Unghäst hoppning...

M

Montéryttare

Hur ska man gå till väga? Vilka övningar är bäst?

Hon är löshoppad och ÄLSKAR det... vi skuttade igår och hon är sjukt het på hinder så man får hela tiden jobba, jobba, jobba... Annars är det full gas och tendens att komma för nära hindret och toucha i med bakbenen...

Vad finns det för övningar för överförfriskad unghästar? :)

Tar emot alla tips och rådtacksamt :bow:

Sv: Unghäst hoppning...

Bommar, bommar och bommar. Både fös sig självt på ett vanligt dressyr pass och även innan hindrena så det inte går att springa...
Använd det mycket för att avdramatisera hoppningen lite. Och hoppa inte särskilt högt innan ridning inna och efter hindret fungerar.
:idea:
Lycka till med unghästen, kul att den gillar attb hoppa!

Håller med wannehavefun. Ta det lugnt o rid mkt markarbete i början, så att han från början får lära sig att inte rusa.
Lycka till:)

Håller med wannehavefun. Ta det lugnt o rid mkt markarbete i början, så att han från början får lära sig att inte rusa.
Lycka till:)

Jo... det är väl det som vi jobbar på nu.

Någon som har mera "sapecifika" övningar att rekomendera...

Om ni har länkar, PMa GÄRNA :)

Det är ju väldigt possetivt att den vill hoppa, men jobba den mycket över bommar och lydnads hinder!

Travhoppa alltid! Så att det inte är fullt öss. Gör hela tiden tempoväxlingar och förhållningar!

Har du tillgång till ett stort ridhus så sätt upp ett litet hinder allternativt bommar på början av långsidan och ha andra bommar eller ett liten hinder i slutet av långsidan! Rid i lugn trav och gör förhållningar mellan "hindrena", vill den bara rusa så sakta ner eller gör halt!

Lycka till!

Det är ju väldigt possetivt att den vill hoppa, men jobba den mycket över bommar och lydnads hinder!

Travhoppa alltid! Så att det inte är fullt öss. Gör hela tiden tempoväxlingar och förhållningar!

Har du tillgång till ett stort ridhus så sätt upp ett litet hinder allternativt bommar på början av långsidan och ha andra bommar eller ett liten hinder i slutet av långsidan! Rid i lugn trav och gör förhållningar mellan "hindrena", vill den bara rusa så sakta ner eller gör halt!

Lycka till!

Det är smart.. Jo vi har ett stort ridhus!

Jo förhållningar och halt jobbar vi med så att man nästan tröttnar på den nu :D

Hur ska man gå till väga? Vilka övningar är bäst?
Hon är löshoppad och ÄLSKAR det... vi skuttade igår och hon är sjukt het på hinder så man får hela tiden jobba, jobba, jobba... Annars är det full gas och tendens att komma för nära hindret och toucha i med bakbenen...
Vad finns det för övningar för överförfriskad unghästar? :)

Tar emot alla tips och rådtacksamt :bow:

Tag hjälp av en tränare. Dina frågor tyder på att du behöver hjälp. :idea:
Extra viktigt nu ibörjan så att du inte förstör din häst. :o

Tag hjälp av en tränare. Dina frågor tyder på att du behöver hjälp. :idea:
Extra viktigt nu ibörjan så att du inte förstör din häst. :o

Det är ingen fara att jag skulle förstöra hästen men tack endå för omtanken :smirk:

Tips på ytterligare roliga övningar för unghästar emottages tacksamt! :bow:

hej!
börja hoppa med en unghäst som tycker det är kul är bland det roligaste som finns!

fungerar hästen på cavaletti? börja med travcavaletti, bommar på marken med ca 1.20 mellan (max 3-4 bommar).detta kan du göra hur mycket som helst, hästen ska till slut gå lugnt med eftergift över bommarna.
gå över till galoppbommar, 3 m emellan. samma gäller här. till slut kan du börja lägga upp sista bommen i serierna till ett litet hinder, hästen ska lugnt och sansat ta ett litet skutt som en naturlig följd på markbommarna.

hoppa enkelhinder med markbom innan, i trav och i galopp, bommen 3 meter innan hindret. börja med ett litet kryss och när hästen är lugn kan du stegvis höja.

uppstår det problem är det alltid bäst att ta hjälp av tränare eller annan mkt erfaren person!! problem ska lösas innan de uppstår!

lycka till!

hej!
börja hoppa med en unghäst som tycker det är kul är bland det roligaste som finns!

fungerar hästen på cavaletti? börja med travcavaletti, bommar på marken med ca 1.20 mellan (max 3-4 bommar).detta kan du göra hur mycket som helst, hästen ska till slut gå lugnt med eftergift över bommarna.
gå över till galoppbommar, 3 m emellan. samma gäller här. till slut kan du börja lägga upp sista bommen i serierna till ett litet hinder, hästen ska lugnt och sansat ta ett litet skutt som en naturlig följd på markbommarna.

hoppa enkelhinder med markbom innan, i trav och i galopp, bommen 3 meter innan hindret. börja med ett litet kryss och när hästen är lugn kan du stegvis höja.

uppstår det problem är det alltid bäst att ta hjälp av tränare eller annan mkt erfaren person!! problem ska lösas innan de uppstår!

lycka till!

Hej

TACK :bow: för fint svar.

Vi har precis börjat så cavaletti är en självklarhet... Ibland glömmer hon att bakbenen finns med, men nu på sistone är hon mycket bättre sen jag jobbde henne för hand över bommar!

Problemet är att få henne att fokusera då hon blir så lycklig över att hoppa :D Men jag jobbar med hinder på volter vilket har funkat bra!

Jag har funderat på ett studs (OBS hinder höjden ligger fn på 20-30cm) för att få henne att tänka!?

Jovisst ska jag ta tränare till hjälp, det här är bara till för inspiration nu när vi sätter igång!

studs iallafall på den lilla höjden är det samma som galoppbommar. jobba hellre helt på marken till det funkar, och lägg upp efter hand det går bra.

hinder på volt har inte med fokus att göra; hon fokuserar inte mer, hon ser inte hindret förrns det kommer och hinner inte få upp fart, så detta kan väl vara ett slags komplement, men löser inte grundproblemet att hon rusar när hon vet vart hon ska... hoppning på böjda spår är inte heller att föredra med unghäst då dessa i grunden ska lära sig att gå rakt mot och efter hindret.

lydighetsträning är a och o! och balans. gör halt varje gång så fort ni kommit över ett hinder så lär hon sig att det inte är värt att rusa, mest jobbigt..

studs iallafall på den lilla höjden är det samma som galoppbommar. jobba hellre helt på marken till det funkar, och lägg upp efter hand det går bra.

hinder på volt har inte med fokus att göra; hon fokuserar inte mer, hon ser inte hindret förrns det kommer och hinner inte få upp fart, så detta kan väl vara ett slags komplement, men löser inte grundproblemet att hon rusar när hon vet vart hon ska... hoppning på böjda spår är inte heller att föredra med unghäst då dessa i grunden ska lära sig att gå rakt mot och efter hindret.

lydighetsträning är a och o! och balans. gör halt varje gång så fort ni kommit över ett hinder så lär hon sig att det inte är värt att rusa, mest jobbigt..

Mjaaa.. hon ser hindret så fort hon kommer in i ridhuset :D om man säger så... Hon bara vänta på att få hoppa, så kul tycker hon att det är!

Varför jag gillar volt är för att hon fokuserar automatiskt på att dra ner temot och då slipper jag sitta o hålla... Hon är ruskigt stark och jag tänker inte byta från tränsbett som vissa tycker bara för att få ner tempo. Jag jobbar hellre med många och olika övningar för att få henne att dämpa sig till slut...

Om man lägger galoppbommar var det 3 meter emellan? Ska lägga tre sånna ist för två och testa!

*puttar lite granna om den finns någon där ute med fler ideer*

Måste bara igen få tipsa om boken Cavaletti av Reiner Klimke! Jättebra bok som verkligen inspirerar! :bump:

Biblioteken eller hos fackhandeln..

Finns en uppsjö med litteratur med övningar.

Ett annat tips att prova är mycket volter mellan hindren. Du har kanske en liten bana med hinder på mest raka spår, sen planerar du in en volt mellan varje hinder.

Ett tips på en liten bana är travbommar+hinder i början på medelinjen sedan galoppsträcka rakt fram till nästa hinder, däremellan gör du en volt varannan gång vänster varannan höger, sen voltar du i hörnan efter hindret och vänder snett igenom och hoppar ett eller två hinder på diagonalen, trav efter och kommer på bommarna igen.

Så kan du sitta och hoppa på låg höjd och galoppera runt med mjuk hand, sväng hästen med skänkel och säte och låt volterna bli bromsande. Gör det flera gånger till hästen slappnar av och lär sig att inte springa och bli stark. Låt också hästen taxera själv och hjälp inte till för mycket med avståndet, bara sitt lugnt och försök rida i ett jämt tempo, den måste också lära sig att hitta avstånden själv och förstå att den måste ta det lugnt. Tänk på bara att inte sakta ner tempot för mycket, hästen måste känna att den kan hoppa och ta sig över utan att behöva öka farten.
Jag tycker volter är bättre än att göra halt hela tiden, det blir bättre flyt och man slipper dra så mycket.

Ska man göra halt och mycket övergångar tycker iaf jag det är bättre med bara cavalettibommar.
Hur gammal är hästen?

Strömsholmsmetoden.
träna hästen för hoppning
Hoppning och övningar (ridsportförbundet)
Berthan de nemtehys hopplära.. Lite osäker på stavningen.

Finns mer, men det här var det vettigaste jag kom på på rak arm sas.

Du kan även ta en titt på min gamla hemsida. Där finns en del övningar. Länk finns från min nuvarande hemsida.

Hippson.se har också en del övningar. vet dock inte om de är speciellt unghäst specificerade.

Md5krist på Buke har också en del övningar på sin sida om jag inte missminner mig.

Det beror lite på hur gammal hästen är. De 3.5 åringar jag börjat hoppa så smått gör jag ganska enkla övningar med. En jag hade var kanonhet och då fick jag rådet att sätta upp hinder på ca 30 - 40 cm eller ännu lägre. Det är inget relaterat avstånd utan de står långt i från varandra. På andra långsidan har jag några travbommar.

Meningen med övningarna är att om hon går iväg mot hindret så gör halt och sedan fortsätt. I o med att hndren är så låga så gör det inget om det blir för sakta eller för nära o.s.v. När de har skuttat lugnt över första så saktar jag av svarar de bra travar jag på nästa, efter det andra hindret saktar jag av innan kortsidan och berömmer. Sedan travar vi över cavalettin. När det fungerar i trav går jag på galopp.

Jag tycker att det är en kanonövning just för att hästen får lära sig vänta, ha tålamod, den sliter inte så mkt på dem och man slipper att kampa med dem. Man hinner sakta av och finna kontrollen mellan hindren och är man hela tiden konsekvent så lär dem sig fort. Och när man sedan går på större hinder och olika övningar så har hästen lärt sig att lyssna och vänta. Det är också en kanonövning på äldre hästar att lägga volter imellan hindren eller ta dem på volter. T.ex. Komma från kortsidan ta ena hindret på volt, rakrikta rida en volt på mitten, rakrikta ochta andra hindret på volt.
Bla, bla,bla........... jag bara babblar iväg ;)

Har fler övningar som jag kan PM:a dig om du vill.....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 928
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 564
Senast: skiesabove
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 957
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V