Unghäst med passartad skritt

MorvanMorr

Trådstartare
Jag har nyligen köpt en *förhoppningsvis* blivande stjärna - 3-årigt halvblodssto som är mycket trevlig och med hyfsat bra gång rakt igenom. Skitten tenderar dock att bli passartad - ibland. Jag har inte haft henne länge nog för att vara helt på det klara med när den är som "värst" men tendensen är att hon passar mest då hon blir lite stressad och när hon är lite trött.

Vad säger ni - ska man bekymra sig överhuvudtaget, finns det något särskilt man kan tänka på inför framtiden, etc? Givetvis diskuterar jag också detta med min tränare när vi kommer så långt, men vi har ännu inga träningar inplanerade.

Tacksam för tips och funderingar!

Sv: Unghäst med passartad skritt

Jag skulle säga att det inte är fasansfullt så länge man vet om det och försöker träna bort det, vara extra nogrann med takten under utbildningen.

"Givetvis diskuterar jag också detta med min tränare när vi kommer så långt" ? När har ni kommit så långt?

"Givetvis diskuterar jag också detta med min tränare när vi kommer så långt" ? När har ni kommit så långt?

När jag ringt och bokat in första träningen :D Skrev detta för att undvika kommentaren "diskutera det med din tränare". Det ska jag givetvis.

Hon är väldigt taktmässig, framförallt i traven. Som sagt är jag inte ännu helt på det klara med när hon blir som mest passartad. Som jag minns från filmerna när jag provred såg hon inte passartad ut i skritten, så det kan hända att det blir bättre under ryttare?? Får filma igen och se.

Men takt och avspänning antar jag är nyckelord.

På en häst med passanlag tex islandshäst med fem gångarter kommer passen ofta fram i fel lägen om hästen är spänd. Lösningen är oftast sidförande och lösgörande arbete.

Min unghäst (nu 5 år) kan få en passartad/ojämn/otaktmässig skritt, främst när hon är spänd, t.ex. på tävlingsbanan. Order från tränare är att inte joxa för mycket i skritten. Hittills har jag i princip inte skrittat något alls på kort tygel utan all skritt har varit på lång tygel eller längre tygel med lätt kontakt. Nu när dressyrprogrammen kräver lite mer "arbetad" skritt har jag fått order om att försiktigt tänka in lite sidförande jobb i skritten för att få bort passen.

Min jäst har endast passtendenser uppsuttet, inte alls när man leder henne eller när hon rör sig fritt i hagen.

Tillägg: På en 3-åring skulle jag inte jobba skritten alls utan bara "trimma" i dressyr & galopp och bara skritta på lång tygel som paus.

Jo, jag skulle bekymra mig. Iallafall om jag vill upp i klasserna.

Skritt är den gångart som är svårast att förbättra och speciellt passtakt är otroligt svårt att bota (permanent).

Många dressyrdomare dömmer ner passtakt rejält och i och med att gångarten är skritt så syns minsta tendens.

Det bästa sättet att "bota" passtakt är att inte jobba hästen i skritt alls.
Skritt skall endast vara ett sätt att varva ner, långa tyglar, lång överlinje och unvik raka spår. Inför tävling kan du plocka upp tyglarna korta stunder och helst då när du rider över bommar eller för att göra en sidförande rörelse.

+ Viva

Tack för att ni delar med er!

Just nu jobbas ju hästen inte i skritt. Jag försöker rida ut så mycket som möjligt i skog och mark och på banan blir det korta pass i mestadels trav och galopp.

Hästen är visad på 3-års test i maj och fick där 7a på skritten.

Det bästa sättet att "bota" passtakt är att inte jobba hästen i skritt alls.
Skritt skall endast vara ett sätt att varva ner, långa tyglar, lång överlinje och unvik raka spår. Inför tävling kan du plocka upp tyglarna korta stunder och helst då när du rider över bommar eller för att göra en sidförande rörelse.

Håller inte med, jag tycker hästar med oren skritt och är skritten nära pass, att den ska tränas-men man måste göra rätt.

Beroende på orsak till passartad skritt så tror jag på att "arbeta skritten för att få den ren" eller "låta bli skritt alls".

TS skriver att hennes häst tenderar till pass när den är lite stressad eller trött, min erfarenhet är att jobbar man skritten på en sådan häst så blir den bara mer stressad av det = passinslagen ökar.

Däremot, på en häst med stor, avspänd skritt, kan man säkert tjäna på att aktivera skritten mer för att få hästen att röra sig rent.

Eller är det arvet av den nordsvensk lunken som spökar, lång låg form näsan nästan vid backen, vägvinnande och obekvämt att sitta på hästen. Men en fantastisk gångart(sblandning) om man ska sitta i timmar och köra. Vagnen går så jämnt och fint och hästen tycks orka hur långt som hälst!

Fast jag dummar mig lite, till dresyrdömmeri duger den inte! Men om den inte går bort med träning kanske det går att göra som andra oönskade beteenden, träna fram det för att kunna få ett avgränsat kommando för det. Bara en tanke, inte vet jag hur det skulle göras, men en tanke bara.

Ptr

Eller är det arvet av den nordsvensk lunken som spökar, lång låg form näsan nästan vid backen, vägvinnande och obekvämt att sitta på hästen. Men en fantastisk gångart(sblandning) om man ska sitta i timmar och köra. Vagnen går så jämnt och fint och hästen tycks orka hur långt som hälst!

Fast jag dummar mig lite, till dresyrdömmeri duger den inte! Men om den inte går bort med träning kanske det går att göra som andra oönskade beteenden, träna fram det för att kunna få ett avgränsat kommando för det. Bara en tanke, inte vet jag hur det skulle göras, men en tanke bara.

Ptr

Liksom eeh, va? Avlad dressyrhäst har onnte i närheten av nordsvenskt blod i sig. Nordsvensken är väl dessutom heller knappat en van passgångare, eller med lång vägvinnande skritt för den delen.

Ditt svar är riktat till mig, men jag förstår det inte alls. Vad menar du?

Eller dummar du dig över oss som rider "avlad dressyrhäst"? Onödigt i så fall.

Nu får ni ge er.

Svarar utan hänsyn till rätt inlägg bara därför!!

Nåt ursprung på halvblod finns det väl, om det är svenskt så är det väl Hemfödingar, långt innan nordsvensken var uppfunnen.

Det var det ena

Sen påpekade jag att jag dummade mig, men ändå så var det en tanke som slog mig.

Nä jag har ingen anledning att ha några negativa åsikter om dresyrridning, även om jag inte är intresserad av tävling så är det en viktig del för att hålla hästen i bra skick, och jag skulle vilja kunna betydligt mer!

Och visst är det så att Nordsvensken inte har lika lång skritt på det viset, därav antagligen denna mellangångart som kanske passar bättre med knäna längre ner på benen, vad vet jag. Väl så vägvinnande är det i alla fall, tränade halvblod har haft bekymmer att skritta med efter några timmar. Och något jag skulle vilja lära mig är just att "beställa" fram detta rörelsemönster. Sträckor och lass efter som gör hästen riktigt svett går han torr på med kortare tid när han faller in i detta. Och jag har sett Svenska halvblod gå på liknande sätt, dock utan ryttare eller vagn. Sen reagerade jag på det där med trött, detta sätt är ett sätt att spara sig.

Tanken var bara den, att går det inte att träna bort så kanske det går att träna in så att det går att välja bort.

Hästen är ung än, kanske bara det ena benparet ligger lite efter det andra i programmeringen menads man växer, det är en annan tanke.

Ptr

Nu får ni ge er.

Svarar utan hänsyn till rätt inlägg bara därför!!

Nåt ursprung på halvblod finns det väl, om det är svenskt så är det väl Hemfödingar, långt innan nordsvensken var uppfunnen.

Det var det ena

Sen påpekade jag att jag dummade mig, men ändå så var det en tanke som slog mig.

Nä jag har ingen anledning att ha några negativa åsikter om dresyrridning, även om jag inte är intresserad av tävling så är det en viktig del för att hålla hästen i bra skick, och jag skulle vilja kunna betydligt mer!

Och visst är det så att Nordsvensken inte har lika lång skritt på det viset, därav antagligen denna mellangångart som kanske passar bättre med knäna längre ner på benen, vad vet jag. Väl så vägvinnande är det i alla fall, tränade halvblod har haft bekymmer att skritta med efter några timmar. Och något jag skulle vilja lära mig är just att "beställa" fram detta rörelsemönster. Sträckor och lass efter som gör hästen riktigt svett går han torr på med kortare tid när han faller in i detta. Och jag har sett Svenska halvblod gå på liknande sätt, dock utan ryttare eller vagn. Sen reagerade jag på det där med trött, detta sätt är ett sätt att spara sig.

Tanken var bara den, att går det inte att träna bort så kanske det går att träna in så att det går att välja bort.

Hästen är ung än, kanske bara det ena benparet ligger lite efter det andra i programmeringen menads man växer, det är en annan tanke.

Ptr

Hemfödingar?? Nu vet vi ju inte stammen på hästen, vilket i sig är rätt oviktigt. Men jag kan garantera dig att det inte finns en droppe nordsvenskt blod eller "hemfödingsblod" i hästen. Halvblodet som ras är en uppblandning av fullblodsraserna och tyska raser.

Den gångart som du beskriver tror jag heller inte har med pass att göra. Jag uppfattar din beskrivning som en halt häst. Men det är naturligtvis en högst subjektiv tolkning. Jag förstår heller inte ditt inlägg från början och hur det ska vara till hjälp för ts med hennes passande häst? Och aldrig aldrig aldrig att man vill lära en dressyrhäst att passa. Om det skulle läras in och hästen tycker det är lättare att passa än att skritta i en ren takt kommer du aldrig kunna rida ett godkänt dressyrprogram.

När man beskriver en skritt som vägvinnande syftas på hästens övertramp. Ofta är det hästar med en stor skritt som blir passartade när de ska få ihop kroppen i samlingen. Tror inte att det finns många nordsvenskar med det problemet. Inte heller köper jag att nordsvenskan har "knäna längre ner mot backen". Och en korrekt nordsvensk har inte heller nån "mellangångart" som du beskriver. Då är den oren och inte heller en god representant för sin ras.

Det är klart att alla hela hästar ska kunna visa upp en korrekt skritt! Men vad är det som gör att skritten blir mer passlik. Tror inte att det är ren passtendens, utan en förskjutning i rörelsemönstret för fram eller bakvagn. Skritten är ju inte fullständigt diagonal från början. Och en vägvinnande skritt behöver inte ha med övertramp att göra. Vissa hästar har nog så långa steg och lägger mycket väg under steget. Att flytta fram fram bakpartiets steg för att lägga mer vikt på bakvagnen lärde jag mig att det kallades samling. En förberedelse för att kunna få hästen att slå ihjäl folk och även ryttare med frambenen, samt att kunna vända fort så att man kunde hugga av huvudet på de som hästen inte massakrerat.

Geometrin på Halvblod, svenska som utländska är annorlunda, det är bl a. därför arbetshästerna som tex nordsvensk har lite mindre besvär med snö och ris.

Och att påstå att en häst är hallt bara för att han gör ett bättre jobb på kortare tid med mindre ansträngning, det är ju inte klokt.Visst jämfört med skritt så är det orent, inte är det ren pass häller, men det är lika på båda sidor, steg efter steg, km efter km. Så kommer där en backe och då när det måste tas i så blir det skritt.

Ibland kan tanken att gå omvägen att lära in för att förstå hur man bäst hjälper hästen att låta bli vara en väg att gå, en av många. Lyckas inte det ena så blir det att prova en annan väg.

Ptr

Beroende på orsak till passartad skritt så tror jag på att "arbeta skritten för att få den ren" eller "låta bli skritt alls".

TS skriver att hennes häst tenderar till pass när den är lite stressad eller trött, min erfarenhet är att jobbar man skritten på en sådan häst så blir den bara mer stressad av det = passinslagen ökar.

Däremot, på en häst med stor, avspänd skritt, kan man säkert tjäna på att aktivera skritten mer för att få hästen att röra sig rent.

Tycker du skrivit klokt.
I min erfarenhet är stress/spändhet helt klart en stor anledning till passartad skritt eller pass tendens. Ibland är det så pass subtilt att det inte ens går att klart utröna vilken typ av stress som utlöser och vilket som inte utlöser.

det mest intressanta upplevelsen gällande pass jag ngnsin erfarit genom de 35 åren jag ridit och haft hästar, var förra hösten när jag var hos en god vän i spanien och fick prova på fantastiska hästar. Red en KWPN hingst som var inköpt som dressyrhäst pga sina underbara gångarter, men som tyvärr hade stor passtendens i skritten. Första dagen jag red den red vi ut på långtur i bergen. Hästen, och de 3 övriga hingstar som var med, var rätt så taggade, men otroligt lydiga och välridna, så inga utspel alls även om man kände laddningen. Tränaren till hästen var med på sin egen häst, och konstaterade efter 2 timmarsturen med mycket skritt att hästen inte passade alls med mig i sadeln. Dagen efter red jag den i dressyr, den passade inte då heller, förrutom några anslags tendenser i fri skritt på lång tygel efter passet. Jag tror en faktor är att jag var betydligt längre och tyngre än den dressyr ryttare som vanligtvis red den, plus kanske faktorn att jag inte hade passtendensen som problematik med mig i bagaget. Talangmässighet hade det definitivt inte att göra med, för den vanliga ryttaren red underbart jmfrt med mig - en fantastisk dressyrryttare, koordinerad, mjuk tjej med underbar ridkänsla.

bara en reflektion ;)

Tror som dig, att det beror lite på varför hästen passar.

Min ena häst har enorm skritt, och faller emellanåt gärna in i passtakt. Särskilt om han är otränad och vill skjuta på mer än han bär, då kliver han gärna på med stoooora steg och går som ifrån sina bakben. På honom hjälper det att rida skritten, aktivera hela tiden samt försöka få honom mer på bakbenen.

antar att det är skritt på tygeln som blir passig???

Den skulle jag i nuläget inte skritta på tygeln o senare mest träna på ökad skritt, växla mellan ökad o mellanskritt o efter det lite öppna som gör att den måste skritta i fyrtakt.

som regel kommer det av en ej tillräckligt följsam/ timad hand plus spänning.

Mkt lösgörande arbete är medicinen :D! ofta handlar passen om spänningar. För man kan inte rida i flygande pass utan att stelna till ryggen och spänna hästen (helt emot dressyren, men en häftig känsla på en issis som kan.)

Din häst är ju inte så gammal så ger det tid, växla mellan gångarterna, rid korta pass.

antar att det är skritt på tygeln som blir passig???

Den skulle jag i nuläget inte skritta på tygeln o senare mest träna på ökad skritt, växla mellan ökad o mellanskritt o efter det lite öppna som gör att den måste skritta i fyrtakt.

som regel kommer det av en ej tillräckligt följsam/ timad hand plus spänning.

Nej, faktiskt inte (passig i skritt på tygeln). Nu jobbar jag ju inte i skritt på tygeln i några långa sträckor men jag rider mjuka bågar på kort tygel korta stunder. Där är hon följsam och taktmässig. Det jag tänkte på igår när jag red var att passinslagen kom efter avsaktning till skritt från trav - då blir hon passartad en bit. Sedan "hittar" hon liksom takten igen och skrittar bättre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka