Unghäst VM 2008

Sv: Unghäst VM 2008

Från Ridsport:

Sverige får skicka tre 6-åringar och fem 7-åringar.

I den yngre årgången hittar vi Linda Algotssons supertalang Lollipop K (e Le Primeur) som vann Bundeschampionat i fjol och spås en lysande framtid. Här har vi också syster Sara med Cortus-sonen Sollozzo som vann både Breeder’s och championatet förra månaden. Dag Albert sitter på den tredje 6-åringen, den brittiska hästen Crescendo.

Störst förhoppningar bland 7-åringarna sätts till LEFURIA, Christoffer Forsbergs egen uppfödning e Leuthen som gått från klarhet till klarhet sedan fjolårets femteplats i VM. I våras vann ekipaget SM för unga ryttare.

Lika mycket kan man hoppas på Sara Algotssons WEGA (e Irco Mena), uppfödd och ägd av mamma Margareta. I slutet av augusti vann stoet en CIC** i Rodderberg, Tyskland.

Här finns också Sofia Andler Kvarnstrands Douglas Green (e Comefast xx), Dag Albert med Mitras Eminen (e Marco Mitras) som var felfri i såväl terräng som hoppning i Le Lion i fjol, samt Walter van der Vogelweide med Malin Larsson.

Unghäst-VM i fälttävlan avgörs som tidigare i Le Lion d’Angers, cirka 30 mil sydväst om Paris.

Mästerskapet startar torsdagen den 16 oktober och avslutas med banhoppning söndagen den 19 oktober. RIDSPORT finns självklart på plats och ger dig dagliga rapporter.

delvis kl

ska bli intressant att följa! :D :bow:
någon som vet om det kommer vara några sändningar därifrån? syftar mest på web-tv eftersom jag inte har ngt större hopp på sändningar på tv :grin:

Men borde inte Helen Svensson och Capitis fått åka? Det är ju en unghäst som har gjort mycket fina resultat i år.

Jag kan ju tycka att det borde vara en tävling för SVENSKA hästar, OBS! inte lika med ASVH hästar, och inte för svenska elitryttares påläggskalvar

Sen förstår ju jag också att man behöver en meriterad ryttare på ryggen och inte bara en bra häst där nere men det är ju faktiskt en HÄST-tävling och inte en RYTTAR-tävling

Nu skriver jag inte detta för att jag är avundsjuk för att inte Betti blev uttagen:angel: (vi har inte ansökt) Men jag kan tycka att det vore en rimlig chansning att skicka ner Nisse t.ex som om hon fick allt att stämma borde ha en hyfsad chans på topp-placering

Jag kan ju tycka att det borde vara en tävling för SVENSKA hästar, OBS! inte lika med ASVH hästar, och inte för svenska elitryttares påläggskalvar

Sen förstår ju jag också att man behöver en meriterad ryttare på ryggen och inte bara en bra häst där nere men det är ju faktiskt en HÄST-tävling och inte en RYTTAR-tävling

Nu skriver jag inte detta för att jag är avundsjuk för att inte Betti blev uttagen:angel: (vi har inte ansökt) Men jag kan tycka att det vore en rimlig chansning att skicka ner Nisse t.ex som om hon fick allt att stämma borde ha en hyfsad chans på topp-placering

I princip tycker jag likadant ang. svenska hästar men som första reserv ligger ju en annan tjej på en svensk häst och nisse ligger som 2:a reserv.

Jag tycker det är lite märkligt att Emelie W och Clover inte är uttagna, den har ju ett par placeringar internationellt i tvåstjärnigt. Dessutom rutinerad ryttare.

Håller med om att det känns mer som att det är landslagets påläggskalvar som är uttagna. Borde inte Linda och Malins hästar representera tyskland (om de nu är födda där?) och gå på deras "antalskvot"?
Självklart anser jag att man inte skall släppa ner orutinerade ryttare på en sådan tävling, det är inte det jag säger.

Vilka ligger på reservplatser?

Jag håller med! Helt självklart skall det ju i första hand vara SVENSKA hästar som tävlar :mad:

Fernet af Kreffe borde väl också vara aktuell?

Man måste ju utgå från resultaten, de hästar som har de bästa resultaten måste ju få åka oavsett nationalitet och man måste ju också väga in vilken konkurrensnivå det har varit på de aktuella tävlingarna, man kan ju inte jämställa en placering med 10 starter i Sverige med en placering utomlands med 30-40 starter.

Man måste ju utgå från resultaten, de hästar som har de bästa resultaten måste ju få åka oavsett nationalitet och man måste ju också väga in vilken konkurrensnivå det har varit på de aktuella tävlingarna, man kan ju inte jämställa en placering med 10 starter i Sverige med en placering utomlands med 30-40 starter.

Unghäst VM är ju faktiskt (är det meningen iallafall ) en avels/rastävling där raserna tävlar emot varandra i lag och nog skall väl Sverige då skicka sina SWB och inte tyska hästar. Dom tyska hästarna även om det sitter svenska ryttare på tävlar ju faktiskt inte för den svenska stamboken. Som Betti sa så är detta inte en ryttartävling på något vis. Vad Sverige gör när dom skickar Tyska hästar är att fylla på kvoten för Tyskland, Tyskland kan ju bara tacka och ta emot för att dom får fler av "sina" hästar representerade.

Kreffe är inte kvalad. De ska ha 2 kval i CIC**

Titta på startlistorna från respektive land det verkar som man i första hand har gått på prestation och inte hästens nationalitet så jag tycker att man har gjort helt rätt i uttagningarna här.

Titta på startlistorna från respektive land det verkar som man i första hand har gått på prestation och inte hästens nationalitet så jag tycker att man har gjort helt rätt i uttagningarna här.

Men det är väl ingen som har sagt att hästarna som är uttagna inte skulle ha presterat rätt???

Det var ju frågan om Sverige skulle skicka utländska hästar till ett VM och inget annat.

:)Du sätter nog huvudet på spiken här:bow:

Eftersom det inte är nån sorts lagtävling så behöver man ju inte köra på säkerhet utan borde väl skicka såna som har chans att vinna om de får till det, och inte är det väl många 6:åringar som spöar Nisse om hon får till det.

Om man inte tycker de svenska hästarna räcker till, varför skicka några alls då? Kan inte förstå vitsen med att låta en tysk eller engelsk häst representera Sverige i en HÄST-tävling bara för att det sitter en svensk ryttare på.

När Piia red Kolombia m.fl var det väl svenska hästar ??? Eller blev de Finska då :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den här veckan drar unghäst-VM i fälttävlan igång. Här hittar du listan över alla svenska ekipage samt info om tävlingen.
Svar
0
· Visningar
59
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Unghäst-VM i fälttävlan avgörs 17-20 oktober och hålls traditionsenligt i franska le Lion d’Angers. Sju svenska ekipage har kvalat in.
Svar
0
· Visningar
101
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två kloner till William Fox-Pits tidigare Badmintonvinnnare Chilli Morning syntes i startfältet under unghäst-VM i fälttävlan. För den...
Svar
0
· Visningar
47
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under söndagen avgörs vilka som tar hand om medaljerna på unghäst-VM i fälttävlan. Efter en felfri banhoppning fixade Anna Freskgård och...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Hälta hos 10 veckor gammal valp.