Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

emma-vsm

Trådstartare
Jag vet inte om denna hör hemma på grundutbildning eller hästvård, det är väl egentligen det min fråga handlar om, men jag lägger den här.

Lite bakgrund:

Jag köpte en femåring i våras, jag hade ridit henne sporadiskt sedan hon var fyra och precis inriden. Vi gjorde en gårdsbesiktning med böjprov och ridprov u.a.

Hon är ganska sen, precis som hennes syskon och mamma, och ligger lite efter i grundutbildningen. Hon har haft ganska svårt att acceptera bettet/handen och rusade en del i hoppningen.

Nu är hon riktigt trevlig att rida i skritt och trav, det går också mycket bättre i hoppningen. Problemet är galoppen. I ett högre tempo,. tex terrängbanan, eller på rakt spår funkar det bra men på böjda spår vill hon antingen sakta av, slå sig fri eller, som hon gör ofta nu, slå om till korsgalopp.

Jag har tänkt att det förmodligen handlar mycket om styrka, eftersom det hela tiden gått framåt, om än sakta. Jag sitter inte heller och trimmar särskilt mycket på ridbanan, tänkt att det kommer när det kommer, och tränat mycket på galoppfattningar i skogen osv.
Nu har dock min hovslagare påpekat att hon beter sig märkligt när han skor bak, framförallt vänster. Han tycker också att hon inte står riktigt rakt med kroppen, inget jag tänkt på dock.

Min fundering är nu; hur skulle ni gjort? Åkt till klinik, röntgat och utrett? Tagit ut en equiperapeut eller liknande? Avvaktat och låta henne vila eller hålla igång och fortsätta träna upp styrkan?

Min hopptränare tror på det sistnämnda alternativet, jag ska i nästa vecka rida för en ny dressyrtränare som jag kanske rådfrågar om jag känner förtroende för henne.

Tacksam för input och reflektioner!

/Emma
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Först klinik, jag hade dock inte röntgat om inget var fel på böjprovet eller ngn hälta kunde påvisas. Sedan hade jag anlitat en equiterapeut för att klämma igenom hästen och se lm det finns spänningar och låsningar.
Efter det sadelkoll.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Vi har alla varit där... nu var det väl ett tag sedan du hade unghäst så du kanske har glömt bort lite..? jag kan säga att mörkgrå först nu som 9 åring har landat i sin kropp.. men jag har oxå haft rätt stora problem med galoppen.. han har en stor härlig terränggalopp som alltid varit enkel att rida i men allt därunder har inte varit helt lätt.. förrän nu då.

Jag hade kanske kollat upp om jag misstänkte att det var nått fel..? Inte minst för att sluta sitta och tänka på det hela tiden... tryck uppe på kruppan och se om hon viker sig.. det brukar dom göra om dom har ont eller är överansträngda.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Tack för svar.

Eftersom jag gjorde böjprov och vanlig besiktning (kläm på rygg osv) i våras och detta är ett beteende som funnits mer eller mindre hela tiden känner jag mig lite tveksam. Det som jag ändrat är väl att jag ridit henne mer nu sedan jag köpte henne, men det har ju även lett till att hon är bättre i skritt och trav. Och egentligen i galoppen också, förut rusade hon mer, nu slår hon mer om till korsgalopp.

Sadeln är kollad och utbytt i maj.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Tack Fio.

Du har rätt i att jag nog glömt en hel del sedan Jocke var unghäst ;) Det var ju inte guld och gröna skogar då heller direkt.

Jag har en liten magkänsla av att nåt är fel, men det kan lika gärna handla om att hon inte orkar. Jag känner ju inte henne så väl, hade det handlat om Jocke hade det nog inte varit någon tvekan.

Hon har inte varit halt och när hon galopperar fritt syns inget konstigt.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag tycker du ska gå på din magkänsla isåfall.. den brukar stämma! Tyvärr :o

Jag brukar undra ibland NÄR den där dagen kommer då dom bara gör allt med styrka osv... haha och sen vips så har den dagen kommit och då undrar jag när sjutton hände detta??
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Alltså visst kan dom korsa pga dålig styrka men oftast är det ju nåt som gör ont. Det märks ju som mest då när man ska samla för då gör det ont. Att galoppera på framåt ger ju inte samma anspänning i kroppen. Kör en koll på henne så har du gjort det iaf, visar den inget så är det bara att sakta men säkert stärka upp henne.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag skulle kolla upp. Har man väl börjat fundera och oroa sig är det svårt att få ro tycker jag.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Tack för reflektionerna!

Jag överväger en koll. Då är nästa fundering; ta ut hemma-veterinären som jag litar på men har begränsad utrustning (har mobil röntgen). Annars åka till kliniken jag har 100% förtroende för men som är 40 mil bort...
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Ööh 40 mil :cautious: Då hade jag nog börjat med hemma vet. och sen åkt 40 mil om den vet. anser att det finns något hen inte kan utreda.

Hade det varit 20 mil hade jag åkt till klinken direkt..
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Det finns kliniker närmre såklart men ingen jag har särskilt stort förtroende för. Jag ska fundera lite, men det är verkligen skönt att kunna bolla lite med er!
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Idag har jag ridit för en ny tränare, och berättat om mitt problem/oro. Vi jobbade förvisso mest i trav men lite i galopp också. Hon tyckte inte att hästens beteende var särskilt avvikande för att vara unghäst, hon slog om till korsgalopp i höger varv på böjt spår, vilket tränaren trodde beror på svaghet i vänster bak.

Jag har ju inte tränat markarbete/dressyr alls för tränare med denna hästen så jag tänker att jag ger det ett par månader med träning nu och ser åt vilket håll det går. Blir det sämre eller att hon visar några andra tecken på fysiskt ont så får jag tänka om igen.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag har bara tömkört ytterst lite, men tendensen är samma då. Nu var det ett par månader sedan jag tömkörde (känner mig inte så kunnig) men då bröt hon av alternativt slog om till kors.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag testade att tömköra lite idag för att se reaktionen. Galoppen är densamma, kors framförallt i höger varv. Å andra sidan är jag nog rätt dålig på tömkörning, saknar ytter skänkel och reder inte riktigt ut det på töm.

Jag är så förbannat velig, ena dagen känns det som att det bara är att träna på medan att det nästa dag känns som att utvecklingen går bakåt (men hur mycket sitter egentligen i huvudet på mig?)

Hur som helst verkar jag inte kunna släppa det, ringer och rådfrågar min vet imorrn iaf.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag brukar åka till kiropraktor/ET när hästarna beter sig märkligt utan att vara halta eller ha rörelsestörningar. Just byte till kors bak i ena galoppen kan vara en sån sak som en kiropraktor kan rätta till men sedan behöver hästen förmodligen även stärkas upp i det varvet eftersom den avlastar genom att undvika och byta med bak.
Genom att kolla upp och åtgärda snedheter/låsningar först så kan man sedan träna på med styrkan utan att oroa sig över att det är något fel som man sitter och rider 'värre'.

Veterinär skulle jag inte tycka var aktuellt om hästen inte har en hälta/skada, vad ska de göra åt saken om de inte är utbildade inom kiropraktik också?
En vettig kiropraktor hänvisar dessutom vidare till veterinär om det är något oklart.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Jag förstår hur du tänker och har funderat i dom banorna också.

Jag tänker väl att jag vill utesluta skador som veterinären kan upptäcka innan jag börjar mixtra med annat. Å andra sidan vet jag inte hur mycket veterinären kan hitta utan röntgen/ultraljud/annat.

Jag är lite villrådig minst sagt. Jag kan mycket väl tänka mig att ta ut en ET/kiropraktor men jag har ingen som jag hört rekommendationer om och det känns extra viktigt att personen är seriös och kan hänvisa vidare till veterinär om det behövs (om jag nu skulle börja i den änden).
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Så. Nu har jag bokat tid hos en osteopat (blev själv hjälpt av osteopati under våren när jag hade nackproblem). Denna osteopat är dessutom på klinik där det också finns equiterapeut och veterinärer om det skulle behövas (inte hört jättegott om veterinärerna dock, därför jag var tveksam att åka dit från början).

Vi ska dit i september så får vi se om han hittar nåt. Om inte är det väl bara att träna vidare!
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Låter som en god början. Jag har turen att ha en kiropraktor som även är veterinär, guld värt. För om den korsgallopperar även på töm skulle jag nog börja leta.
 
Sv: Unghäst- brist på styrka, växtperiod eller ont?

Nu känner jag att jag måste uppdatera och bolla lite, eller bara skriva av mig. 1,5 vecka kvar tills vi ska till osteopaten och jag har ridit på ungefär som vanligt. Möjligtvis har jag satt lite mer press på henne utifrån att hon ska forma sig runt innerskänkeln i skritt och trav, och nya problem har uppstått.

Några dagar nu har det varit stora problem att forma henne till vänster, reaktionen har blivit att hon vill fatta höger galopp, studsa/stegra eller bara stanna och inte gå fram. Ont, trots eller brist på styrka är frågan.

Igår började hon mitt i ridpasset att kasta med huvudet, nästan som tics, som om något irriterade henne (tänk typ flugor). Efter ridpasset kollade jag munnen men hittade inget konstigt, och hon fortsatte ticsa lite i boxen, samt dra mulen mot boxväggen (kli i näsan?). Idag när jag red var det lite bättre men fortfarande något som inte var helt bra.
Detta måste ju inte vara något, eller ens hänga ihop, men jag överanalyserar precis allt nu.

Jag misstänker att hon kanske brunstar nu också, vilket kanske kan spela roll.

Jag vill bara kolla upp henne nu, går runt och är orolig precis hela tiden och läser förmodligen in en massa saker också.

Har ni några tankar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp