Unghäst och tänder

millus

Trådstartare
Jag märkte ikväll att min lilla 2,5-åring hade svårt att äta. Kraftfodret åt han med god aptit och även äpplen. Men sen när han skulle "mala" höet så hade han svårt med det!

Kan det vara att han tappat/tappar tänder? Han är inget svullen över kinderna och reagerar inte när jag klämmer!

Sv: Unghäst och tänder

Jag försökte, men såg inget speciellt. Jag har så låg erfarenhet av hästtänder så jag vet inte vad jag ska titta efter? Men tandköttet såg normalt ut och framtänderna var fina. Han tvekade inte att äta, men kunde liksom inte "idissla".

Ja dom brukar bli lite hängiga när dom fäller tänder. Längst bak kan du ändå inte se ändå, ja om du nu inte har något att hålla upp munen med samt en bra fick/pannlampa.

Troligen problem med tandfällningen, kan t ex vara persisternade mjölktandskappor som behöver tas bort. Avvakta ngr dagar och kontakta vet om det ej ger med sig.

Ja, det ska jag absolut göra! Hur många dagar vågar jag avvakta...Om han blir sämre och får svårt att äta vanlig mat så ringer jag ju direkt.

Att mjölktandskappan sitter kvar är inget farligt i sig, men om hästen inte kan tugga ordentligt och kanske ratar grovfodret finns förstås en risk för en störd tarmflora/funktion med påföljande kolik. Risken är dock inte så stor, vänta du till efter helgen om det inte blir värre.

Sniffa lite i munnen på honom - riktigt dålig lukt gör kanske att du ska ringa vet tidigare. Det är ju inte säkert att det är en mjölktandskappa även om sannolikheten är stor.

Tusen tack för svaren:love:

Hur ska denna lilla häst(90 cm) kunna bli en normal häst med världens daltigaste matte? Men jag är så rädd om min lilla guldklimp och vill att han ska ha det bästa hästlivet!

Jag har två hästar till och dem är jag inte alls så daltig med, det måste vara att jag haft den lilla sen han föddes!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 711
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 544
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka