unghäst på bete med "vuxna"

S

snuttis_linsan

Min unghäåst ska gå på bete i sommar men har ingen jämnårig i närheten går det lika bra om hon går med vuxna hästar istället ? Har också två ponnier kanske det är bättre? .. Tänkte mer så att hon inte bara går och slöar utan rör på sig i hagen. Hade ju kul om hon haft en lekkamrat:crazy: Hur gör ni?

Sv: unghäst på bete med "vuxna"

För ett sto som är två år duger de andra hästarna bra som sällskap. Ston brukar inte vilja leka lika mycket som hingstar/valacker. Hon slår säkert följe med ett annat äldre sto. :)

hon är ett år men det kanske inte spelar någon roll? :d

Min häst (12-årig valack) gick ett tag med ett 1-årigt sto och hennes mamma. Min häst och 1-åring sprang och busade ganska mycket. 1-åringen var mer med min häst än med sin mamma :D och de hade ganska kul ihop.
Så din pålle kanske hittar någon som gillar att busa runt litegrann ändå!! Det beror inte alltid på åldern.. :D

Mitt 1-års sto går ihop med sin mamma och en 5-årig vallack. Den som busar mest är vallacken och han drar med sig unghästen.
De rejsar i full fart i hagen och brallar och har skitkul. På sommaren går de ihop med andra hästar, men de är äldre. Har man kuperade hagar så tror jag att de rör sig så mycket som de behöver.
Men visst hade det varit kul med en hel flock med unghästar, men det är ju inte alltid så lätt att ordna.

Det borde gå bra, alla hästar är flockdjur och leker ibland. :D

Jag tror inte att åldern spelar så stor roll, det är snarare en fördel med blandade åldrar i flockarna då de äldre fostrar de yngre.

Visst kanske de leker mer med jämnåriga, men ibland kan ju även äldre hästar vara leksugna. I vårt stall finns en numera 18-årig valack som fostrat en och annan buse genom åren, både som lekfarbror och som sträng magister. :D

haha okej :D kul att höra !
Det kommer vara en rätt så stor hage eftersom 5 hästar ska beta där .. Hoppas hon hittar en kompis men det ska nog inte vara något problem :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka