Sv: unghäst lägger tungan över bettet!!!!
Aha, jag kallar "din" eftergift för att hästen "kommer i form och jobbar på tygeln". Då är jag med hur du tänker. Tänk bara på att "arbetande händer" kan definieras på många olika sätt. Man ska inte sitta och "såga" med händerna, men ett lätt plockande/kramande i tyglarna kan ibland vara bra om man t.ex. har en häst som lätt "glömmer bort" att man sitter där uppe.
texi skrev:eftergift=hästen böjer sin nacke
Eftergiften i hästens nacke kommer när ryggen och bakben är starka och hästen arbetar korrekt. Den böjningen av nacken ska hästen utföra själv, inte tvingas till genom ryttarens "arbetande" händer.
Händer som stör hästen i munnen ger hårda munnar, mindre tramp, svagare framåtbjudning samt att hästen tillslut går bakom hand.
Jag har lärt mig av en beridare på Strömsholm att handen ska hållas så stilla som möjligt. Jag har inte sagt att handen och handleden ska vara stum/stel/stenhård utan menar förståss relativt avslappnad, så att munrörelserna kan kännas.
Dessutom kan rörelser i armbågen kan faktiskt vara fjädrande, små, fina och mjuka
Aha, jag kallar "din" eftergift för att hästen "kommer i form och jobbar på tygeln". Då är jag med hur du tänker. Tänk bara på att "arbetande händer" kan definieras på många olika sätt. Man ska inte sitta och "såga" med händerna, men ett lätt plockande/kramande i tyglarna kan ibland vara bra om man t.ex. har en häst som lätt "glömmer bort" att man sitter där uppe.