Unghäst som är slarvig

ponilover

Trådstartare
Jag har en unghäst som är 4 år (-09) och håller på kämpar med inhoppningen. Han är mycket löshoppad innan och vi har varit noga med markarbetet, bommar på marken och upphöjda cavalettibommar.
När det är bommar så har han superfint steg över även om det är upphöjda, han lyfter rejält och jobbar genom ryggen ordentligt. Men så fort det blir ett hinder som inte går att kliva över så river han. Han är så otroligt slarvig och är inte rädd om sig själv alls.
Detta gäller även löshoppning. Han har inga problem att taxera och han tvekar aldrig på hinder utan har en fin framåtbjudning och blir alltid pigg och taggad så fort det står hinder framme.

Men hur kan jag få bort att han slarvar så? Jag har provat att ha mycket studs, flera på rad för att han ska få kämpa och lyfta ordentligt. Jag har provat att höja upp för att kolla om det bara är på låga hinder som han slarvar, men det är JÄMT. Han skiter fullständigt i om bommarna flyger... Vad ska jag göra?

Sv: Unghäst som är slarvig

Jattedaligt svar detta, for jag har faktiskt ingen aning. Men det kanske ar en dressyrhast du har kopt.
Vantar intresserad pa tips du kanske far.

Jag är i tron att en häst inte vill riva... För det är klart det känns i benen på dem...

Jag skulle tippa på balansproblem/styrkeproblem...

Har du någon film?

Svårt att säga nått utan man sett... men du kanske inte ska ha så många studs. Många yngre hästar fokuserar på det som är längre fram och glömmer bort det dom hoppar för stunden.. så att bygga upp många studs gör det ibland onödigt svårt för en ung häst.. tänk på att dom samtidigt ska ha koll på sina ben + kropp + en radda studs framför ögonen.

Liksom det är väldigt vanligt att unga hästar antingen river inhopp eller uthopp i kombinationer..

Vad är det för häst? Är den hoppstammad?

Jag är i tron att en häst inte vill riva... För det är klart det känns i benen på dem...

Jag skulle tippa på balansproblem/styrkeproblem...

Har du någon film?

Jag har tyvärr ingen film, kan bara säga att han är ordentligt kollad av veterinär och kiropraktor för inte allt för längesen.
Han känns himla stadig och fin att rida och många säger att han inte alls ser lika vinglig ut som unghästar brukar vara..
Kan tillägga att han är väldigt klumpig i övrigt också, snubblar gärna på sig själv, på minsta lilla sten eller trädrot. Halkar på ALLT sånt som jag innan jag fick honom inte ens reflekterade över att det kunde vara halt, där går han som bambi på hal is... Så det är väl inte bara i hoppningen som han är slarvig..

Senast ändrad:

Svårt att säga nått utan man sett... men du kanske inte ska ha så många studs. Många yngre hästar fokuserar på det som är längre fram och glömmer bort det dom hoppar för stunden.. så att bygga upp många studs gör det ibland onödigt svårt för en ung häst.. tänk på att dom samtidigt ska ha koll på sina ben + kropp + en radda studs framför ögonen.

Liksom det är väldigt vanligt att unga hästar antingen river inhopp eller uthopp i kombinationer..

Vad är det för häst? Är den hoppstammad?

Kanske jag formulerade mig fel, men det är inte så att jag har 5-6 studs utan det brukar vara 3 st och då är dom ca 40 cm höga.. Fick det tipset av en bekant att dom skulle börja tänka till då för att hinna med lixom.
Men har som sagt provat det och även haft enstaka hinder med hjälpbom osv. Känns som om jag har provat massor av olika varianter och ingenting blir någon skillnad.

Det är en arabkorsning med okänd härstamning :)

arab korsat med vad?

Jag hade oxå gjort dressyrhäst av den om det är som du säger..

arab korsat med vad?

Jag hade oxå gjort dressyrhäst av den om det är som du säger..

Förra ägaren var inte säker på vad den var korsad med men troligen knabstrupper sa hon.
Ja, jag börjar fundera om jag ska göra dressyrhäst av honom men hade ju ändå varit kul om någon hade något bra förslag hur man ändå gör honom mindre slarvig/klumpig eftersom det kan vara kul att ändå rida markarbete, hoppa små hinder m.m. utan att han ska ramla och slå ihjäl sig! :)

Om du rider mer dressyr så hästen blir starkare och mer balanserad så kan det ju bli så att den hoppar bättre senare i livet. Troligtvis eftersom det inte är en utpräglad hopphäst.. Jag hade fortsatt med bommar eftersom den gör det bra och lagt hoppningen på hyllan ett tag.

Jag har en unghäst som är 4 år (-09) och håller på kämpar med inhoppningen. Han är mycket löshoppad innan och vi har varit noga med markarbetet, bommar på marken och upphöjda cavalettibommar.
När det är bommar så har han superfint steg över även om det är upphöjda, han lyfter rejält och jobbar genom ryggen ordentligt. Men så fort det blir ett hinder som inte går att kliva över så river han. Han är så otroligt slarvig och är inte rädd om sig själv alls.
Detta gäller även löshoppning. Han har inga problem att taxera och han tvekar aldrig på hinder utan har en fin framåtbjudning och blir alltid pigg och taggad så fort det står hinder framme.

Men hur kan jag få bort att han slarvar så? Jag har provat att ha mycket studs, flera på rad för att han ska få kämpa och lyfta ordentligt. Jag har provat att höja upp för att kolla om det bara är på låga hinder som han slarvar, men det är JÄMT. Han skiter fullständigt i om bommarna flyger... Vad ska jag göra?

Jag är också i tron om att det inte finns hästar som skiter i att dom river, det finns alltid en bakomliggande orsak. Eftersom du har köpt den häst du har köpt ( som bara är fyra och inte avlad för hoppning) antar jag att du inte har jättebråttom ut på tävlingsbanan?

Om du har det - rent krasst, byt häst.

Om du inte har det - strunta i hoppningen i ett halvår, stärk hästen och se om det är någon skillnad. Fyra år är ungt och det kan ta ett litet tag innan dom får kordinationen på plats.

Rent generellt tycker jag att vi håller fast för länge vid hästar som inte lämpar sig för det man vill göra med dom. Det anses nästan lite fult att sälja på grund sv att man har "växt ur varandra", som att man inte älskar sin häst tillräckligt. Jag tycker tvärtom - en häst mår som bäst där den får göra det den är duktig på. Dom vill göra saker bra så att behålla en häst som tex har kapacitet för 120 och rida 130 med en massa fel gör både häst och ryttare olyckliga. Nu säger jag inte att det nödvändigtvis är så i ditt fall, men rent generellt.

Om du rider mer dressyr så hästen blir starkare och mer balanserad så kan det ju bli så att den hoppar bättre senare i livet. Troligtvis eftersom det inte är en utpräglad hopphäst.. Jag hade fortsatt med bommar eftersom den gör det bra och lagt hoppningen på hyllan ett tag.

Ja jag funderar på det. Jag började löshoppa honom förra året men märkte som sagt att han var klumpig och gav honom en paus i ett år men det blev ingen skillnad. Kanske han lär ha mer tid på sig.

Jag är också i tron om att det inte finns hästar som skiter i att dom river, det finns alltid en bakomliggande orsak. Eftersom du har köpt den häst du har köpt ( som bara är fyra och inte avlad för hoppning) antar jag att du inte har jättebråttom ut på tävlingsbanan?

Om du har det - rent krasst, byt häst.

Om du inte har det - strunta i hoppningen i ett halvår, stärk hästen och se om det är någon skillnad. Fyra år är ungt och det kan ta ett litet tag innan dom får kordinationen på plats.

Rent generellt tycker jag att vi håller fast för länge vid hästar som inte lämpar sig för det man vill göra med dom. Det anses nästan lite fult att sälja på grund sv att man har "växt ur varandra", som att man inte älskar sin häst tillräckligt. Jag tycker tvärtom - en häst mår som bäst där den får göra det den är duktig på. Dom vill göra saker bra så att behålla en häst som tex har kapacitet för 120 och rida 130 med en massa fel gör både häst och ryttare olyckliga. Nu säger jag inte att det nödvändigtvis är så i ditt fall, men rent generellt.

Nej precis, jag har inte bråttom ut på tävlingsbanorna alls och vill inte tävla höga klasser.
Håller med dig helt och hållet om att det är lite tabu att byta häst bara för att man själv vill hoppa och hästen inte vill. Att man inte älskar sin häst tillräckligt och bla bla bla. Men som du säger om man byter häst när man inte passar ihop så blir det ju bättre för båda parter då båda får göra det dom tycker är kul och är bra på! :) Så det är inte helt omöjligt att han kommer säljas om ett halvår till någon som är mer dressyrintresserad om det är så det ligger till! :)

Vi har haft såna hästar på ridskolan, som hoppat gärna men haft absolut ingen fallenhet och är lika glada om de hoppar genom hindret, i princip. Det har då varit dressyrstammade hästar med feta röda staplar för hoppanlag i blup. Bra hopphästar har de aldrig blivit, även om de tyckte det var roligt att hoppa, men med stigande ålder och erfarenhet har de kunnat lära sig litegrann hur man gör, och med mycket hjälp från ryttaren som sett till att de kommit fram till hindret på perfekt avstånd i bra balans, så har de kunnat hoppa felfritt på låga höjder ibland.

Så länge hästen ändå tycker hoppningen är kul, så är det ju inget som hindrar att man fortsätter hoppträna med den, även om man som ryttare kanske får leva med att man får träna länge och hjälpa till mycket för ett resultat som en mer hoppbegåvad häst fixar av sig själv på första försöket, mer eller mindre.

Hoppa stockar och risiga/spretiga hinder i skogen så brukar de dra upp benen är min upplevelse.

Hoppa stockar och risiga/spretiga hinder i skogen så brukar de dra upp benen är min upplevelse.

Skulle aldrig falla mig in att hoppa risiga/spretiga hinder med en häst som inte drar upp benen. Risken är ju att hästen skadar sig allvarligt och river sönder benen totalt.

Jag upplever dock att de inte drar benen i sådana hinder utan lyfter väldigt bra eftersom det är mer naturligt att hoppa naturhinder än bommar i ridhus. Det har funkat väldigt bra på ett par av mina hästar som inte förstod poängen med bommar iaf.

Min treåring var sån med löshoppningen i början. Vi har tragglat ganska mycket med bommar sen tidigt i hennes utbildning, och hon lyfte upp sig fint så länge bommarna låg på marken eller var extremt lågt upplagda, men när jag först introducerade löshoppningen för henne (det var den sommaren hon var två år) gjorde hon kaffeved av hindren. Vi började kanske på 20-30 cm, och testade inte mer än några gånger den sommaren, hon var verkligen den klumpigaste hopphäst jag någonsin sett. Jag har inte köpt henne för att få en renodlad hopphäst, och dressyren ligger nog närmare till hands för mig i nuläget, så jag lät henne vara.

Sen försökte vi igen i våras, det var åtta månader efter det förra försöket, och då gick det helt plötsligt hur bra som helst, det var som att polletten äntligen trillade ner. Idag hoppar hon 110 löst med bra teknik (hinderstöden stoppar där, hon hade förmodligen fixat högre), och är hoppad två gånger under ryttare på låg höjd. Så visst finns det hopp. Unghästar utvecklas olika, min är väldigt tidig både mentalt och kroppsligt är hon flera år längre fram än vad hon egentligen är. Även om din är ett år äldre så kanske den inte är lika "färdig"? Jag hade nog låtit den slippa hoppningen ett tag till, och sen testat igen vid ett senare tillfälle.

Men hallå. Hästen är fyra år, klart det finns hopp om en hoppframtid ;) Hästen behöver styrka, koordination, lära sig att bedöma avstånd, erfarenhet, självförtroende osv osv. Det händer mycket i en fyraårings kropp och knopp. Att hoppa och komma ihåg att man har fyra ben att lyfta på kan vara nog så svårt.

Liknande trådar

Hästvård Vill höra era erfarenheter ang unghästar som har ojämn styrka i bakdelen? Även erfarenheter av Patella-upphakning? Min häst lyfter inte...
Svar
11
· Visningar
1 118
Senast: Wembley
·
Hoppning hej! Jag skulle vilja ha lite tips om hur man hoppar in en slarvig unghäst. Vi tränar med bommar och där går det kanon lyfter fint...
2
Svar
31
· Visningar
7 785
Senast: caballus
·
Hoppning Min stora unghäst har fått mig att fundera lite... Hon är stor, försiktig och väldigt hinderklok. På tävling blir hon taggad (på ett...
Svar
0
· Visningar
896
Senast: Docka
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II