus Werner Thiess Kristina Rytterborg Jens Wickström
Nectar Rouge H First Bride - Jaina Rouge - Papillon Rouge Stall Henriksdal AB Ragnar Bengtsson
Udesso V Matterhorn - Odessa - Indoctro Äppelvikens Ridskola Caroline Lagergreen
Better Times S Metall - Roxane - Azur Depaulstra Stal Thyssen bv Malin Parmler
Capital Joy F.Damgaard H Casir Ask-Wica F.Damgaard-Carano H.Husted & JB Petersen Petra Göransson&EGF Konsult Olof Smith
Lalic D S Landor S - Wolina - Carbid Uwe Dressmann Stall Henriksdal AB Paula Törnqvist

7-åringar
Coco Chanel S Aerline H - Magic Harp - Prince Mab xx Annika & Therese Axelsson Annika & Therese Axelsson Annika Axelsson
Ligist V Levantos II - Chamina - Robin Z Lars-Erik Fyrberg Ackordhäststiftelsen Ann Sofie Oscarsson
Caprinja G S Quite Easy - Kontiki - Koncerz xx Pia & Anders Svensson Pia & Anders Svensson Helena Holm
Spike Jones V Quite Easy - Greta Garbo - Cortez Björn Carlsson Sörsjö Ridcenter Sandra Carlsson
Canthara S Cardento - Athena - Everest Katrine & Lars Lundbäck Katrine & Lars Lundbäck Viveca Lundbäck
Chicago J H Cardento - Finess - Magini Jovial AB Jovial AB Josefin Ström

Reserver
Carrera S Cardento - Amarige - Ceylon Katrine & Lars Lundbäck Katrine & Lars Lundbäck Viveca Lundbäck
Tindra S Indoctro - Nicole - Jus de pomme Karin Wiklert Inger & Bengt Korneliusson Helena Holm

Wild card
Thisbe S Lux Z - Zasa - Aloubet Z Westlife AB Daniel Meech
Mr Kahlke H Carthago - Carmen VI - Calypso I Hans Joergen Kahlke PG Swärdh Siri Swärd
Cannavaro V Captain Paul - Perfekta - Pablo Wolfgang Swanke Maria Attvik Ann Sofie Oscarsson Munck
Marcus Quintus V Carvallo - Kandy - Sir Chostakov A. Siewertsen Affärsstrategi A Werne Lina Kringstad Larsson
Troyes V Carlino - e.Antibes - Renomee Stal Thyssen bv Malin Parmler

Sires of the World
Careful H Contender - Gesandte - Veritas Westlife AB Jannike West
Hip Hop 1045 H Feliciano - Mazurka - Electro Hans Göran Persson Gunhild & Hans Göran Persson Maria Gretzer
Chicago Z H Carthago - Drava - Anart Stall Fontana Stall Fontana Paula Törnqvist
Jaguar Mail H Hand in Glove - Elvira Mail - Laudanum Haras de Brullemail Haras de Brullemail Peter Eriksson
Etrusco H Escudo I - Gandria - Genever Walter Kaufmann Flyinge AB Peter Eriksson

Sv: Unghäst VM hoppning - 2007

Ok. Här är alltså fädernehingstarna som ska representera Sverige/svensk avel/svenska ryttare avd 5 och 6-åringarna, dvs de yngre.

Har jag fått det rätt när de med gubbar bakom är de som finns tillgängliga idag? Inte så illa! Frågan är hur många ston som går till dem?

Nupilot
Cappucino
Indoctro (2st) :)
Chasseur
Irco Mena :)
Last Liberty :)
Oramé
Cardento (4st) :)
Heartbreaker
Contendro :)
Cagliostro (2st)
Carnute
Camaro M :)
Elmshorn :)
Cortus :)
Cambridge
Lansing
First Bride
Matterhorn
Metall
Landor S
Casir Ask :)

Är Metall densamma som den holländska som var i Sverige för ett par år sen.

NU gör vi så här:

ALLA grattis till ägare/ryttare till de uttagna hästarna tar vi i den tråd i samma ämne som finns på HOPPGNÄGG.

I den här tråden diskuterar vi de avelsrelaterade ämnen som har med tävlingen ifråga att göra.

(ja, jag har rensat lite i tråden, för att renodla det litegrann enligt ovan)

EN liten fundering bara...

Jag trodde i min enfald att det litegrann var en tävling mellan de olika avelsförbunden också, men jag ser ju att flera importerade hästar är uttagna att representera Sverige.

Synpunkter?

EN liten fundering bara...

Jag trodde i min enfald att det litegrann var en tävling mellan de olika avelsförbunden också, men jag ser ju att flera importerade hästar är uttagna att representera Sverige.

Synpunkter?

Nu är det ju inte riktigt så, Sverige har en kvot att skicka 6 st svenskfödda hästar per åldersgrupp, alla de som står direkt under ålders angivelsen är SWB alltså svenskfödda hästar.

Wildcard hästarna är utlandsfödda hästar som tävlar här i sverige och därmed inte kan bli uttagna av sina egna förbund, sverige kan ansöka om wildcard för hästar som tävlar här men inte är födda här som gjort så bra resultat att de skulle ha blivit uttagna om de varit svenskfödda.

Dessa wildcard finns just för att det tävlingen handlar om är att de bästa unghästarna är de som skall dit och göra upp om titeln, idag med all hästhandel över gränserna så är det ju många hästar som inte befinner sig i sina födelseländer och därför inte kan kvalificera sig därifrån och därför har wildcarden tagits fram.
Just för att ge alla möjligheten att kvalificera sig, annars kan man ju lite säga att det inte är ett öppet vm utan då är det ju bara ett vm för de unghästar som stannat kvar i sitt födelseland och för en uppfödare till en riktigt bra häst skulle det vara negativt att exportera en sådan om den därmed tappade alla chanser att deltaga och det är ju dessutom väldigt ofta de riktigt bra som exporteras över gränserna så det är ju inte heller särskilt rättvist att utestänga dem.
Så dessa wildcard hästar belastar inte heller SWB kvoten de hade ändå inte fått sända fler, däremot har de ju chansen att det söks wildcard på en exporterad SWB någon annanstans i från.

De tas ut efter de resultat de gjort, en del andra faktorer väger också in.

Är inte Cagliostro i avel längre?

Jeanette - som inte är såå hemma på hoppavel, men iallafall sett Cagliostro på hingstvisning:)

han är exporterad, men jag har för mig att han finns kvar på fryst.

Ferro är ju e Ulft (Le Mexico)-Farn (pappa till Nimmerdor) så visst är de väl en hel del hoppning i Ferro också även om han gick GP dressyr!

Jag tycker de ser ut som att vi skickar ett starkt gäng så de är väl bara att hålla tummarna att dom har "bra dagar" också!!

De tas ut efter de resultat de gjort, en del andra faktorer väger också in.

Men man måste väl först och främst anmäla intresse för att åka? Och sen tas de ut efter resultat bland de anmälda? Har jag för mig...rätta mig om jag har fel.

Så det kanske är svar på din fråga Elle12 - att din favorit helt enkelt inte visat intresse att åka ner?

Listan ser f.ö mycket intressant ut - skall bli kul att följa!

Resultat under en viss tidsperiod då antar jag. Vad är de andra faktorerna?

Nja under en viss tid skulle jag inte säga men i den aktuella höjden iom att det handlar om unghästar så blir det ju då endast det aktuella året som blir intressant iom att det ju är då de hoppar den aktuella höjden. Och naturligtvis är det ju tidsperioden närmst uttagningen som blir mest intressant eftersom den ju mest talar om hur hästen går på de aktuella höjderna nu, är ju inte mkt att tex ta ut en som haft 20 felfria 135 tidigt men de sista 10 tävlingarna har hästen stannat ut sig, den är ju inte precis i form för att göra en bra prestation.
Sedan väger ju olika tävlingar olika högt, Falsterbo väger ju tungt iom att det är den enda tävlingen med internationell status här i Sverige, därefter elittävl, nationell och sist regional kan jag gissa.
Ser man tex till 6-åringarna så är alla hästar utom en med som gick med max 4 fel i 135 där nere. Av dem som gick med 4 fel så har både min och Currescutt gått nationell 135 med dubbelnolla och placering bland de gamla hästarna nu i augusti. Lindas har jag inte koll på om den också har gjort det, detta har väl gjort att de bevisat att de platsar trots 4 fel i finalen och är färdiga för att prestera på 135 höjd (vilket ju är finalhöjden i VM). Naturligtvis har även alla dessa ett antal felfria 130 för övrigt, samt flera av dem har även placeringar även i avd A i 130. Ett par av 6-åringarna har kommit med utan att ha gått final i Falsterbo men troligen har de då utmärkt sig på några andra välmeriterande tävlingar, man skall ju inte glömma att uttagningsgruppen är ute på väldigt många tävlingar och ser hästarna in action själv och de är duktiga på att bedömma vad de ser. Genomgående för dem jag känner till som kommit med är att det är hästar som har en hög lägsta nivå som går med jämna resultat.

Kriterierna som ställs upp som uttagning kopierat från ridsportsförbundet:

Uttagningskriterier för unghäst-VM baseras på ekipagets:

* resultat
* förmåga att prestera på banor av internationell karaktär
* samt om de är lämpliga representanter för svensk ridsport och svensk avel

Naturligtvis måste man visa intresse av att åka de tar ju inte precis ut någon mot deras vilja, dock tror jag de flesta med hästar som kvalificerar sig är intresserade.

Såg att Daniel hade två hästar med- roligt för honom, han har ju hamnat lite i skymundan några år för Alexanders helt otroliga framfarter...
Även Elayi är ju en produkt som "fostrats" nere hos Daniel och hans medhjälpare

Sedan väger ju olika tävlingar olika högt, Falsterbo väger ju tungt iom att det är den enda tävlingen med internationell status här i Sverige, därefter elittävl, nationell och sist regional kan jag gissa.

Uttagningskriterier för unghäst-VM baseras på ekipagets:

* resultat
* förmåga att prestera på banor av internationell karaktär
* samt om de är lämpliga representanter för svensk ridsport och svensk avel

Då undrar jag varför inte Empire är uttagen till sires of the world, han vann ju i Falsterbo och har flera andra meriterande vinster och placeringar i år i klasser av den karaktär du nämner. Jag kan väl inte tänka mig att det ekipaget ej är intresserade av att åka dit?

Då undrar jag varför inte Empire är uttagen till sires of the world, han vann ju i Falsterbo och har flera andra meriterande vinster och placeringar i år i klasser av den karaktär du nämner. Jag kan väl inte tänka mig att det ekipaget ej är intresserade av att åka dit?
Jag tycker att du tar kontakt med dem som ansvarar för uttagningarna om detta. Det finns alltid folk som ifrågasätter uttagningar, jag tycker inte vi ska göra det här. Det finns säkert något fullgott skäl.

Liknande trådar

Avel Ja, nu har ju de uttagna fölen varit officiella ett tag! Vad tycker ni om årets kollektion? Vilken skulle ni själva vilja ta med hem...
2
Svar
37
· Visningar
6 178
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V