Unghästen som förbytt *långt*

P

performance

Min 4-åring som reds in för ca 10 månader sen har alltid skött sig utomordentligt bra när han har ridits. Både jag själv och min medryttare har ridit honom, korta pass mestadels i skritt både ensam och med sällskap och nästan helt och hållet i skogen runtomkring stallet. Hjälperna lärde han sig snabbt och har alltid lyssnat otroligt bra, är hemskt mjuk i munnen, orädd och klok i terrängen. Hade en period i slutet av vintern då han började kasta sig hejvilt framåt i galopp när han blev rädd för nånting i skogen, då tyckte vi att det var dags att ge honom lite motivationsvila. Efter vilan var han mycket tryggare.

Så idag var jag ute och skulle skritta en halvtimme på en vanlig runda. Efter ca 15 min taktar han/skrittar på som bara sjutton och flämtar och pustar, vilket han aldrig gjort förut! Kändes pigg och hade vilat i några dagar plus att det var väldigt blåsigt ute, så jag tänkte att han kanske bara hade fått en nytändning, och berömde honom massor och lät honom skritta på. Så blev han rädd för en fågel, och galopperade några steg. SEN började han bocka-bocka-bocka, krumbukta, ta galoppsprång här och där, STEGRA SIG i alla nedförsbackar om jag lyckades hindra honom från att HOPPA nerför dem, takta, skutta... ja... jag försökte hela tiden hålla en mjuk kontakt med hans mun, och han stack aldrig iväg eller drog tyglarna ur handen på mig eller så. Sen kom vi till sista, långa nedförsbacken som han har gått nerför säkert hundra gånger i sitt liv. Pep, klev åt sidan, backade ner i diket eller stegrade sig. Lät jag honom stod stilla stod han ett par sekunder, sen for han iväg rakt nerför tills jag fick stopp på honom. Så höll vi på. Jag ville inte kliva av eftersom jag inte ville att han skulle tro att han kunde "bli av med mig", men försökte inte heller driva på honom och skrika och bråka med honom. Drev lite sista gången han stegrade sig, då gick han nerför sista biten av backen. Helt genomsvettig, puls på 72 efter fem minuter. Men lugn och fin när han kom in i stallet igen.

Vet inte om jag överdriver min oro här, i och med att han bara är 4. Men han har skött sig så fint hittills. Nyss igenomkollad av equiterapeut, inga problem eller spänningar. Vad har ni som haft unghästar med liknande incidenter gjort? Dags att sluta rida ensam kanske? Lite trist, med tanke på att det alltid gått bra hittills. Kan ju tillägga att det blåste mycket, men det har han också varit med om förr... Är rädd att han ska hitta på nåt som skadar både sig själv och mig, han är ju ung och oerfaren.
Tacksam för lite tips!
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Rid ut med sällskap ett tag och se om de blir bättre? Kanske han har sin första testperiod?

Lycka till och hoppas det löser sig:)
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Det är en unghäst.

finns inga unghästar som inte får utslag emellanåt. Jag lovar.

sov gott och ta det lugnt och metodiskt : )
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Kan inte annat än att hålla med!

Oftast så får en unghäst en sån där knäpp någon gång.
Ibland är det första gången dom får en ryttare på ryggen, ibland kommer det efter flera månader när man som ryttare tror att det var världens snällaste häst att rida in :angel:

I dom flesta fall så är det en engångsföreteelse men hos några hänger det kvar ett litet tag.

Fortsätt som vanligt, gör precis som du gjorde nu om det händer igen. Lungt och metodiskt så förstår hästen att det inte är någon idé att åbäka sig utan lugnar ner sig istället.
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Är det bara i nerförsbackar? Ifall det håller i sig och bara sker i backar så skulle man kanske kolla igenom honom...
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Jo, visst får väl de flesta unghästar "spel" någon gång. I ditt fall undrar jag dock om ni mest skrittat i 10 månader? Jag tycker "spelen" i det här fallet påminner om överskottsenergi.
Varför inte lägga in trav o galopp också? Rid ut med sällskap. Variera träningen och ha kul.
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Låter som "vanligt" unghäst trots. Men man kan ju som ryttare minimera riskerna för unghäst utspel. Jag skulle inte har ridit ensam i terräng med en 4 åring som har haft ledigt och speciellt inte om det blåser. Varför utsätta sig för det? Har du ingen ridplan som ni kan rida på? Det är jätte viktigt att du rider med en annan hästkompis längs vägarna, för det första så är hästar flockdjur och för det andra är det en 4 åring. Att man nångång rider ensam kan jag köpa, men om den bara varit riden i 10 månader med jämna pauser anser jag inte att ekipaget är moget för en ensam runda i terräng. Och abslout inte när det blåser.
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Åk in till klinik.

Har liknande symtom på min häst. Det visade sig vara kissing spines och täta tornutskott, plus hälta runt om.

Det behöver inte vara så med din häst. Men oftast är det tyvärr något när hästen ändra kraftigt sitt beteende. Har själv haft ute kiropraktor, utan att hitta något.
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Tack för alla svar!

Ska låta equiterapeut kolla upp honom nästa vecka, och åker till klinik för röntgen om hon hittar något mysko. Misstänkte ju direkt något problem i och med som sagt att han stegrade sig i nedförsbackarna. Men i övrigt håller jag med (nu när jag lugnat ner mig lite) om att det nog kan vara relaterat till överskottsenergi och blåsigt väder. Han har ju faktiskt fått lite bättre kondition och mer muskler sen vi satte igång förra sommaren! Synd bara att vi bor vid havet och det blåser var och varannan dag här, vilket iofs borde innebära att han är rätt van vid blåst vid det här laget :)

Ingen av mina andra hästar har fått sådana här "frispel" under sina unghästperioder, men alla är ju individer.
Tack igen för alla idéer!
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Om jag bara skulle skritta min 5åring (som efter fölledighet är igång riden nu i vår) kan jag garantera att jag inte skulle leva så länge. Att unghästarna är snälla till en början för att sen börja bralla och leva rövare är knappast ovanligt. Överskottsenergi eller trots, eller både och. Jag tycker att du ska börja rida mer ordentligt, fyra dagar i veckan i trav och galopp är väl alldeles lagom!

Jag tycker också att du ska rida ut själv som du gör nu. Herregud, det räcker ju med att hästen är styrbar och snäll med sällskap så brukar det funka. Litar hästen på dig så går det garanterat bra.
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Även om de inte hittar något så är förslaget att tömköra under en period. Gärna i terräng, i nedförsbackar, är resultatet detsamma då. Så skulle jag inte tveka att åka till klinik för att röntga ryggen.
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Låter som "vanligt" unghäst trots. Men man kan ju som ryttare minimera riskerna för unghäst utspel. Jag skulle inte har ridit ensam i terräng med en 4 åring som har haft ledigt och speciellt inte om det blåser. Varför utsätta sig för det? Har du ingen ridplan som ni kan rida på? Det är jätte viktigt att du rider med en annan hästkompis längs vägarna, för det första så är hästar flockdjur och för det andra är det en 4 åring. Att man nångång rider ensam kan jag köpa, men om den bara varit riden i 10 månader med jämna pauser anser jag inte att ekipaget är moget för en ensam runda i terräng. Och abslout inte när det blåser.

Fjordingen jag hade och red in som 4 åring, reds ensam i terräng från dag 1, nån gång ibland hade vi sällskap av annan häst ibland nån på cykel eller fyrhjuling, men oftsat ensam, alla har ju inte nån att rida ut med tyvärr...
Visst körde han lite med mig ibland, och hantyckte att det var läskigt att gå förbi kohagar och att möta traktorer, men vid såna tillfällen var det bara att sitta av och visa att det inte var så farligt och sen upp igen. Hade aldrig några större bekymmer.

Jag har aldrig sett det som att hästen vinner och "blir av med mig" för att jag sitter av en stund om nåt är obehagligt för hästen. Tvärtom anser jag att man kan vinna mycket på det i början, det är ju lättare att gå före och visa att det är ok, än att sitta och driva fram den från ryggen, speciellt om hästen börjar rygga och så...
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Ser hästen dig som ledare ska man inte behöva sällskap. Bor ni på ett ställe där det blåser jämt så borde din häst vara van vid blåsten.Hoppas det löser sig för det så du kan ha glädje av din häst i sommar.
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Det kan inte helt enkelt vara så att sadeln flyttar sig framåt och klämmer i nedförsbackarna?? Är nog det första jag hade kollat! :)
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Det är inte alltid man har möjlighet att rida med sällskap, oftast bara kanske 2 ggr i veckan (om ens det) och då är det bättre att rida själv de restrerande två gångerna. Att man rider på banan tycker inte jag är ett bättre alternativ till uteritt, det bästa för hästen är att komma ut i naturen, gå över stock och sten.

Ts: Kanske kände din häst lukten av en älg eller nåt och blev hispig av det? Alla får förr eller senare en testperiod, men det är ju bra om du kan kolla upp ändå om det skulle vara någonting annat.
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Tycker att du borde kolla igenom honom över hela kroppen, de växer ju fortfarande, kan vara något som gör ont.
Även tänder kan ju vara där och spöka.
 
Sv: Unghästen som förbytt *långt*

Låter bra att du ska kolla igenom hästen!
En av mina hästar höll på så, det visade sig vara kotledsinflammation i båda fram och en lös benbit.
Sedan om det inte är något är det ju förmodligen bara knas som förmodligen försvinner med lite mer träning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 541
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 481
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 903
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 147
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp