Unghäst träning.

attempt

Trådstartare
Jag har smått börjat träna AR med min häst född 2003 (4 år) och ska även börja träna för tränare 1 gång i månaden.
Hon reds in sommaren 2006 och är riden sen dess fram till nu (väldigt lungt och mest i skritt och trav, galopp ibland), med en vila nu i höst/vinter på ca 1-2 månader.
* Hur ofta kan man träna med en unghäst och hur länge?
* Utöver AR-träningen, hur länge och mycket kan jag rida henne då, tex i skogen?

Jag vill inte "träna sönder" henne, eller vad man ska kalla det, utan jag vill ha en häst som håller länge.
 
Sv: Unghäst träning.

Min, numera 5-åring, gick under förra året, eller skulle gå, varannan dag. Ibland på banan och ibland i skogen. På banan oftast bara 25-20minuter. I skogen 30-50minuter.

På banan i skritt och trav och ute oftast i skritt och trav och lite galopp då och då.
Sen har hon haft vila till och från också.

Du kommer få svar som varierar från -100 till +100 (kom inte på bättre sätt att beskriva det) här inne.
 
Sv: Unghäst träning.

Jag anser att nyligen inridna unghästar ska ridas endast i skogen ett tag och där få sin motor och hitta gångarterna.
Men om du rider på bana tycker jag att du ska hålla dig till väldigt korta intervaller, kanske bara 5-10 minuter. Det är så lätt att tröttna på det annars!
 
Sv: Unghäst träning.

Jag har också en unghäst född 2003. Han reds in förra året och har i stortsätt vilat nu i vinter (bara gjort lite saker för att ha roligt).
Håller på att "sätta igång" honom igen nu och då får han gå ca 3-4 dagar i veckan.
På plan ca 20-25min och anars en promenad efter vägen/skogen. Tycker det är viktigt att variera sitt arbete mycket så att de inte blir uttråkade. "Tränar" vi ena dagen så kan det bli NH-övningar nästa dag och sedan en skogspromenad. De dagar vi inte "tränar" tänkte jag försöka viga åt lastträning, bara jag skottat fram transporten ;).

Så häng inte upp dig på minutrar utan gör det som är roligt och se till att hålla motivationen uppe, då de brukar ha mycket utav den varan vid denna ålder. Givitvis ska man inte träna dem förlänge men blir det 10min ena dagen och 25min dagen efter så gör det inget.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp