Sv: unghäst köra eller ej??
Jag började köra in min arab vid 1,5 års ålder.
Men med påbörjad inkörning betyder det ju inte att man börjar trava runt hejvilt direkt, får man ju tänka.
Vi började tömköra henne på vintern vid 1,5 års ålder med betoning på att vänja hästen vid linorna och tömmarna. Korta promenader, först med någon som gick med framme vid huvudet, senare bara med den som höll i tömmarna.
Framåt våren fick hon dra en släpa. Även här korta stunder, kanske bara något varv runt volten, men helst flera gånger i veckan.
Det viktiga med känsliga hästar som araber, är att göra sånt här ofta, ofta så att det blir vardagsmat.
Framåt sommaren som 2-åring så spände vi för en lätt rockard (sådan med motorcykelhjul). Körde fortfarande bara väldigt korta sträckor men ofta.
Senare började vi ta lite längre svängar och börja trava lite.
Som 4-åring var hon med på lagserietävling och gick dressyr, precision och maraton. Hon var en otroligt säker och lugn körhäst, så pass att hon till och med fungerade bra efter att ha varit med om att vagnen välte. Det tror jag beror på att vi började så pass tidigt med inkörningen och lät det ta lång tid som det behövdes så att linor, drag och skrammel inte på något vis upplevdes som skrämmande av henne.
Träningsmässigt så tror jag också på körning. Med en välavvägd vagn så blir det ingen tyngd eller tryck på ryggen samtidigt som unghästen får använda sin kropp tidigt. För hästens mentala och sociala träning är det oslagbart - bara man tar den tid som krävs och inte forcerar inkörningen. Hellre köra än rida tidigt.