Unghäst som stegrar och bockar

solong

Trådstartare
Jag har problem med mig fullblodsvalack på 5 år.

Jag har ägt honom i 2 månader. För 1 månad sedan började han bocka i galoppfattningarna och även i galoppen. Sadel är utprovad av en sadelutprovare, hans rygg är kollad samt tänder så han ska inte ha ont någonstans. Han gör samma sak vid longering.

Nu har han även börjat hålla på att stegra och sparka vid promenader, inget han gjort tidigare. Han sparkar inte mot mig utan han bockar och sen sparkar.

Tips på vad jagh kan göra??
Han är superfin och snäll i alla hantering i stallet och hagen.

Tips och ideer mottages!
 
Sv: Unghäst som stegrar och bockar

Låter faktist som om den har ont nånstanns, en häst består av lite mer än en rygg o tänder så det finns mer att gå igenom o undersöka
 
Sv: Unghäst som stegrar och bockar

Jag tror också hästen har ont. dom typiska sparkarna tyder antagligen på irritation. Röntgat ryggen? (tänker på kissing spines) ytterst vanligt hos fullblod.. Har hästen varit i galoppträning? Kan vara så om du blir "tung i rumpan" alltså sitter ner kan en galopphäst bli arg och dra till med bockningar eller kicka... Hade provat stå i lätt sits när du fattar men även när du galopperar...
 
Sv: Unghäst som stegrar och bockar

Min gör ungefär sådär och har fått diagnosen svaga ligament i bakknäna som gett en låsning i korset, går på behandling o rehab nu.
 
Sv: Unghäst som stegrar och bockar

Min 5-åring, som jag haft sen hon var föl, har busat mycket. Hon har mycket egen vilja och attityd, men jobbar jättefint när hon jobbar, så jag (och mina tränare) har sett hennes beteende som attityd, eftersom hon faktiskt har jobbat jättefint för det mesta.
I vintras tog en annan tjej i stallet ut en kinesiolog för att få hjälp med stelhet och andra problem hos sina hästar. Jag bokade in min häst "bara på skoj". Det visade sig att hon var sned i bäckenet. Kinesiologen behandlade detta några gånger, men till slut lyssnade jag på magkänslan och bokade tid på klinik. På klinik hittade de ingen hälta, men en ovilja att galoppera i ena varvet och lätt för att falla i korsgalopp i andra varvet (vilket aldrig hänt förut). Efter ultraljud inifrån hittade de inflammation(/pålagringar) i en led i bäckenet, så hon behandlades med kortison och Metacam. Nu är vi under igångsättning och tränar enligt veterinärens schema. Jag ser en tydlig skillnad mot tidigare och har även jobbat med att få henne att släppa även mentalt, för det märks tydligt nu att hon har skyddat sig mot att få ont. Så en häst som är bra i rygg/sadelläge och i tänder kan fortfarande ha ont och försöka säga det genom att "busa" och "ha attityd".
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp