Unghäst som säger ifrån

trailtokan

Trådstartare
Kan någon med mer erfarenhet ge mig råd om en unghäst som jag hjälper till att rida in. Han är 5 år men har bara blivit riden ca 30 gånger, och det är sedan juli månad. Han har ganska starka åsikter, men är i övrigt en mycket snäll häst. Han tvekar inte att tala om när han inte har lust att ställa upp på det vi människor hade tänkt oss, som att ta ett varv till i galopp när vi dittills bara hade sprungit ett enda. Det är väl inte för mycket begärt med två varv på stora mittvolten i galopp? Han vill då gärna köra ner huvudet och bocka, men blir då pådriven framåt (rätt, eller?) och lyckas därmed bara med att få upp rumpan, så det blir lite studsigt ett tag. Kan man säga att en häst som gärna tar till de här metoderna när han blir ovillig att fortsätta, han kommer fortsätta med detta även när han blir äldre och mer erfaren? Kan man tro att denna häst kommer fungera bra med inte så väldigt erfarna ungdomar? Det är nämligen det han är tänkt att användas till. Kan tilläggas att han redan under tömkörningen (från 1-3 års ålder) gjorde likadant när något inte passade honom, så det är nog inte sadeln han har problem med. Hur ska man lägga upp träningspassen för honom? Vi brukan vara på ridbanan ca 30 minuter och därefter skritta ut i skogen 30 minuter. Vi varvar ridning med olika lekar med pressenningar, lastpallar, koner, bommar osv. Vi är nog ganska uppfinningsrika med det. Ägaren till hästen har inte råd att anlita ett proffs och hon är orolig över om hästen kommer bli mer och mer trilsk. Han har blivit lite "studsigare" nu än han var i början. Jättetacksam för råd från alla ni som har erfarenhet av unghästar! /Nillan

Sv: Unghäst som säger ifrån

Hej!

På frågan om du tror att han kommer att passa oerfarna ungdommar så NEEEJ!!! Oerfarna ryttare och framförallt barn/ungdomar skall aldrig ha unghästar eller hästar som är tuffa på ett eller annat sätt. Jag hade rekomenderat att sälja/låna ut hästen och köpa en läromästare till tjejerna.

Men på din fråga om hästen så tycker jag absolut att ni ska ta hjälp av en tränare, har man inte råd med det kanske man inte ska ha häst i så fall. Kan inte fatta att man inte kan tänka sig lägga pengar på lektioner utan hellre väljer "farliga" hästar till sina barn.....

Sen rider jag aldrig unghästarna så länge i paddocken, dom tröttnar fort och det är då problemen kommer. Bättre med 1 bra varv i galopp än 2 riktigt dåliga varv där det uppstår bråk. Att rida unghäst är verkligen en övervägning av när man ska sluta. Dessutom är det många unghästar som har problem med att gå på volt i galopp i börja med ryttare på. Bättre att stärka dom på raka spår först för att sedan sakta kräva med på böjt spår. Att rida fram är ju rätt men försök att rida lite "smartare" om du förstår vad jag menar. Det är skillnad på proff. unghästtränare. Dom vet exakt när det är dax att pressa unghästen och är säkra på att dom vinner diskussionen... Är man inte erfaren och inte kan tänka sig att ta hjälp så är det bättre att försöka undvika bråk som uppstår utav att unghästen blir för uttråkad/trött.

Det kan gå så illa med unghästar om man inte har erfarenhet att att rida in hästar så jag kan igentligen bara rekomendera att ni tar hjälp!!
Hårda ord kanske men det är mitt råd....

Hej och tack för svaret! Jag håller med dig om att oerfarna inte ska hålla på med unghästar! Meningen här var dock att ungdomarna skulle rida honom när han blev "klar", kanske om ett år eller så. Bra att du påminde mig om att dom tröttnar fort! Det ska jag tänka på!/Nillan

Säger som föregende talare. Ut i skogen med er!
Dessutom går det oftast att träna på mycket under uteritterna. Galoppfattningar exempelvis. Fatta, gallopera framåt en stund. Sakta av fatta andra galoppen osv.

De gånger man rider de unga hästarna på bana elelr i ridhus behöver heller inte vara en timme elelr 30 minuter utan man kanske gör några skänkelvinningar (i ditt fall kanske det heter sidepass) och när man fått till några steg så är man nöjd för den dagen. Även om det bara råkade ta 10-20 minuter att uppnå de där stegen.

Kvalite istället för kvantitet är viktigt när man sysslar med unga hästar.
Lycka till!

Tack för svaret! Vi kommer ge oss ut i naturen så fort det bjuds ett tillfälle! Det är nog det bästa. Men vad tror ni, är han "benägen" att ta till dessa oönskade beteenden även när han blir äldre, bara för att han gör det nu? Han gör sådana "protest-studs" även när vi rider ute i naturen. Särskilt i galoppen och när man vill göra tempoändringar i galoppen. En tränare sa till mig en gång om en annan häst; "hon har det inte i sig". Då handlade det om protest vid ledarskapslekar. Hon menade alltså att den hästen var så vänlig och mjuk i sättet, att hon inte hade det i sig att protestera nämnvärt. Kan man då kanske säga att min kompis häst "har det i sig" att protestera med bockningar? I sådana fall kommer han ju aldrig att bli en riktigt bra nybörjarhäst. /Nillan

Av egen erfarenhet vet jag att om man inte tar tag i problemen på en gång så kommer det blir svårare att bli av med. Kan inte råda dig angående din häst eftersom att jag inte ser vad exakt han gör, en unghäst är ju alltid en unghäst och vissa saker måste dom få göra i utbildningsfasen och då får man som ryttare bara vänta ut dom men några dumbeteenden är inte acceptabelt ens från ett föl.

Ta ut en tränare som får kolla och avgöra varför den gör som den gör :)

Jag tror inte att det går att få en unghäst "klar" som nybörjarhäst på ett år. Om jag hade den planen som du har skulle jag nog ha sålt den och köpt en färdig häst som funkar bra som läromästare. :)

Jag håller med om allt du säger förutom att ungdomar inte ska ha unghäst. Oerfarna ska inte ha unghäst, självklart, men bara för att man är ungdom är inte det lika med att man är oerfaren. :)

Jag syftade på oerfarna ungdommar eftersom det var det som var fallet här :) Kankse uttryckte mig dåligt... :)

En häst blir absolut inte färdig för oerfarna ryttare på 1-2 år!!!! Köp en gammal läromästare istället......

Endel hästar är tuffare än andra och utmanar mera. ännu viktigare då med grundutbildningen! Och visst är det så att vissa hästar alltid kommer att vara hårdare i psyket och kräver mer av ryttaren. Fråga bara mig och isse! Våra hästar är helbröder och hårdare skalle än vad dom har går nog inte få tag på i sverige... :grin:

Hahaha! Det stämmer bra. Hovis brukar jämföra min med en envis rottis :D Och en tränare frågade om han inte trots allt är hingst :cool: Joråsatte....;)

Ha ha känner igen mig..
Donnan är 50 quater 50 arab, 5 år
Tuff som en quater snabb som en arab..

Hon gör med sånna grejer, men det är när jag pressar henne och när hon har tråkigt och vill "liva upp stämmningen lite"

Ett tips
Ha kul!
Kvalité är bättre än kvantitet
och sist men inte minst GE DIG INTE!!!!

Men ni skulle kanske övervägt om ni inte är så ruttinerade eller har möjlighet till tränare att låna ut pålle till nån som verkligen "kan och vet" och låna hem en läromästare istället som ni kan utvecklas på både inom ridningen och allt annat vad Hästeri innebär..

Är ju inte kul att ha den där klumpen i magen så fort man ska rida.. är så lätt att tröttna då!

I övrigt önskar jag er LYCKA TILL! och en härlig häst-vinter

Tack till dig och er andra för kloka svar! Det blir nog så att vi kämpar på så gott vi kan med vänlighet och konsekvens. Vi har nog ingen annan som kan hjälpa oss tyvärr. Det är nog så att han är lite tuffare i huvudet än snittet, men han har aldrig rest sig eller sparkat mot någon människa. Vi kör våra lekar med diverse prylar på ridbanan och skumpar runt på skogsvägarna i vinter så får vi se om han sansar sig så småningom. Han är ju trots allt bara riden några månader och inte så många gånger. Att han inte ska hinna bli klar för nybörjare tills om ett år har jag förstått nu, men då får det ta den tid det tar då! Han är en så trevlig häst i övrigt! /Nillan

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Träning Jag red in min treåring i Mars, redan i slutet av maj kunde vi utan problematik rida ut en kort runda själva runt stallet i alla...
Svar
0
· Visningar
964
Träning Hej! Jag skulle vilja ha lite råd av er här på buke gällande en 3 åring. Hästen i fråga är en 3 årig arab valack, i ridningen...
Svar
5
· Visningar
2 049
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 072
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?