unghäst köra eller ej??

raggarn

Trådstartare
Hej jag har en häst som är 1 år och som är avlad för distans jag undrar om det är en för eller nack del att ha kört in hästen och kört den som unghäst eller om man ska spara dem så länge som möjligt?
hur gör ni med era hästar??

Sv: unghäst köra eller ej??

Jag har tyvär inte själv kört in någon av mina hästar men kan inte se det annat än som en fördel. Du skriver att hästen är ett år och det låter tidigt i mina öron för att köra in en arab. Jag vet att man kör in travare så tidigt men de är betydligt mer snabbväxande samt förväntas inte prestera lika högt upp i åldrarna som en distanshäst.

Om du kör in hästen kommer den, senare när det blir dags för ridning, att vara väl förberedd, van att bli hanterad, kunna kommandon, vara trafikvan mm. Konsten är ju att vänja unghästen lagom och träna den utan att den belastas för hårt. Men att köra med lätt sulky eller liknande låter utmärkt. Själv brukar jag ha med unghästar som handhästar när jag rider, löshoppa samt tömköra. Utöver ridningen får du ju också ett sätt att alternnera träningen på ett bra sätt. Jag vet en del distansryttare som kör sina hästar och tycker att det är bra./ Karin

Vad kul att din häst är avlad för distans, vad är det för stam?
Jag skulle vänta med inkörning till hästen är 2 år, annars är det en bra grundträning.
Och skynda långsamt!
Ingela

Jag ser ingen nackdel i att köra in sin häst - tvärtom ! Jag börjar redan med mina ettåringar, men då är det bara att "släpa skräp" som jag kallar det, dvs på med shettisselen och dra en plastpåse med tomma plåtburkar i :) Är det vinter och snö tar jag gärna pulkan. Detta i några minuter då och då, kanske två-tre gånger i månaden eller nåt. När de är äldre sätter jag på lite tyngre saker.

Tycker det är en enorm fördel att köra in sina hästar både för den oslagabara variationen i träningen och för att det är roligt !

Jag började köra in min arab vid 1,5 års ålder.
Men med påbörjad inkörning betyder det ju inte att man börjar trava runt hejvilt direkt, får man ju tänka.
Vi började tömköra henne på vintern vid 1,5 års ålder med betoning på att vänja hästen vid linorna och tömmarna. Korta promenader, först med någon som gick med framme vid huvudet, senare bara med den som höll i tömmarna.
Framåt våren fick hon dra en släpa. Även här korta stunder, kanske bara något varv runt volten, men helst flera gånger i veckan.
Det viktiga med känsliga hästar som araber, är att göra sånt här ofta, ofta så att det blir vardagsmat.

Framåt sommaren som 2-åring så spände vi för en lätt rockard (sådan med motorcykelhjul). Körde fortfarande bara väldigt korta sträckor men ofta.

Senare började vi ta lite längre svängar och börja trava lite.

Som 4-åring var hon med på lagserietävling och gick dressyr, precision och maraton. Hon var en otroligt säker och lugn körhäst, så pass att hon till och med fungerade bra efter att ha varit med om att vagnen välte. Det tror jag beror på att vi började så pass tidigt med inkörningen och lät det ta lång tid som det behövdes så att linor, drag och skrammel inte på något vis upplevdes som skrämmande av henne.

Träningsmässigt så tror jag också på körning. Med en välavvägd vagn så blir det ingen tyngd eller tryck på ryggen samtidigt som unghästen får använda sin kropp tidigt. För hästens mentala och sociala träning är det oslagbart - bara man tar den tid som krävs och inte forcerar inkörningen. Hellre köra än rida tidigt.

Vad kul att din häst är avlad för distans, vad är det för stam?
Jag skulle vänta med inkörning till hästen är 2 år, annars är det en bra grundträning.
Och skynda långsamt!
Ingela

Om jag inte misstar mig och blandar ihop det så är raggarns ettåring efter Gimmick? Kolla Gimmicks hemsida under menyn avkommor / Pontijack.
Han är en riktig läckerbit!:love:
/Camilla

Kul kul!
Jag har ett 2 årigt sto efter Gimmick och har precis fått höra att han skall byta hem i år! :)
Nya marker, nya damer (?):d (hoppas jag) Eller vad säger du Gomir?

Om jag inte misstar mig och blandar ihop det så är raggarns ettåring efter Gimmick? Kolla Gimmicks hemsida under menyn avkommor / Pontijack.
Han är en riktig läckerbit!:love:
/Camilla

Hej. Jo...du har rätt det är PontiJack;) Han är Värkligen en snygging med bra huvud!
är såå nöjd med honnom superhäst!

Han var jättefin! Vilken kropp :love:
Dom är inte dumma e. Gimmick....och jag är inte alls partisk :angel:

Han var jättefin! Vilken kropp :love:
Dom är inte dumma e. Gimmick....och jag är inte alls partisk :angel:

Hej vad kul att du gillar honnom:)...tror du han kan bli en bra distans häst?
Hur är din/dina avkommor efter honnom?
Jack är vääldigt cool i alla lägen men tar sina galopp rundor i hagen(själv:)) ser såå kul ut, han har redan börjat träna.
Mamma(har hafft henne sedan hon var 2 år) har bra löp skalle och morfar shan rags med.
Skulle vara roligt att veta hur dina gimmick avkommor är. Jag har läst lite på olika distans sidor.
Mvh E

min unghäst som är tänkt till distans är inkörd, och numera riden några ggr.

inkörningen gick mkt lätt, hon reagerade inte på nånting och var väldigt stabil och säker. sen inkörningen förra våren har hon fått vila från körningen och jag ska väl köra in henne på nytt i vår igen och då köra lite mer ut och sånt...

men vi får väl se vad som händer!

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
319
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka