Ungefär hur mycket..

Sv: Ungefär hur mycket..

Så jag som nu ska sälja en häst för 70 000:- behöver inte röntga. Då kan jag kanske säga att köparen får stå för det utan att jag känner mig dum...:)
Eftersom de inte behöver röntga henne ur synpunkt för försäkringen...:)

Röngen här brukar kosta 3-4000:- Export röntgen då alltså! :)

Jag tycker att det borde vara så här:

Om hästen kostar över 100' så borde den vara exp-röntgad och besiktigad när säljaren sätter ut hästen till försäljning. Detta pris är den gräns som förs.bol. sätter när det gäller att "fullförsäkra" hästen.

Det skulle också bespara både köpare och säljare tid och pengar, då man redan från början vet aktuellt läge med hästen.

Om köparen därutöver vill ha ytterligare bilder, t.ex på rygg, eller andra undersökningar, som inte ingår i en standardbesiktning, så får köparen själv stå för detta. Detta givet att man inte hittar allvarliga fynd som gör att köp inte går att genomföra. (då det inte är möjligt att fullförsäkra hästen utan reservationer).

Kostar hästen under 100' står säljaren för en standardbesiktning och köparen för röntgen, om man önskar detta. (såvida man inte finner fel enligt ovan)

Det är ju också viktigt att ta reda på om hästen har en obruten försäkring, det vill säga att den varit försäkrad sedan föl eller import, och att hästen är försäkrad för ett godtagbart belopp.
Försäkringsbolagen kan lägga reservationer på försäkringen i efterhand om något uppkommer. Då ändras förs.beloppet till tidigare.belopp om man gjort förbättringar i försäkringen.

Det finns många risker med det scenario du tar upp

* jag röntar hästen jag ska sälja, det tar dock månader innan rätt köpare dyker upp. Då kräver försäkringsbolaget aktuella plåtar. Vem ska betala dessa? De första plåtarna är då pengar direkt i sjön

* säljaren står för veterinärbesiktningen - köparen kan vid en tvist anses inte uppfyllt sin undersökningsplikt och har ett otroligt risigt läge rent juridiskt. Hästens status är FRÄMST köparens intresse, eftersom denne övertar risken vid överlåtelsen. Köparen bör därför vara noga med att uppfylla sin undersökningsplikt. Dessutom kan det uppstå problem om veterinären vid besiktningen kan anses ha gjort fel/förbisett något. Köparen har ju ingen affär med veterinären trots att köparen är den som lider skada av veterinärens missbedömning och har därmed svårt att ställa några krav på veterinären.

Röntgenplåtar godtas av förs.bolagen om dom ej är äldre än 1 år.
Det faktum att säljaren betalar för besiktningen innebär ju inte att köparen inte uppfyller sin undersökningsplikt.
En standardbesiktning ser ju likadan ut oavsett vilken veterinär som utfört den. Där finns ju alla punkter med som skall undersökas och det går ju bra att vara med eller prata med veterinären i efterhand.

Senast ändrad av en moderator:

Inte de bolag jag har varit i kontakt med, de krävde nyare. Men det var ett tag sedan jag hörde senast.

Jo, det är inte köparen som utfört någon undersökning, det är säljaren som intygar. Inte samma sak.'

Och en standardbesiktning är sannerligen inte samma sak oavsett vilken veterinär man använder. Det finns veterinärer jag använder när jag säljer och de jag använder när jag köper. Samma häst har helt olika status beroende på om koveterinären varit ute eller hästveterinären tittat på klinik. Blanketten ser däremot likadan ut...

*KL*

Jag betalade 3000 kr för exportröntgen i Stockholm. Jag betalade röntgen och säljaren betalade besiktningen. Vi bestämde innan att om hästen gick igenom fick jag välja själv om jag ville röntga eller inte men fick betala den oavsett utgång.
Gjorde upp med alla potentiella säljare innan jag ens kollade på hästen faktiskt, de som inte ville besiktiga tittade jag inte ens på. Kutym är ju att köparen står för kalaset om hästen går igenom och tvärtom.
Annars skulle hästletandet bli en dyr affär om fler hästar inte gick igenom...

Jag använder med olika vetrinärer inte nödväntigtvis vid försäljning och köp . Jag har en vetrinär som gör hembesök och sköter tex vaccinationer tandraspning. sen har jag en vetrinär jag åker till för hälsokoller tex. blodprov böjprov konditionstest . och när jag ska köpa eller sälja tar jag en vetrinär på klinik, ofta bollerup eller flyinge.. Vet inte om detta blev ett dugg sammanhängande ;)

Jag har fått ge ca 500kr/plåt. + lugnande, besiktning mm.

Försäkringsbolagen brukar dra gränsen på 100 000:- och över det vill de ha röntgenplåtar. (Tror jag)

Jag kan inte se att du ska behöva röntga hästen inför försäljning, jag utgår ifrån att hästen fungerat felfritt hos dig vilket innebär att det torde ligga i köparens intresse att röntga inför köp.

Som tidigare skrivits är röntgen dessutom en färskvara, för oss med islandshäst te x är ju spatt ett gissel, varför röntgen på haser är ett måste. Dess plåtar har inte en längre hållbarhet än 14 dagar, därför är det inte intressant för säljaren i det läget att röntga.

Skulle det däremot visa sig något röntgen fynd, så kan du ta över kostnaden av köparen och använda plåtarna i en vidare utredning av ev skada.

Försäkringen kan ju köparen överta från dig, det innebär ju att även om hästen är försäkrad över gränsbeloppet för röntgen så kommer det ändå inte att krävas en ny röntgen för fortsatt försäkring i bolaget på denna häst.

Tackar för detta! Det var snarast tonen jag var ute efter och jag tycker också att det vore bra om man kunde vara trevliga mot varandra i detta forum. Jag förmodar att de flesta skriver här för att få råd om man är tveksam till något eller för att man har något att berätta. Inte för att bli avsnäst!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 869
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
948
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 065
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka