Unghäst som stannar

Lona

Trådstartare
Börjar med att säga att JA, naturligtvis diskuterar ägaren och jag detta men det kan vara bra att få lite input!
Min medryttarhäst, ett femårigt isissto har alltid varit lite ovillig att ridas ut själv men nu har hon blivit värre än någonsin. Ibland går det bra men ibland är det stört omöjligt att få henne att gå framåt. Vi kommer en bit på väg och sedan är det stopp.
Petar man till henne med spöet så blir hon grinig och det kan hon väl få bli men går man på henne tillräckligt hamnar man i en konflikt som trappas upp.
Känner att vi liksom inte vill hamna i det läget, vi kan ju inte piska upp henne :crazy:.
Att leda henne funkar en bit men så fort man sitter upp är det samma sak.
Tillsammans med andra hästar är hon god och glad för det mesta och även om man rider själv i paddocken. Hon är likadan med ägaren fast inte riktigt i samma grad vilket kanske beror på att ägaren rider henne oftare - jag har henne oftast två dagar i veckan varav jag rider en.
För tillfället undviker jag problemet genom att ha sällskap eller hålla mig i paddocken men det är väl inte direkt en taktik som funkar i längden. Har även "lurat" henne några gånger med att rida ut med andra men vända hemåt efter en bit medan de fortsätter. LITE trams men sedan går hon snällt.
Tips?

Sv: Unghäst som stannar

Ston är nästan alltid bäst om man kan lura dem, som du har provat och jag skulle fortsätta i den stilen. Genom att undvika konflikter (som det inte verkar som du vinner) så skapar du ett mönster där du bestämmer, när du är den självklara ledaren av er två så kommer hon att gå dit du vill även utan sällskap.

Hästar är olika individer, men generellt så tycker jag det lönar sig att inte sätta hårt mot hårt mot ston. Valack och hingst ger jag inte en millimeter, de brukar (min erfarenhet) ge sig fortare när man sätter ner foten och de är inte långsinta.

Ston kan verkligen ge en gråa hår emellanåt.

Jag har ett sto och känner igen mej.
Första gången vi skulle rida ut själva så vände hon och jag vände tillbaks. Gick några steg och så samma igen.
På en sträcka på 100 m vände hon 8 ggr! Men sen gick hon. Gången efter var det bara tre ggr och sen tredje gången 1 vändning. Sen har det gått bra.

Ibland får hon för sej att testa mej, då bara stannar hon och sen lägger hon i backen. Jag bara sitter och låter henne backa tills hon självmant stannar. DÅ tvingar jag henne att backa och det är ju inte roligt att bli tvingad till något som man på pin kiv gjorde innan...

Men detta händer allt sällan. Hon är 15 år nu och världens goaste lilla häst, men dock lite envis... :love:

Tips på andra sätt att "luras" är att rida ut i grupp där man hela tiden växlar vem som går först, ibland rida en bit ifrån varandra, kunna rida förbi varandra i olika tempon etc. Då kan man successivt flytta gränsen för vad ditt sto tycker är OK, snarare än att sätta hårt mot hårt. Jag tycker det brukar fungera bra att göra så - en unghäst behöver lära sig att koncentrera sig på det ryttaren vill, även om det finns andra hästar som springer förbi, håller sig 50 meter bakom eller 50 meter framför etc.

Låter som min Jorunn som hon var ett tag som unghäst,
Hon stannade å backade och tjurade helt enkelt när man red ut själv.

Jag läste det genom att så fort hon dummade sig ute fick hon gå in i ridhuset/paddocken och jobba massor. Sedan ut igen och testa, dummade hon sig igen.. ja då in i paddocken å jobba skiten ur henne helt enkelt=)

Till lsut trillade poletten ner och hon insåg att att dumma sig betydde ju att man fick jobba massoooor=)

Jag brukade vända/styra åt ett annat håll eller lägga en/flera volter.
Backar den och tjurar: låt den backa och kräv sen av den stt den backar. då kommer det bli skoj att traska på framåt igen....

*Delvis KL*
Åh tack för alla bra tips! Känns ändå rätt skönt att veta att man inte är ensam om det här eller bli idiotförklarad:nailbiting:.
Det är visserligen jag som vunnit konflikterna men de har trappats upp och det känns inte bra. Det löser liksom inget utan gör bara hästen ännu mer motvalls även om hon till slut kapitulerar, vi tappar liksom kommunikationen.
Åh, nu längtar jag efter nästa ridtur för att testa om era tips funkar :). Det får dock bli bättre underlag först, här är isgata i botten med styltsnö ovanpå :cautious:.
Tänker också på att det kan vara bra att jobba mer med henne från marken så att det verkligen funkar till 100% där. Ju följsammare hon är "till fots" desto bättre måste det ju vara även när man sitter upp...?
Inte för att vi har några problem där men bättre kan det nog bli :).

Jag håller på att rida in mitt sto och hon är oxå lite sådär, det går bra att rida på ridbanan, som ligger vid hagarna, men hon går gärna inte promenader och rider gärna inte ut själv med mig. Är andra med så går det jättebra! Har inte ridit henne så länge och nu har hon precis haft sin första vila 1,5 mån så idag red vi ut bara nån km själva och hon höll på lite på vägen bort och ville gärna galoppera hela vägen hem, men det var i alla fall helt kontrollerat! :)

Mitt tips är också att backa! Min förra medryttarhäst höll också på så men när han fick backa tillräckligt länge kom han tillslut på att det var mer bekvämt att gå framåt ;)

Blesa höll också på och tramsade sådär ibland, mest de första åren. Hon brukade inte stanna utan orsak, men nå´t som kanske var pyttelite obehagligt eller kanske kunde vara lite farligt och som hon sket i om jag red tillsammans med andra eller var på hemväg kunde få henne att tjura och vilja gå hem. Jag väntade helst ut henne men då hon gick fick hon mycket beröm och sedan kunde jag belöna henne genom att göra turen kortare eller hoppa av och gå och springa med henne istället. Fast med din hjälper det inte att hoppa av, det har du ju sagt.

Delvis KL
Tack för era svar! Nu har hon som sagt vilat ett tag vilket nog var bra för hon blev väldigt positiv även om jag bara ridit i paddocken. Det blir upp till bevis på torsdag...

*KL*
En liten uppdatering:
Det verkar ha trillat ner en pollett, hon har fått en helt annan attityd plötsligt. Det vände mer eller mindre över en natt och även om hon kan tramsa lite är hon inte alls lika tjurig utan det hjälper att låta henne stå still någon minut och "tänka" så går hon på en smackning sedan.
Hon är mycket positivare och mysigare överlag så antingen har något varit fel eller så har hon helt enkelt kommit in i en annan utvecklingsfas. Gött är det i alla fall :)!
Många jag har pratat med säger att den här åldern brukar vara rätt knepig så vi kanske har kommit undan relativt lätt ändå med tanke på de historier jag fått höra...:nailbiting:

Tack igen för era svar!

Låter som min Jorunn som hon var ett tag som unghäst,
Hon stannade å backade och tjurade helt enkelt när man red ut själv.

Jag läste det genom att så fort hon dummade sig ute fick hon gå in i ridhuset/paddocken och jobba massor. Sedan ut igen och testa, dummade hon sig igen.. ja då in i paddocken å jobba skiten ur henne helt enkelt=)

Till lsut trillade poletten ner och hon insåg att att dumma sig betydde ju att man fick jobba massoooor=)

Nu kanske detta fungerade i ditt fall men det här tror jag helt skulle kunna döda viljan i de flesta hästar!

Nu kanske detta fungerade i ditt fall men det här tror jag helt skulle kunna döda viljan i de flesta hästar!

Och hästar är inte logiska utan omedelbara, dvs en negativt effekt måste ske omedelbart med lika snabbt beröm om det ska få effekt. En häst har inte förmåga att tänka, jaha nu fick jag jobba häcken av mig därför att jag backade eller stannade där.

Däremot, stannar hästen gör man volter sedan rider fram. Går då hästen framåt så ger man beröm men vägrar hästen så ger man den en ny volt te x.
Hästen kan egentligen bara skilja på bekvämt och obekvämt direkt, därför handlar det om att göra det obekvämt för hästen när de händer saker som vi inte vill.

Vas roligt att det går bättre! :) Jag tycker att det är bra att du inte låter dig bli knäckt när hon håller på sådär. Du är långt ifrån ensam om att ha de diskussionerna med en ung häst, och som du säger så kan hon kanske befinna sig i en lite jobbig fas i sin utveckling.

Jag håller fullständigt med Boj i det hon skrev. När hästen börjar protestera/testa/"dumma sig" genom att till exempel stanna och vägra fortsätta framåt så får man ge hästen ett mindre bekvämt alternativ, tex att rida volter. Efter en stund kommer hästen inse att det är mycket bekvämare att gå framåt.

Den principen gäller ju för all inlärning. T ex när man lär hästen att gå framåt vid framåtdrivande hjälper: jag trycker med skänkarna mot hästens sidor, och det känns lite obekvämt för hästen så då testar den lite olika saker, kanske att gå bakåt eller vända sig, kanske att gå framåt. När man får önskad effekt, dvs hästen går framåt, så försvinner obehaget genom att man tar bort trycket från sidorna och kanske ger hästen en klapp eller ett belönande ord. Då tänker hästen "aha, om jag går framåt när hon gör sådär så slutar hon trycka med benen och det var ju mycket skönare".

Jag tror också att det kan vara en bra idé att befästa ledarskapet ordentligt från marken om man stöter på problem i ridningen. Man kan ju t ex jobba med hästen lös eller i grimma i paddock/rundkorall och göra olika enkla ledarskapsövningar, tex att flytta olika delar på hästen, driva den ifrån sig på volt och att kunna stanna den på volten. Jag tror att om man har befäst ledarskapet bra från marken så har man ett bra utgångsläge när man sedan sitter på ryggen.
Sedan behöver man ju inte alltid avsätta tid i en paddock för att befästa ledarskapet. Att hämta hästen i hagen, få den att följa mig och stanna när jag ber den om det, att kunna vända den runt mig när jag leder den, flytta undan den när man ryktar/sadlar är ju också en form av ledarskapsövningar. Jag brukar tex vara noga med att hästen inte får kasta sig ner över mathinken när jag kommer med den. Jag flyttar hästen från mig när jag kommer med hinken, ställer mig mellan hästen och hinken och väntar några sekunder. Först när jag kliver åt sidan och går ut i boxen får hästen äta.
Det låter kanske simpelt, men jag tycker att det är viktigt att påminna hästen om att den måste respektera mig som ledare, även i vardagssysslorna. Dessutom är det ju väldigt skönt att inte bli överrumplad av en hungrig häst när man kommer med maten ;)

Nu menade jag absolut inte att du skulle ha ett dåligt ledarskap, ville bara dela med mig lite av mina tankar :)

/A

För det första heter det Islandshäst, inget annat.
För det andra fokuserar du på problemet istället för att rida.
Rid ut, rid fram och ge inte hästen möjlighet att vända eller ens fundera på att vända.
Låt inte hästen ta över.

Vad är det med dig?
Lona har redan fått hjälp, det går framåt för henne. Var lite glad att det går framåt, och att hon vågar be om hjälp, inte alla som vågar det. Mycket tack vare folk som blir otrevliga och ska rätta på ett taskigt sätt.
Och vadå "det heter Islandshäst"? Är det någon som sagt något annat?

*Delvis KL*
Japp, vi kör med "voltmetoden" när/om hon grisepassar, när hon då flyter på i trav får hon gå ut på fyrkantsspåret. Har funkat skitbra!
Du har absolut rätt i hanteringen från marken, hon håller visserligen inte på och dummar sig på samma sätt där men hon kunde helt klart vara följsammare och mindre "brötig".
Tack för input :)!

Jag råkade skriva "isissto" i trådstarten...:eek: Det är väl bäst att jag inte skriver att jag har en "labbe" heller utan en labrador retriever!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama