Unghäst som sliter sig när man leder honom

H

hhaannnnaa

Min i princip ohanterade 4-årige islandsvalack är nyligen hemkommen från hingstflock. Går nu tillsammans med mina övriga hästar i en flock på 5 hästar. Han är nyfiken av sig o kommer gärna fram i hagen men är samtidigt hela tiden på sin vakt o är mycket reserverad. Ogillar när man kliver in på hans "område" o vill gärna ha människan framför sig. Har låtit honom vara mest för att låta honom komma in i flocken ordentligt. Jag är dessutom gravid o har därför tänkt vänta med mer hantering/påbörjan av inridning.

Problemet är dock att när vi ska byta hage på hästarna måste leda dom en bit på grusväg. Första gången vi flyttade dom gick allt jättebra o han gick som ett ljus i grimma, dock lite spänd. Andra gången kommer det en bil som bränner förbi oss i relativt hög fart. Valacken slänger sig varpå min kompis tappar honom. Allt gick bra, han följde med övriga hästar lös till nya hagen men var rejält uppstressad efteråt. Efter den här händelsen har han kommit på att han kan kasta sig o är i nuläget i princip omöjlig att leda. Tips mottages tacksamt för hur jag ska gå vidare med honom.
 
Sv: Unghäst som sliter sig när man leder honom

Har en vuxen valack som tyvärr har lärt sig att komma loss när man leder. Det händer inte alltid utan bara ibland utan nån speciell anledning. Han är lugn som en filbunke och helt plötsligt gör han en rusning framåt och man har inte en suck. Har provat med alla sorters grimmor men det går inte att hålla honom. Möjligen longerlina och träns, men har tappat honom ändå. Det som jag tycker har funkat rätt bra är att ha en bit morot eller annat gott i handen när man leder för då fokuserar han på den och sen ge honom gobiten när man kommit fram dit man skulle. Vet inte riktigt varför han har blivit så men antar att han blir lite busig och glad och därför gör en rusning. Han är inte rädd av sig och heller inte minsta nervös. Tycker att det är obehagligt att tappa honom med en massa saker på sig som han kan fastna med och göra sig illa. Därför är godismetoden ett lika bra sätt än alla konstiga hjälpmedel för jag kan ändå inte hålla honom när han vill iväg.
 
Sv: Unghäst som sliter sig när man leder honom

Ha repgrimma/bett/kedja ( är väldigt starka åsikter hos folk om vad som är säkrast) och övanånstans han känner sig trygg. Nu har han lärt sig nåt, och det tar väldigt mkt längre tid att lära om. Gå, tvärnita, beröm, gå, tvärnita, beröm. Sväng höger, sväng vänster osv, tills det blir en lek att följa dig. Lite som meden hund som ska gå fot, beröm varje gång han vänder sig till dig. Jag tycker godis är bra vid inlärning, men akta dig lite för att han ska bli bufflig och dominant mot dig.

Jag tycker man i första hand måste undvika att han försöker dra med distraktion, men tror man måste bryta ett par slitningsförsök för att få honom att sluta. För varje gång de lyckas blir det svårare. Det viktigaste är att inte hålla hårt i grimskaftet hela tiden, yta ta till när det behövs och släppa efter direkt.

Sen är det inte fel att trötta ut hästen med spring i paddock/ ridhusförst, nu i början när han är så svår. Men tillräckligt så den blir lite trött först då, inte bara jaga upp den, då är det bättre att låta bli.
 
Senast ändrad:
Sv: Unghäst som sliter sig när man leder honom

Monty Roberts grimman är perfekt vid såna tillfällen, hästen får bara inte slita sig igen.
 
Sv: Unghäst som sliter sig när man leder honom

KL.

Tack för tips!

Flera tankar kring detta välkomnas också!

Monty Roberts-grimma, du menar en Dually Halter? Vart köper man den i Sverige?
Hur fungerar den egentligen?

Helst av allt vill jag komma igenom detta utan att behöva ta till "special-redskap" så att säga. Jag tror att mycket kommer att förbättras bara genom att han hanteras mer och får mer förtroende. Dock är det så att han har mest förtroende för mig och jag får ta på och av grimma, flughuva, ta på honom över hela kroppen osv. utan några större problem. Som jag skrivit tidigare är han dock hela tiden på sin vakt. Jag är höggravid och vill inte riskera att leda/hantera honom utanför hagen. Det får istället bli en kompis alt. min sambo som leder honom. Tipset med godis/morot eller liknande i handen kan absolut funka. Dock är det ju så att man bara har två händer och vid ett ev. kast kan det vara skönt att kunna hålla i med båda nävarna...

Mer tankar/idéer/tips??
 
Sv: Unghäst som sliter sig när man leder honom

Ta en kedja eller något. Det kan behövas under en period, för att bryta hästens beteende och för din egen (och andras) säkerhet.
Hade samma bekymmer med mitt sto ett tag, hon hade kommit på att hon kunde slita sig och springa tillbaka till de andra. Jag satte på kedja eller repgrimma och lyckades bryta ovanan. Nu kan jag leda henne normalt i vanligt bomullsskaft. Det tog inte många gånger innan hon slutade slita sig. Visst, hon har fått "återfall" några gånger (ffa när jag är stressad, självklart ;)) men då tar jag antingen kedje, repgrimma eller lindar grimskaftet runt nosen och leder henne dit hon ska. No biggie.
 
Sv: Unghäst som sliter sig när man leder honom

Min numera 4-åring har periodvis varit lite brötig och ouppmärksam när man leder men kedja har alltid funkat. Speciellt när jag varit tvungen att leda bägge hästar en i var hand längs trafikerad väg till betet så vill man gärna ha lite koll... Men så fort den "jobbiga perioden" är över så byter man till vanligt grimskaft, alternativt behåller kedjan men kopplar bara i ringen under hakan, så man kan slänga upp den runt nosen om det behövs. Min går snällt på slakt grimskaft nu, i alla fall hemma, men är vi på bortaplan har jag grimskaft med kedja, ut i fall att.
Tycker inte det är fel som tillfällig lösning, säkerheten går först, och som du själv säger så man har inte en suck att hålla i bara grimma om hästen bestämmer sig för att dra...:crazy:
 
Sv: Unghäst som sliter sig när man leder honom

Nu när han väl börjat tycker jag att man behöver nåt skarpt som ökar dina chanser att hålla i. För varje gång han lyckas nu kommer det beteendet befästas...
 
Sv: Unghäst som sliter sig när man leder honom

Prova att ha ett längre rep/longerlina, linda runt nosen. Om han försöker slita sig får man mer kraft att hålla emot med ett längre rep. iof kanske lite våghalsigt när man är gravid, haha. Alternativt led i träns :)
 
Sv: Unghäst som sliter sig när man leder honom

Han är ung och detta måste tyvärr sättas stopp för så snabbt som möjligt. Jag hade en unghäst, som hade blivit vääldigt illa behandlad innan jag tog mig an honom. Han var absolut inte dum eller något sådant, bara otroligt rädd. För allt och alla. Det som blev farligt var att han blev så pass blockerad att det enda han tänkte på var att fly så han kunde springa rakt in i dig. Så... För att komma till saken. Led honom med bett, man använder till exempel stigbett på galoppörer. Själv tog jag på honom ett pessoa och ett kedjegrimskaft, som vanligt så försöke han dra iväg med den här gången var jag beredd och ryckte till ordentligt. Man kanske tycker att det är hemskt men han gjorde det aldrig igen. Jag anser att när det blir så pass farligt så är det bättre att säga ifrån ordentligt - en gång, än att hålla på hela tiden. Jag behövde för den delen inte ens ha grimma på honom efter det, han följde mig som en trogen hund.

/ Mvh Camilla
 
Sv: Unghäst som sliter sig när man leder honom

Jag skulle inte använda bett på en ohanterad häst som aldrig haft bett i mun. Att sätta bett i mun på en häst är en process och den skall vara så positiv som möjligt enligt min mening.

Denna häst måste lära sig från början, han är nästan vuxen och i stortsätt ohanterad, det är ju självklart att han måste få en chans att lära sig och inte bara hanteras i skarpt läge.

Jag skulle använda repgrimma och träna på att leda, korta sträckor (alltså några meter) och beröm= släpp fri. När det går tokigt får man reda ut det på en så lättsam och trevlig nivå som möjligt.

Jag förstår att du är försiktig under graviditet, men att bara hantera hästen när du måste är ju inte heller bra, då är det ju skarpt läge...

Mitt tidigare sto hade en sån här period, då hon var riden någon månad, det ända som gick var kapsong. Men jag tror inte att man behöver använda det som första alternativ när grimma inte fungerar.

Ett alternativ till om du måste flytta hästarna är att knuta fast 4åringen i en handhäst gjord och att du leder en äldre och mer stabil häst som 4:a åringen kan följa.
 
Sv: Unghäst som sliter sig när man leder honom

Det kan jag absolut hålla med om. Har han inte haft bett eller dylikt så ska ju inte första gången vara obehagig. Självklart inte. Nu tänkte ju jag bara på det hon talade om. Alltså till och från hagen, självklart måste man lägge ner en väldig massa tid bara för att få hästen att lita på dig. (Utöver att gå till och från hagen). Det finns flertalet övningar du kan göra och speciella ljud du kan använda. Jag brukade faktiskt bara säga *NEJ*, det är lätt och går snabbt att säga. Annars är det bara att träna, finns det en möjlighet till att stå närmare stallet så skulle jag göra det i början tills ni har lärt känna varandra och att du inte känner dig nervös eller rädd då detta smittar av sig väldigt lätt. - Det finns väldigt många roliga N.H filmer att se på youtube, de kan ge väldigt bra tips.
Hoppas det löser sig!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 584
Senast: super
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222
Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
2 352
Senast: Sleepy
·
Hästhantering Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de...
Svar
3
· Visningar
1 237
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp