Unghäst vägrar allt utom Fibergi?!

nexxa

Trådstartare
Så står jag här hemma med en 1 årig hingst. Han behöver såklart ett bra foder men vägrar äta vad jag än serverar. Allt från havre till dodson & horrells sortiment. Det enda han vill äta är just Fibergi.

Jag har Fibergi Basen och undrar om han klarar sig på det och i sådana fall hur mycket han behöver. Jag har ingen höanalys (de står inne nattetid pga knotten)

Han får även vitafor solid & biomineral. Tacksam för synpunkter och fodringsförslag :bow:

Sv: Unghäst vägrar allt utom Fibergi?!

Det beror ju lite på ras och temperament om han behöver mer foder. Jag gav min ettåring ganska lite foder, särskillt under sommaren eftersom de i regel kräver mindre protein vid ettårs ålder. De växer ju inte lika mycket. Min ettåring var ett ponnysto, och ston kanske inte behöver så mycket. Hon fick lite krafft grund under sommarmånaderna men det var mest för att hon skulle ha mineralerna och för att hon skulle lära sig att inte slänga sig på mig i hagen då jag kom med mat.

Tycker du att han ser undernärd ut? har han tappat vikt och är glanslös? Mitt sto var tjock oavsett om hon fick mat eller inte, men så var hon ju ponny...

Var inne på din sida och antar att du vet mer om foder än mig:angel: Är trots det nyfiken på hästen...

Jag är defintivt ingen foderexpert :o

Han är en korsning travare/arab/nordsvensk (nej ingen blandning jag gjort :angel: )
Är nu 143 i manke beräknas bli 155+ sedan. Väldigt nätt och har fått för lite mat innan hos de förra ägarna. Man skymtar revbenen lite lätt men han är glansig och livfull :love:

Om han har fått förlite hos den förra ägaren så kan det bli problem om du ger kraftig mat för fort. Risken kan bli att han växer mer än han utveclas om hans tillväxt varit eftersatt tidigare. Före ett års ålder kräver ju hästen väldigt mycket proteiner, och det minskar ju drastiskt sedan. Raserna gick ju inte av för hackor. :rofl:En snabbutvecklad och två långsamväxande raser... Det behöver man ju också tänka på. En ras som utvecklas snabbt behöver ju mycket mer proteiner i början än en ras som utvecklas långsamt. En arab behöver nog också proteinerna under en längre tid än travaren... Men som sagt, jag är inte särskillt duktig... Men travaren är ju snudd på färdigutvecklad vid två medan araben (vad jag vet) inte är färdig innan den är fem. Känner du dig hjälpt eller bara förvirrad?:crazy:

:rofl: vilken röra *trött så jag skrattar att tårarna sprutar*
Det här blir ingen lätt match :crazy:

Jag hade nog kört på det gamla sättet... Hmm, lite smal, han får mer grovfoder... Hmm lite trött...Vitaminer:idea: Blank, pigg snygg och har inte ont. Tummen upp. Man vet ju inte vad han brås på... Min ponny hade travare i sig, men hon var mest welsh... iallafall blev hon fet. Men hon var välutvecklad som en travare... Jag hade lite att pussla med också och nu är hon såld:p

Hm, han håller också på att säljas. Men under tiden vill man få rätt på allt. Nu har jag lyckats lura honom till att ätabuild upen om man blandar med fibergi :idea: :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 606
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag har skaffat mig en häst nu ett flera års uppehåll och känner mig lite ringrostig när det gäller foder. Det har hänt så mycket på...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: ziri
·
Foder & Strö Jag äger en dräktig sak som matvägrar i tid och otid. Hon går in i högdräktighet i slutet på januari/början på februari. När hon inte...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: elle12
·
Foder & Strö Har en valack (vbl travare på 15 år) Folk i min närhet tycker han är lagom, själv tycker jag att han kunde ha några kilo till - det...
Svar
3
· Visningar
855
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka