Unghäst som inte respekterar stoppsignal.

Conzali

Trådstartare
Hejsan

Jag har en 6 år gammal D-ponny som normalt är ganska "lat" och inte gärna springer långt och fort om man inte aktivt driver.

Hon rids både på bett och bettlöst och både kan och följer stoppsignalen när man rider henne ensam. Hon är även lätthanterad om man rider tillsammans med andra hästar som tar det lugnt och ligger vi först är hon nästan lika "lat" som när vi är ute själva.

Men, rider jag med nån vars häst är springglad så taggar hon upp enormt och gör allt för att hänga på och gärna komma om. Lyckas hon så taggar hon ner tämligen snabbt och i övrigt är hon en helt ostressad individ och är inte svår att hålla när ingen annan springer.

Problemet jag har är alltså att jag inte får stopp på henne när hon kör sina tokruscher så fort nån annan springer. Om det var konsekvent förekommande pga att hon helt enkelt var en het individ så skulle det kanske vara enklare att träna på, men hon är så loj att hon somnar stående om man inte petar på henne när man är ute själv och hon är superduktig på stoppsignalerna annars så jag vet inte riktigt hur jag ska attackera problemet.

Träna, träna, träna, se till att inte hamna i situationer där hon inte gör tokrusher.

Problemet med lite bekväma hästar är att ibland tar de inte alls stoppsignalen, de slutar röra på sig för att man slutar driva. Dessa två *ser* likadana ut, men är svaret på två helt olika signaler.

Sen kan ju en enkel lösning på problemet under tiden vara att inte hamna bakom en häst som springer när ni rider ut. Så fort ni skall öka farten är det 'bara' att din ponny får gå först. Alltid. Punkt.

Problemet med "hästar som springer ifrån" och hästar "som segar" skulle jag vilja påstå är samma sak. De tar inte skänkel. Och med skänkel menar jag driva för enerig och kraft. Inte "lubba fortare". Så hur konstigt det än må låta så ska du driva på en häst som springer, men inte för fart utan för energi så den får bakbenen under sig. Då kommer den att ta stoppkommando.
Ta din tränare till hjälp för att hitta ett sätt där hästen verkligen tar skänkel.

Lubbar den då iväg så knackar man till den med en bestämd skänkel, då kan den sen ta stoppkommandot.

En vän har en sådan häst och istället för att traggla och dra så låtes hon bara gå först istället. Då är hon som vanligt och de behöver inte bråka.
Men den ''lösningen'' kanske inte funkar för er. :)

Problemet med "hästar som springer ifrån" och hästar "som segar" skulle jag vilja påstå är samma sak. De tar inte skänkel. Och med skänkel menar jag driva för enerig och kraft. Inte "lubba fortare". Så hur konstigt det än må låta så ska du driva på en häst som springer, men inte för fart utan för energi så den får bakbenen under sig. Då kommer den att ta stoppkommando.
Ta din tränare till hjälp för att hitta ett sätt där hästen verkligen tar skänkel.

Lubbar den då iväg så knackar man till den med en bestämd skänkel, då kan den sen ta stoppkommandot.
Tackar. Den vinklingen hade jag inte tänkt på.

Så hur konstigt det än må låta så ska du driva på en häst som springer, men inte för fart utan för energi så den får bakbenen under sig. Då kommer den att ta stoppkommando./QUOTE]

Jag har precis en sån häst och det bästa rådet jag någonsin har fått är av en tränare under en terrängträning. Hon skrek "när du har en sån het häst så får du f-n i mig aldrig släppa skänkeln!!!".
Jag måste verkligen jobba för att få driv och aktivitet i bakkärran för annars går det bara j-vligt fort framåt. :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka