Unghäst bett

Alexandrathornholm

Trådstartare
Hej! Jag har en unghäst på 6 år som jag skulle vilja ha lite bett tips om då jag gärna vill prova lite nya bett. Jag har endast använt 1 tredelat äppelbett och ett vanligt tredelat med fasta ringar.
Hon är ganska känslig och lyhörd i munnen. Och vad jag har upplevt, ganska skav känslig.
Även att hon vid hoppning kan bli ganska explosiv och då vara lugn ett tag men sedan 5-10m innan hindret bara drar iväg i full fart. Verkligen 0-100 på 2 sekunder känns det som. Sedan efter hindret är hon lugn igen.
Några tips?? ;-)

Jag tror ju på att om man måste byta till ett skarpare bett än rakt, två eller tredelat bett så har man missat ett par steg i utbildningen hos hästen och eller sig själv. Med undantag när man har en väl utbildad häst och behöver byta till stång/kandar för 'finlirets' skull. (Dressyr, western)

Äppelbett hade jag på min förra tills han fick munproblem och min klinikveterinär bannade alla typer av plastbett som blir mjuka när hästen tuggar men sedan stelnar när det hänger i sadelkammaren vilket resulterar i att nästa gång du tränsar sätter du in en 'räfflad såg' i munnen på din häst, tills det blivit uppvärmt, tuggat och mjukt igen efter ca 30 min.

Alternativt tycker jag du kan testa bettlöst ponnyhack om din häst är het framför hinder men framförallt mer markarbete! Lycka till

Håller med ovanstående.

Undvik att bestla upp unghästar. Att de drar mot hinder har oftare att göra med utbildning/ork att göra och med ett skrapt bett blir hästen då bara stressad.

Bästa är att ha ett milt bett och lära hästen vara lyhörd på det. Har själv en het häst i hoppningen men rider på ett rakt bett med fasta ringar, alternativt bettlöst, funkar riktigt bra faktiskt. :up:
Borde göra det på alla hästar. :)

Men det blir det väl bara om hästen har bitit/skavt sönder det?

Ja det blir mer då. Men kolla även 'kanten' där plasten är ihoplimmad runt bettet, ibland kan det var ojämnt där.

Det är vad min klinikveterinär sa till mig och bannade både mig och alla plastbett på samma gång. Jag skulle inte använda det igen någonsin på någon häst men det är jag det och jag kan bara svara för mig och den hästen ( z ) som jag fick 4 månaders bettförbud på efter att ha använt äppelbett i ca 3 månader

Ja det blir mer då. Men kolla även 'kanten' där plasten är ihoplimmad runt bettet, ibland kan det var ojämnt där.

Det är vad min klinikveterinär sa till mig och bannade både mig och alla plastbett på samma gång. Jag skulle inte använda det igen någonsin på någon häst men det är jag det och jag kan bara svara för mig och den hästen ( z ) som jag fick 4 månaders bettförbud på efter att ha använt äppelbett i ca 3 månader

Ojdå :( min som trivs absolut bäst på rakt äpple :down:

Jag tror ju på att om man måste byta till ett skarpare bett än rakt, två eller tredelat bett så har man missat ett par steg i utbildningen hos hästen och eller sig själv. Med undantag när man har en väl utbildad häst och behöver byta till stång/kandar för 'finlirets' skull. (Dressyr, western)

Äppelbett hade jag på min förra tills han fick munproblem och min klinikveterinär bannade alla typer av plastbett som blir mjuka när hästen tuggar men sedan stelnar när det hänger i sadelkammaren vilket resulterar i att nästa gång du tränsar sätter du in en 'räfflad såg' i munnen på din häst, tills det blivit uppvärmt, tuggat och mjukt igen efter ca 30 min.

Alternativt tycker jag du kan testa bettlöst ponnyhack om din häst är het framför hinder men framförallt mer markarbete! Lycka till
Håller med dig angående att man missat ett par steg om man måste betsla upp! Syftade absolut inte på att betsla upp henne utan funderade bara på lite olika bett då jag gärna provar fler "snällare" bett på henne och ser vad hon fungerar bäst på, men även för att kunna variera bett. För tillfället går hon bra på 3 delat med fasta ringar (inte äppelbett), och är som sagt väldigt lyhörd och känslig i munnen. Därför skulle jag aldrig ta på henne ett skarpt bett och istället stressa henne :-) Men tack för tipsen! Ska definitivt prova ett hackamore framöver!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 328
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 582
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka