Unghäst med passartad skritt

Sv: Unghäst med passartad skritt

Mkt lösgörande arbete är medicinen :D! ofta handlar passen om spänningar. För man kan inte rida i flygande pass utan att stelna till ryggen och spänna hästen (helt emot dressyren, men en häftig känsla på en issis som kan.)

Din häst är ju inte så gammal så ger det tid, växla mellan gångarterna, rid korta pass.

Ja, det är lösgjordhet (avspändhet) och styrka som jag spontant har tänkt som vägen bort från passinslagen (eftersom hon nu inte uppvisar det hela tiden). Kul att höra reflektioner från någon som i en del lägen vill ha passgången där ;)

För mig som haft lipizzaner i 20 år är det ett helt nytt rörelsemönster att vänja sig vid detta, halvblod med kilomerterlånga ben... :o

Om den har en stor skritt får du rida med mkt längre tygel än vad du är van vid på en äldre utbildad häst o följa med mkt mer. tänk ökad skritt.

Var snabbare med stor eftergift när du saktar av.

Mitt 5-åriga halvblod var väldigt passig i skritten då han kom som 4-åring. Han kom från en portugis med lite annan syn på utbildning. Han red inte hästen alls i skritt. Och hästen hade inte heller ridits ut.
Han var sen i växten och hade lite balansproblem och spände sig då.
Allt detta visade sig då man ledde eller tog honom i lina.

Jag tog honom som handhäst och red ut, rakt ut i bushen över stock och sten. Jag red där jag brukar rida min Islandskorsning. Så att han fick lära sig balansera upp sig och länga/korta steget. Jag jobbade hästen i djup form och var noga med att han var avslappnad. Vi jobbade med hans balans för hand och uppsuttet så att han längre stunder opåverkad kunde vara kvar i balans.
Han har stretchats avsuttet med.
Hästen är idag mentalt och fysiskt mer avslappnad än då han kom. Han har ju givetvis också vuxit, mognat och allt sånt normalt.
Han kan idag skritta helt normalt. Han har tom rätt bra skritt när han känner fläsket under lite sansade former. ;) På tre-års hade han väl 8 på skritten om jag inte minns fel.
Så från det till att inte ens kunna skritta på ett år går tydligen med växtfaser och hur man rider/utevistelsa i hage etc.

Jag upplever precis som de flesta andra att det är en balansgrej/stress om en häst känns passig i skritten. Kan den skritta avsuttet får man väl fundera över varför den inte kan det uppsuttet etc.
Jag tycker faktiskt inte man behöver skilja så mycket på halvbloden och övriga raser i hur man arbetar bort passinslagen. Det funkar lika bra på Islandshästar att tex rida öppna, rida en häst böjd likt volten som man flyttar bogen in och baken ut, skänkelvikning etc. Man påskyndar den benisättning som dröjer för länge helt enkelt. Det framben som måste i fortare för ren takt.
Samma tänk som vid hästar med galopproblematik a la Islandshäst som blir fyrtaktig i galoppen. Samma galopproblem hade ett halvblodssto en kompis hade. Passade i skritten med. När det jobbats bort tävlade de iaf msv med plac om jag minns rätt.

som regel har det med spänning att göra i komb. med en stor skritt.

det löser sig när hästen blir van o avspänd.
en avrastad häst o en ryttare med en god hand löser detta lätt.

det är sällan ngt som man behöver markträna hästen på- att ta ner huvudet. det gör en lösgjord avrastad häst - om den rids väl.

om man inte törs rida ut ensam så får man väl tömköra rakt ut i skogen- promenera o den får självförtroende av att gå först. OK att sällskapet går efter- är med.

det som är bra med handhäst är att den kan få galoppera t o m.

+ axel

Den här hästen var när jag fick hem henne endast riden på bana, så det har varit vårt främsta jobb under september - fram till nu att gå med och rida henne i skogen. Jag upplever att hon blivit mycket mer välbalanserad bara på denna korta tid. Första gångerna sprang/ snubblade hon sig ner för små backar och höll på att stå på öronen över minsta rot eller stenparti. Nu balanserar hon upp sig i backarna och kliver stadigare över "hinder" också. Så, det går åt rätt håll. Hoppas att det i förlängningen även minskar förekomsten av passinslag.

Passinslagen kommer inte bara uppsuttet, utan också utan ryttare, i hagen t.o.m.

Vilken konstig häst du har skaffat dig:angel:

Den har antagligen oxå gått i en slät fyrkantig hage..

Tror att du fixar det där:bow:

Vilken konstig häst du har skaffat dig:angel:

Den har antagligen oxå gått i en slät fyrkantig hage..

Tror att du fixar det där:bow:

Hon är väldans gullig och cool, men lite konstig också (stor och brun liksom ;))

Jag är inte jättebekymrad men tycker det är viktigt att jag iallafall försöker undvika att förstärka hennes svagheter. När min förra häst var ung funderade jag aldrig över sådant, jag bara red :o

Som fortsättning skulle det vara kul att höra om och i så fall hur ni andra lägger upp utbildning och träning för att kompensera för brister i era hästars extriör/gång/temprament etc. Men det är kanske en annan tråd det :idea:

Det bästa sättet att "bota" passtakt är att inte jobba hästen i skritt alls.
Skritt skall endast vara ett sätt att varva ner, långa tyglar, lång överlinje och unvik raka spår. Inför tävling kan du plocka upp tyglarna korta stunder och helst då när du rider över bommar eller för att göra en sidförande rörelse.

Här håller jag inte allt med

För det första ta och kolla upp hästen min häst var passaktig och även tölttaktig i sin skritt.
Jag kollade upp henne hos en ET och det visade sig att hon satt fast i sin SE-Led. Detta korrigerades och jag kunde börja jobba upp mjukheten hos min häst nu när förutsättningarna var okej.

Jag jobbade väldigt mycket i skritten istället, jag värmde alltid upp med 15-20min skritt på lång tygel innan jag satte igång så hästen var ordentligt uppvärmd.

Sedan kortade jag tyglarna och la all vikt i att hästen inte skulle spänna sig för det är där orsaken till problemet är... just spänningar.

Hästen skall ge efter för tryck och inte köra upp huvudet och kämpa imot bettet.
När hästen väl förstår vad jag vill när jag tar tag i tygeln att hon skall ge efter i nacken och slappna av berömmer jag henne genom en eftergift och en lliten klapp på halsen.
Stadig yttertygel hela tiden.
Jag arbetade väldigt mycket med att ställa henne flytta ut eller in baken skänkelvikningar öppna sluta skrittpiruetter bak och framdelsvändningar samt tempoväxlingar..

Att hoppa över skritten är väldigt dumt.. för klarar du inte av övningarna i skritt kommer du inte heller att klara av dom i trav eller galopp eller som i mitt fall som har islandshäst i tölt eller pass.

Min häst har gått från en rätt så dålig skritt som varit steg och oren till en stor luftig avslappnad ren skritt på bara 4 månader med träning!

Skritten är viktigt enligt mig och skall inte hoppas över!!

Gillar inte alls att du tar tag o den ska ge efter:crazy:

Man kan trava o rida fram den rätt kravlöst o ta korta skrittpass med jämna mellenarum- övergångar.

Tar du tag så SKAPAR du spänning, men visst.. vissa hästar ger efter.

Fri från handen betyder mer att ryttaren inte GER den ngt att hänga på- är skicklig- konsten

Nu får vi inte glömma bort att hästen ifråga är 3 år bara. Så ut i skog och mark ser jag som prio, inte en massa skrittpiruetter osv. Framåt i bra takt, gärna med sällskap -> trygghet. Och fokus på att få hästen lösgjord i kroppen.

Däremot håller jag med dig om att skritten är viktig, jag början sällan med de andra gångarterna fören jag känner att skritten är ok. Men märker jag att det är mkt spänningar så kan tex en uppfriskande galopp släppa en del och sen gå tillbax till skritten, brukar ge bra resultat, oftast. Och på unga hästar är jag inte lika kräsen, bara de lyssnar på mig, men är de väldigt spända så som sagt växla gångart kan oxå hjälpa. Och lösgörande arbete, hela tiden.

Jag sk´rittar nästan inte alls på en 3-åring utan trav o galopp o sen går med den.

De bjuder sällan i skritten så lite fart ger bjudning o spänsten gör att de musklar sig i ryggen fortare.

Nej så unga hästar behöver man inte skritta så mkt med, brukar hoppa upp efter vi gått en stund och av innan vi kommer hem. Men på äldre hästar är det ju en toppen gångart att jobba i. Däremot en 3-åring känns lite overkill att skritta i längre stunder uppsuttet. vid klättring är det en annan sak, då är ju skritten bäst och är man lite smart och har lite krafter kan man ju sitta av så slipper hästen ha en på ryggen.

Förtydligande från föregående inlägg: Däremot håller jag med dig om att skritten är viktig, jag början sällan med de andra gångarterna fören jag känner att skritten är ok (på äldre hästar).

Senast ändrad:

Vad menar du att skritten är OK?
Ren?
Jag skrittar på lång tygel o joggar sedan igång i låg form- värmer upp utan krav.

Skritt på tygeln i annat än ökad skritt kortar upp hästens rörelse o det tar jag senare- sedan dn värmts o stretchats.
Det tar tid för en muskulös häst att värma upp allt o det görs med kardioträning- puls.

för tävlingsryttare är en bra ökad skritt värdefull så mellan o samlad skritt rids bara kortare stunder.
Man arbetar hästen i de andra gångarterna även om det ska gå att skritta på tygeln.
hästen har svårare att röra sig genom kroppen i skritt under påverkan iom att den är fyrtaktig.

Faktiskt lite som att få en människa att utföra saker under gång istället för trav- där du kan skutta o komma upp från marken- därav gångtävlingar ser så sjuka ut:angel:

Senast ändrad:

Som sagt, hästen är bara 3 år och inte riden så många månader ännu (och hon är besiktigad ua för knappa 3 månader sedan), så det är ännu inte dags att "jobba" skritten. Mer än att jag (som sagt) rider mjuka bågar för att kontrollera att hon är följsam åt båda hållen, även i skritt. Sedan tränar vi en del på halter också, vilket inte var helt befäst tidigare. Den har också en väldigt känslig mun, så det är inte läge att hålla emot. Just nu är det mesta fokus på att hon ska vara trygg med handen - inte spjärna emot men heller inte undandra sig kontakt. Är en fin balansakt detta :D

Min förra häst arbetade jag däremot mycket i skritt, särskilt de senare åren när han var lite skruttig i benen (och hade lugnet att jobba i skritt..). Är fantastiskt vad fina de kan bli av att mest skritta! Men, precis som axel skriver vill jag gärna ha en ordentligt uppvärmd häst när skrittarbetet startas. Med gamlingen innebar detta lång framskrittning i skogen.

Senast ändrad:

Jag drar inte ner hästen;)
Utan vill hästen köra upp huvudet så visst gör de men jag ger INTE efter för då har man sagt DUKTIG bra rätt till hästen.
Alltså har man precis berömt hästen när den slog upp huvudet och gick emot dig!

Vill man ha det så ? hej inte jag iallafall.

När jag kortar mina tyglar börjar min häst tugga på bettet på en gång hon sänker huvudet och slappnar av i nacken..
Jag har en lätt jämn kontakt i munnen
Vad skall jag klaga på??

Inget=)
Inga spänningar för fem öre på min häst just nu hon går som en dröm för dagen.

Går hon emot så håller jag där min hand var innan hon gick emot och när hon sedan självmant tar ner huvudet kommer en eftergift eftersom den fanns där innan hon slog upp huvudet..

Folk är så rädda att ta tag i tyglarna allt annat som inte hänger och dinglar är häääämskt.. tänker man så så får man också en ridning därefter.;)
Visst kan man rida med hängande tyglar och ha hästen låg och lång kolla bara på westernryttarna men med den formen kommer du inte långt ute på dressyrtävlingarna.

Självklart att man måste få ta tag i tyglarna utan att stämplas som en som sitter och sliter och sågar sin häst i munnen!

Jag sitter inte och sliter och drar och sågar i min häst mun men jag har lärt henne att drar hon upp huvudet är det hon själv som skapar ett tryck i sin mun.
Detta gillar hon inte vilket hon har kommit på genom att sänka huvudet bort från trycker och där har hon insett att det är betydligt behagligare att ha huvudet.

Om en häst slår upp huvudet så kan jag inte påstå att problemet går att lösa genom att smacka fram den i trav och trava på i 320 för den skall gå fram. Tyvärr det är inget jag sysslar med inom ridningen.

Alla rider vi väl olika så här rider jag och jag ger min syn i hur man kan läsa trådskaparens problem.

Sen får hon själv avgöra hur hon vill lösa sitt problem=)

Ja nu pratar jag ju om inridna hästar.. Men en häst under inridning typ första 6 månadrna skall man ju givetvis inte sitta och pressa ihop. Utan där handlar ju allt om att hästen skall tycka allt är suuuperroligt tänka frammåt förstå skänklarna och svänga stanna och sånna saker.

Men det lät på vissa här att de aldrig skrittade utan hoppade upp och travade och galopperade runt 1 timme och hoppade av.
Det är inge ridning jag förespråkar ialalfall=)

Skritta mycket ute i skogen så hästen får lyfta på tassarna stärker hela hästen och de måste använda huvudet och samtidigt får man bort passtakte oftast p åköpet=)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka