Unghäst med dålig bjudning!!

harri

Trådstartare
Jag har 3 (4 i februari) årig d-ponny som har jättedålig framåtbjudning i skritten, det blir lite bättre när man har travat men det är fortfarande inte bra!! Någon som har erfarenhet av detta eller som har något tips på hur det kan bli bättre? Hon är skodd runt om så hon är inte ömfotad, jag varvar mellen en dressyr och en hoppsadel och att rida barbacka så det är inte det som är felet heller. Det är alltid en "vuxen" häst med mkt motor med när vi rider men det bekommer inte henne att hon blir efter, jag rider henne bara i skogen och på grusväg och aldrig på samma ställ två dagar i rad. När man tömkör och longerar är det bättre. Jag vill ju inte direkt sitta och banka sönder min häst och vara arg på henne varje gång vi har ridit. Hon har inte ont utan det verkar bara som att hon inte vill framåt.

Sv: Unghäst med dålig bjudning!!

Hur länge är hästen riden?

Min unghäst var också lite osäker i början och gick försiktigt, det är ju såklart lite annorlunda med en klump ryggen istället för att "klumpen" går på marken

Hur ligger sadeln? Går bogarna fria?

Senast ändrad:

Det är jättevanligt på unghästar och jag skulle tro att det kommer att bli bättre i takt med att hästen blir mera balanserad och musklad för att kunna bära upp en ryttare. Du har ju gjort allt enligt boken; äldre häst med som draghjälp, variation och den är skodd.
Möjligen kan man befästa de drivande hjälperna genom att träna på just det i korta pass.

Tror inte du heller ska lägga så stor tyngd vid det i början (om hästen ej blivit riden så länge). Jag brukar jobba mycket med rösthjälperna vid longering och tömkörning som fungerar bra i början också som en extra hjälp vid ridningen. Olika från häst till häst säkert me kan kanske vara värt att prova. Lycka till!

Tusan,råkade svara till fel,sorry :angel: men du kan läsa min filosofi där ändå:)

Hur länge är hästen riden?

Min unghäst var också lite osäker i början och gick försiktigt, det är ju såklart lite annorlunda med en klump ryggen istället för att "klumpen" går på marken

Hur ligger sadeln? Går bogarna fria?

Hon är inte riden så länge men hon går i naturlig form och bär sig själv så hon har ju inte jättedålig balans. Sadlarna passar så bra de kan göra på en omusklad unghäst med stor unghästmage men jag vet ju att hon är kännslig för när det trycker på bogarna det är ju därför jag rider barbacka och med dressyrsadel.

Min unghäst som är riden ett bra tag nu, han är 4 år, har också svårt för att ta för sig i skritten. När man manar på honom lite extra vill han gärna falla in i trav.

Så blir min oxå även om hon saktar av direkt efter. Men det blir liksåm ingen längning av steget.

Att få en unghäst att länga sig är väl inget man direkt eftersträvar innan den är musklad och väl balanserad under ryttare.

Ang att hästen går över i trav när ryttaren manar på har ingen betydelse, det är snarare bra att hästen reagerar på drivande hjälper.
Jag rider mina unghästar ganska lite i skritt, tycker det är en av de svåraste gångarterna att jobba i.

Liknande trådar

Träning Nu behöver jag alla tips man kan få. Har ett 7årigt sto efter Akribori som är 7år,sent inriden som 4åring men har ej hållits igång...
Svar
15
· Visningar
2 505
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 190
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar