Sv: Unghäst-VM Compiegne
Tusen Tack för all positiv respons, kändes extra roligt där nere när ni här hemma följde oss under helgen!
Att åka iväg så här är så mycket mer och annorlunda än att åka till en svensk tävling. Tog oss två dgar att luska ut om vi skulle rida med 70 eller 75kg vikt (tur Anneli E hade italienska distansveterinären Marcello med sig)75 kg enligt proppen och enligt dem Gisela på förbundet pratat med nere i Frankrike, 70 kg visade det sig till slut! glad ihågen kunde jag slänga ut 5kg bly ur sadeln!! Sen ska man försöka lista ut vad de säger på bangenomgången som hålls på 75%franska och 25%engelska! Vi reste ner på två dagar och övernattade i närheten av Dortmund,tog 14 timmar dit och sen 9 timmar från dortmund till Compiegne, hemåt gick det ngt snabbare då Magnus ställt in sin nyinköpta GPS rätt. Banan var i år extra tuff pga det regnat massor där nere också, var en hel del lera,20-30 cm högt att ta sig fram genom på många ställen, leran var dock fast (som modell lera typ)men den är tung att gå i,liksom den sand de lagt ut på vissa ställen för att förbättra banan.Milla skötte sig exemplariskt, ja vad gör man inte för lite kraftfoder när man är en matglad dam!! en hel gräsplan full med hinkar,synd att det var vatten i de flesta! Milla pulsade in snabbt som hemma på 2-3 min och hade bara två anmärkningar på hela dagen(slemhinnor ena gången och hudturgor andra gången) gjorde sin slutbesiktning efter 10 min med 52 i puls och inga anmärkningar!! Innan tävlingen blen hästarna vägda och mäta på olika ställen, någon studie de höll på med för att få fram ett bättre sätt att bedömma vikt utan att behva våg. Milla var 1.50 hög och vägde 419kg, Zulemi var 1.50 och vägde ca 400+(ville inte stå still på vågen). Sen mätte de fettvalken vid sadelgjorden, Millas var stoor om man jämför med de flesta andra hästarna, de sa nått som lät som "chimää" och höll ut händerna för att visa att detyckte hon var rund! Ja nu hemma igen så ser hon vältränad ut, magen är ngt uppdragen, hon måste ha en mycket låg ämnesomsättningen den här underbara damen! Måste passa på och tacka Liv burdett och Johanna Carlsson som så proffsigt tog Milla igenom alla vetg.var föresten Liv som gjorde den svenska flaggan i Millas man./jessica