Unghäst med pålagringar och skeletturkalkning?

AnnEve

Trådstartare
Har ett fyraårigt sto, som i april fastnade med sitt framknä i ett grimskaft och lyckades dra sönder delar i knäet.
Hon hade vid första besöket på Husaby en skada på inre sidoligamentet, rejäla blödningar, skada på knäbörjaren, samt en mycket, mycket liten spricka baktill på knäet.
Allt har läkt fint, ligamentet är nästintill ihopläkt, hon rör sig fint och prognosen såg fin ut, tills vi röntgade henne igen (ca en månad sedan).
Då visade bilderna lindriga pålagringar framtill på knäet (os carpi intermedius och tertiums) och baktill på knäet samt griffelbenshuvudet fanns skeletturkalkningar (ca 5 mm).
Hon är idag initialt ohalt och rör sig fint, men hela knät är lite svullet.

Är det någon som kan säga något om denna skada?
Vad är prognosen? Kan en häst fungera bra som rdhäst med både pålagringar och urkalkningar?

Sv: Unghäst med pålagringar och skeletturkalkning?

Har tyvärr inget svar, reagerade bara lite på det här med urkalkning. Vad beror det normalt på? Brukar det kunna bli så vid skada eller?

Min pappa har visat sig ha någon sorts problem med sköldkörteln, vilket (tydligen) lett till urkalkning (generellt tror jag, inte någon specifik kroppsdel) och mkt njursten. Tänkte om det kan vara liknande/motsvarande på häst?
Om urkalkning sker så kanske det kan bli extra mkt pålagringar?

*spekulerar*

Sv: Unghäst med pålagringar och skeletturkalkning?

Är hästen klinisk sett symtomfri kan du inte göra annat än vänta och se. Typen av skada du beskriver är ju inte heller helt vanlig, jag hade följt upp skadan med täta veterinärkontroller (klinisk undersökning) och hoppats på det bästa.
Att "döma ut" en häst på enkom röntgenfynd är i min mening idioti..
Kliniken du valt är dessutom hyfsat känd just för att övertolka bilddiagnostiska fynd..

Liknande trådar

Hästvård 18-årigt halvblod imp. Irland, hade en kotledsinflammation 2009 som behandlades med tuppkam och läkte fint. Han röntgades i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 577
Senast: Ekblomma
·
Hästvård Jag blir lite förvånad av 'svängningarna' i åsikter som förs fram ang när man ska ge upp och se till att få sin häst utslagen. Så nu...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 378
Senast: LaMaya
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 737
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V